Etiketter

Fotoapparat - Olympus Though 8010

Da Olympus Though 6000 sluttet i tjenesten, måtte jeg ha nytt vanntett fotoapparat. Vanlig kompaktkamera med undervannshus får jeg rett og slett ikke i lommen.

Jeg kjøpte først et Panasonic Lumix DMC-FT2, men på grunn av brukererfaringer som denne her, sørget jeg for å kjøpe på Elkjøp slik at jeg hadde en måneds returrett. Jeg valgte å benytte meg av den. For det første syntes jeg ikke det andre hadde opplevd med kameraet fristet å utsette meg selv for. For det andre sleit jeg faktisk litt med å få gode bilder - og kvaliteten var hovedgrunnen til at jeg valgte å prøve det i det hele tatt. For det tredje ble jeg helt bestemt på at jeg MÅ ha et fotoapparat med deksel foran linsa. Etter en halv tur med grå bilder fordi jeg hadde satt fingeren over hele linsa uten at jeg merket det, og en anledning hvor jeg gikk med apparatet i lommen og så ikke kunne bruke det pga. støv, var saken klar.

- Og da var det ikke så mange valg, Olympus er av få (om ikke eneste, det vet jeg ikke) som har dette.

Ikke perfekt
Det blir ikke perfekte bilder. Sliter med motlys, og lyse objekter når det ikke er superlys, som det forrige. Men jeg så jo på Lumixen at det er bare slik vanntette kameraer er. Det er også noe tregt ved oppstart - men det ble raskere da jeg slo av visning av "Olympus"... (Jeg vet da hvilket merke det er, trenger ikke se det hver gang jeg slår på.) Det er også tregt når du har tatt et bilde, før du får ta neste. (Hjelper ikke særlig å slå av visning av bildet du nettopp tok heller, viser svart skjerm en stund mens den lagrer, uansett.)

- Men, det funker ellers fint! En annen stor fordel med det er at det har en del innebygget minne, slik at man faktisk får tatt bilder selv om man drar på tur og har glemt minnekortet. Det kan vise seg å bli ytterst kjekt, tipper jeg!

2 kommentarer:

  1. Eg har Canon D10. Den har ikkje deksel foran linsa. Problemet med dråpar/ rusk løyser eg ved å dyppe det ned i sjøen før eg tek bilete. Funkar nesten kvar gong. Veldig synd viss kvaliteten på bileta dine blir dårlegare pga kameraet no framover. :-/

    Har sagt det før og seier det igjen: Bloggen din er rå når det gjeld fine bilete og artige turskildringar. Ein STOR inspirasjon for meg! ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg vurderte D10 også forrige gang jeg skulle kjøpe, men fant ut da som nå at det er for stort og klumpete for meg. :( (Må ha plass til det i håndveska jeg har, og lommene.)

    Men dette nye tar like bra bilder som det forrige, så det blir neppe verre enn det har vært. Jeg bare sammenligner med speilrefleksen automatisk. ;) Egentlig litt urettferdig, he he. Men hvis du har likt bildene til nå altså, så tror jeg ikke du kommer til å merke så stor forskjell. Det ser ut som det har mer å si om jeg justerer bildene på jobbmaskin eller hjemme, faktisk. :S

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)