Guvåghytta-Straumsnes

Da vi våknet søndag, var det helt vinter på Guvåg også. Kajakkene fulle av snø, jeg hadde heldigvis husket å ta trekket på så den ikke ble helt full. Lettere å koste av det som ligger oppå. Fortsatt knapt et vindpust, mulig meteorologisk har hatt julebord nylig? De kan ikke ha vært helt på stasjon da de kom med varslet for helga, i hvert fall.

Det var bare å koste/måke fram kajakkene, og pakke alt stæsjet nedi. Nå var det tid for heimtur!

De to fra Harstad padlet i dobling, og skulle følge litt inn Jørnfjord. Det samme med Hans, de skulle alle tre tilbake til Guvåg og bilene der for heimtur. Remi skulle inn hele Jørnfjord, mens jeg skulle følge med så langt inn som jeg gadd, og så utover på andre siden av fjorden helt til Straumsnes.

Det var godt med publikum da vi satte ut fra støa, gjengen som bodde på naustloftet var på tur ut. Noen av dem var allerede ute i kano.

Så bar det av gårde, i ganske overskya men likevel fint vær. Og blankstilla... Til min ikke enorme begeistring.

Dobling er kjekt, da kan man "spleise" på padlinga. Brei og stabil, og godt med plass oppi en sånn.

Her var det ikke et snøfnugg da vi kom...

Vi måtte selvsagt padle den smale renna rett forbi Guvåg. Det tok sin tid da vi skulle gjennom her med Lang Ramble på ASKR, med fire kajakker gikk det litt kjappere. Ikke var den så veldig smal heller denne dagen, det var skikkelig flo. Men slike snarveier er skøy uansett. ;)

Resten av gjengen på tur mot Røsnes. Vi padlet forbi og helt til Haugsnes, da de andre fant det best å snu.

(Hadde jeg vært bak Remi nå, hadde jeg fått et typisk "åre ut av ørene"-bilde...)
De andre hadde ikke før forlatt, så kom det en eling. Og det ble så smått litt vind imot, sånn at vi fikk gufset i fleisen. Det var bare å balle buffen foran ansiktet, og dra lua godt ned i panna.

Det var skikkelig så det lavet ned etterhvert - og hagl! Store hagl!

Jeg fant det best å krysse over der fjorden var smalest, for nå lavet det ned antagelig som på fredag da Remi snakket om null sikt... ;) Haglene var etterhvert så store at det skikkelig plasket når de traff overflaten - og ikke smeltet de heller, de ble liggende i overflaten og samlet seg i små flak. Passelig disgusting vær.

Heldigvis var det bare en byge, og så snart den var over ble turen like fin igjen. :) Her sitter en ørn i et tre og funderer på hva den skal finne på. Det var mange ørner å se denne dagen (ikke for det, vi ser jo ørner så godt som på hver eneste tur her, men det varierer jo hvor mange), både i lufta og her og der sittende på land.

Jeg hilste på en oter som kom svømmende også, og en haug med teist, og disse skarvene satt her og slappet av. Oteren var ganske uhøflig, den forsvant idet jeg sa hei. For godt. Tulling. Så auka det på med vinden, ganske samtidig som jeg fant ut jeg skulle padle ut til Finnøya for å gå på do, så jeg ble nesten sittende værfast der ute for det kom rett fra siden når jeg skulle krysse til Straumsnes. Men heldigvis ble det ikke verre enn at jeg så det forsvarlig å dra alene over der - men å forlenge turen syntes jeg ble drøyt, det kunne jo auke enda mer på.

Totalt sett blei det passelig med mil nå i helga, så er det bare 4,3 mil igjen. Vi får se om det går. :)

Innlegg dag 2 her.

Kajakk • Padling • Friluft • Natur • Vesterålen • Sortland • Padlemia • Tur • Padletur • Kart