Etiketter

Haukenes-Vedøy (Raftsundet)

Tid for ny tur, denne gangen til like nord for Raftsundet. Vi starta på Haukenes, i denne fine støa her. Gisle, Remi og jeg. Turen viste seg å være verdt flere deltakere, men verst for de som satt heime. Vi starta i gråvær, men mot sør var det allerede tegn til lysning. Lite regn. Vi satte kursen rett mot land på andre siden, og så for vi mot høyre i bildet.

Her er vi kommet over, Remi og jeg er på tur inn mot Kaljord (opprinnelig oppgitt startsted) for å sjekke om det kunne være noen som skulle være med, uten å ha meldt ifra, mens Gisle stakk i forveien.

Det var ikke særlig med vind på turen, men Remi benytter enhver anledning til surfing - her da forsøksvis på hekkbølgen til en båt som for forbi... Jeg skal ikke ha sagt om det var vellykket.

Så kom vi fram til Vedøya, og gikk i land på ei fin strand der. Vedøya er ganske liten, den innehar en stk høyspent, en stk brygge og en stk kirkegård.

Veien fra brygga til kirkegården har tidligere vært fin til telting fikk jeg opplyst, men den var ganske vasket ut nå. Og på den delen som ellers egnet seg, var det rett og slett fullt av dritt. (Vi døpte den om til Skjitøya.) MEN enkelte har nettopp investert i nytt, fancy telt - selvstående. :) Så jeg satte teltet opp på brygga, he he he. Så enkelt var det med den saken.

"Kråkebolle i mose" Noen ganger ligger ting bare så kult henslengt rundt om. :) Den fuglen som slapp denne her for å knuse den, var litt uheldig, he he he. Kunne vel neppe landet særlig mykere.

Om det er lov å komme roende på padletur fikk jeg ikke med meg avklaringen på, men Chipo og Fredrik ankom i hvert fall seinere på kvelden, i den nydelige Gokkelhuinn. Nå var været også begynt å bli skikkelig fint, det klarnet mer og mer opp og lyset var fantastisk. (Det slår meg at det skriver jeg egentlig ganske ofte - vi har nok mye fint lys!)

Her sitter gjengen på bryggekanten, mens ferga mellom Kaljord og Hanøy kommer forbi. (I motsetning til Hurtigruta så tuta den når vi vinka! Sånt liker vi.) Kjempekoselig å sitte sånn i nordenden av Raftsundet og følge med all båttrafikken som kommer forbi. 

Pølser skulle grilles, da må man ha bål. 

Som sagt, lyset var fantastisk flott utover kvelden!!!

 Endelig kom hurtigruta!!! Nordstjernen ser vi her midt i bålrøyken. (Bålet er forøvrig piffa litt ekstra opp i anledning passeringen, men det tok egentlig ikke skikkelig av før båten hadde passert...)

Og her glir den videre forbi, mot neste stopp som er Stokmarknes. Nå kunne vi gå og legge oss, endelig. (Men det gjorde vi ikke, for det var en flott sommernatt med fin temperatur, trivelige folk og bål så det ble nok noe seinere før vi la oss.)

12 kommentarer:

  1. Kjempeflotte bilete!
    Lurar litt på kva kamera du brukar? Og kva program til redigering. Photobucket? Flick?

    SvarSlett
  2. Åh, herregud så flotte bilder! Særlig det med båten i forgrunn og de 'gule' fjella bak. Blinkskudd, - og takk for fin tur :D

    SvarSlett
  3. Odin, jeg bruker Olympus Tough 6000 til fotograferinga, og redigeringsprogrammet er Gimp. Hater det, håper å få installert Photoshop snart, det kan jeg mer med.

    Hagenpåhytta - de "gule" fjella skulle du sett live altså! Det var rett og slett helt rått lys.

    SvarSlett
  4. Har ikkje høyrt så mykje positivt om Tough- kameraene, men syns no desse var fine. Men så har det jo mykje med fotografen å gjere også.. Fine utsnitt. Og gode motiv. I tillegg til vakker natur, blir det jo knall!

    Grattis med sommerfuglbilete i Padling, forresten! ;-)

    SvarSlett
  5. Fantastiske bilde og god tekst! Så fint de har det - og så flinke de er til å komme dåkke ut på tur! Artig å følgje bloggen din! Her begynner det å verte mørkt att om natta, så no er eg litt misunneleg på lyset ja..

    SvarSlett
  6. Nei jeg har også hørt litt negativt om de kameraene, men jeg synes ikke det er så ille. Greit til sånt bruk, men det er nok en del forhold det ikke er så bra på. (Blant annet er får man fort for lite lys, at bildene blir kornete.)

    - Ante ikke at bildet var kommet med (faktisk ikke at mailen noensinne kom fram!), det var jo skøy! :D

    SvarSlett
  7. Takk Lene, ja det har jammen blitt noen turer i sommer. Men det er forbausende få som er med, i forhold til hvor mange kajakker man ser på biltak rundt om her.

    SvarSlett
  8. Nydelige bilder :) Tusen takk for en flott tur :)

    SvarSlett
  9. Heia:), helt nydelige bilder:) kjenner nesten lukta av havet, kråkeboller, måsene og lyden av padlerne på havet. Driver med slektsforskning og endelig funnet hvor mine tippoldeforeldre er gravlagt. Aldri hørt om øya. Og plutselig var jeg kjempeheldig og fant denne meget flotte bloggen. Så mulig må jeg lære meg å padle for å komme meg ut til øya og se når det blir sol og sommer:)

    SvarSlett
  10. Det er en flott tur å padle dit også. :), veldig fint område. Anbefaless absolutt. (Med en stabil kajakk er det nå ikke sånn hokuspokus å padle i finvær, bare finn noen som kan det og bli med.)

    SvarSlett
  11. Hei Mia!

    Litt gammel post dette, men jeg lurer sånn på hvilket telt du kjøpte deg! Har planer om å begynne å telte med kajakken jeg også..hehe ;)))

    SvarSlett
  12. Du ser teltet på bilde i høyremargen her. Et Exped Orion Extreme. Du finner en test av teltet her:
    http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article549463.ece
    - Veldig fornøyd med det!

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)