Etiketter

Heime-Jennestad t/r

Nok en fantastisk dag, lysmessig sett. Stille på vannet, og kul frostrøyk. Ja, det var nok rundt ti minus i dag - jeg har egentlig bestemt meg for å ikke padle når det er så kaldt, men jeg sjekket ikke før jeg var kommet på land igjen. ;) Det er forresten et lite jubileum i bloggen min i dag - dette er innlegg nummer 100! Det betyr nok ikke at jeg har padlet hundre turer, for jeg har jo noen innlegg om utstyr og sånt her også. Men det nærmer seg antagelig. :)

Denne båten lå utpå sundet, og der lå den helt til jeg kom på land igjen. Det var også den eneste båten som var ute og fartet, ikke en gang hurtigruta passerte i dag. Ganske typisk da, når jeg skulle følge langs fjæra i dag - hadde jeg tatt turen rett over, hadde de vel kommet... ;)

Denne søtisen svømte rundt bortafor naustet. Så noe lignende lenger bort også, da jeg var kommet utpå. Minusgrader er kaldt, men snøen som ligger nå har sine (få) fordeler. For eksempel ser jeg veldig tydelige spor etter oter, det var det ikke sist helg. Så den siste uka har den boltret seg i fjæra her, skikkelig masse spor!

Jeg padlet først sørover til Sjøhussenteret, for å ta bilde av denne her med frostrøyk og greier. Her pleier det nemlig å sitte masse fugler - ofte skarv, men noen ganger hegre. (Og noen ganger kråker, men det teller liksom ikke helt...) De fleste fløy selvsagt da jeg begynte å fikle med kamerabagen, men de to øverste ble sittende igjen for å være grei med fotografen.

Forresten litt for kaldt til å drive med speilreflekskamera, for den kamerabagen kom det jo vann på, som frøys til is, og det måtte jeg skrape løs med neglene når jeg skulle åpne den - iskaldt! *Hutre*

Så snudde jeg, for det var jo nordover mot Jennestad jeg egentlig skulle. Men jeg har hatt litt vondt i skuldra i det siste, så jeg testa gammelåra litt i dag. Den funka fint hit bort, så jeg padla bare videre mot Jennestad uten å bytte. Dette her er utstikkeren ved Sjøhussenteret, her ute pleier turistene stå og kikke seg rundt. Fint utsiktspunkt.

Månen var på tur ned, men jeg hadde den med meg halve turen. Ganske stor for tiden, veldig flott. Her ser vi Jennestad til høyre i bildet. z

Det var en del fugl utpå i dag, men bare de vanlige. Ganske mange skarv, en del ender og ærfugl, og selvfølgelig teist. Jeg burde nok padle mer i området her, for de fleste var ganske skeptiske til folk i kajakk, virket det veldig som. (Eller så synes de gule åreblad er skumlere enn svarte?)

Denne øya tenkte jeg i vinter, at "den skal jeg padle rundt til sommeren". Vel, det kan man vel konkludere med nå, at det blei ikke. Men det kan bli når det blir lysere igjen. :) Akkurat i dag hadde jeg ikke ork nok til det.

Så var jeg framme! Jennestad gamle handelssted. Jeg hadde ingenting jeg skulle gjøre her annet enn å snu, så jeg gjorde nettopp det.

Og sånn ser det ut andre veien... Brygga her er faktisk til salgs akkurat nå, hadde jeg hatt en masse millioner til overs skulle jeg kjøpt den og fikset her.

Vi må forresten se litt nærmere på denne tangen! Se så stilig!!! Jeg er ikke spesielt glad i frost, men rim og frostrøyk ER veldig stilig da. Det bare ER det.

Så, da ble det ei drøy mil i dag også. :) Nå er jeg helt i rute!

7 kommentarer:

  1. Gratulerer med jubileumet! Og takk for fine bilete og artig tekst. Var også ein tur utpå i dag, og det var også svært kaldt.. Blir bra bilete, men mykje naglesprett!

    SvarSlett
  2. Alltid artig å lese og se bildan fra turan dine.
    Grattis med 100 innlegg og tur nr.100 kom nok også snart tror æ.

    SvarSlett
  3. Takk for det, ser det er kaldt mange plasser rundt om for tiden. Heldigvis var det ikke et vindpust her i dag, ellers tror jeg at jeg hadde syntes det var i kaldeste laget ja. Dette gikk akkurat!

    SvarSlett
  4. Flotte bilder og kjekk turbeskrivelse. Missunner deg det flotte padleområde;)

    SvarSlett
  5. Som vanlig er det utrolig fine bilder å se her! Spesielt det med båten og månen. Fantastisk! :o)

    SvarSlett
  6. Takk for det, begge to. :) Det er vakkert her når snøen ligger på dette viset (selv om jeg synes den er kald!), ingen tvil. Og månen var særs fotogen denne dagen, veldig stor. Kunne vært litt mer tydelig på bildet, men den var i ferd med å ta "kveld". :)

    SvarSlett
  7. Fint inlägg! Här har isen lagt sig, vi har haft runt -20 de senaste dagarna!

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)