Bølger ved Taen

I dag skulle vi til Skagen for å øve litt i bølger eller rolige forhold alt etter behov. Men da vi kom til Skagen, passet ikke vindretningen helt. Vi kjørte videre, samlet opp flere folk underveis, og endte opp fem stykker her på Taen. Her var det finfine forhold å øve i. Når vinden står ganske inn her, er det bare å padle utover til man synes bølgene er store nok... Samtidig som det er litt skjermet innerst.

Da jeg padlet utover, trodde jeg at de andre kom ganske rett bak meg. Til jeg ble klar over, at det gjorde de ikke... Og da var bølgene begynt å bli store nok for meg. De blir jo straks større når jeg vet at jeg er alene... Så jeg gjorde det eneste jeg turte, padle rett framover mot vinden og bølgene. Her på bildet har Remi endelig nådd meg igjen.

For det tok sin tid, kan man si. Kommentar fra Remi bak der hadde visst vært at jeg nok var så redd at jeg kom til å padle utover, og ende opp på Ringstad... Det var nok ikke helt på jordet. Først var det passelige treningsbølger, så kom det noe rotesjø som jeg fant ut jeg måtte komme meg forbi - og når jeg hadde klart det, så kom det rullende større bølger. Holdt på å tippe flere ganger. (Men gjorde ikke.)

Men så kom Remi, takk og pris. Her har vi ligget i flåte en stund så jeg skulle få pause og komme til hektene (roe nervene, he he) før jeg padlet videre. :) Lurt!

Her ligger vi enda i flåte, mens Remi sjekker at de andre fortsatt er oppi båtene. Her er det litt roligere farvann, så like etterpå ble jeg sluppet løs og padlet innover igjen. :)

Innoverturen var morsom, personlig fartsrekord på surf (selv om jeg ikke trodde jeg fikk til noen surfer). Men så streiket skuldra, så jeg gikk i land for en pause. Og det var jo fint, for da fikk jeg tatt bilde mens de andre padlet. Her er Chipo på tur innover, i full jakt etter en god surf.

Plutselig dukket det helt tilfeldig opp kjentfolk på stranda. De hadde vært på tur i Uværshula, for andre folk var det vel sånt det var vær for i dag. :)

Etter en matpause var det tid for litt redningstrening. Jan Ivar og Remi i aksjon her. Selv øvet jeg på å padle i sirkel... Det er tross alt manøvrering som er største trøbbel jeg har med denne Inuken når det er vind.

Så jeg sirklet og sirklet, og får det høvelig bra til nå - den ene veien. Den andre siden går ikke, jeg blir bare padlende på tvers. Jeg må få justert det roret skikkelig snart.

På heimovertur fikk jeg sett hvordan forholdene er innover Vesterålsfjorden. Tror jeg hadde fått god fart innover til Ringstad, om jeg hadde padlet videre ut og innover her... (Det ble målt stiv kuling på andre siden her, ganske samtidig som jeg tok bildet.)