Etiketter

Mat på tur

Rekespising på Risværturen - definitivt inne på topp 3!
Hver gang jeg skal på tur over litt tid - altså en som jeg må ha litt mer mat enn for en kort stopp på - får jeg samme problem. Jeg kommer ikke på noe som helst mat å ta med! Nesten en slags blackout. Så nå lager jeg dette innlegget, sånn at jeg har noe å slå opp på når jeg trenger idé. Kanskje blir det flere matinnlegg etterhvert, vi får se. :)

Det største problemet når det kommer til mat, er imidlertid plass. Kajakken min er liten, og når jeg har tatt med det obligatoriske av telt, sovepose osv., så er det lite plass igjen til mat. Kokeutstyr har jeg nedprioritert... (Kan ta med en sånn vannkokedings, men kasseroller er for store til å komme gjennom plassnåløyet mitt.)

Reker, m/stæsj (avocado, frøloff, hvitløksmajones og hvitvin)
- Fantastisk deilig turmat. Hadde vel egentlig ikke plass, men en pose reker kan i verste fall stappes foran pedalene. :) Kan virkelig anbefales.

Morrpølse/spekemat. Holdbart og godt. Kan brukes både til pålegg, og som snacks.

Baccalao. Praktisk mat, man skjærer og ordner og så putrer det bare uten mer styr, til det er ferdig. MEN det er mer for folk med plass til store kasseroller...

Fiskekaker. Enkelt og greit - kan både grilles på bål og spises på brødskiva. Enkelt, praktisk og godt.

Pastamat under forbereding. (Risværtur)
Pastawokegryte... Krevde litt forberedelser (tingene kan jo skjæres opp på forhånd da) og masse remedier, men det så veldig godt ut!

Polarbrød. Praktisk brød, for det smuler ikke. Og så er de runde, så de passer så fint for å få ned i lukene, he he. Ganske gode.

Syltetøy på flaske. Superpraktisk for å ha til polarbrødene.

Kokt egg. Husk kaviar...

Wrap. Kjempelurt og godt. Kan lages ferdig og spises som den er (kald, eller lag den i aluminiumsfolie så den kan varmes opp) - eller man kan lage en boks med salat, og ta med kjøtt og lefse for seg selv. Lager man litt ekstra salat, så vips har man ekstra måltid der...

Fler tips mottas gjerne. ;)

Kajakk • Padling • Friluft • Natur • Vesterålen • Sortland • Padlemia • Tur • Padletur • Kart

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg! Jeg er håpløs når det kommer til turmat, så jeg vil nok gå inn her når jeg har behov for tips... :)

    ...hmm, wrap? Tror jeg må ta meg en tur ut på kjøkkenet, jeg... *rumle*

    SvarSlett
  2. Du får si fra når du har funnet noe lur turmat selv også, da. :) Synes alle andre har så lur mat bestandig, men kommer jo aldri på det når jeg skal forberede tur selv.

    Wrap er godt!

    SvarSlett
  3. Melblandinger (pinnebrød f.eks.), bare å tilsette vann og steke. Og så er det mye fint i frysetørket som tåler en smak, sammen med vin og :-).
    Hyggelig lesing gir bloggen, og god tur videre både til vanns og fjells.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)