Indre Sandøy - Nautøya

Joda, når morran kom så var Harstad-teltene også kommet på plass. Det var lett å våkne tidlig, for enkelte glemte at det er dårlig lydisolering på telt og hadde mye å prate høyt om, om morran. Vel, i denslags vær er det vel sjelden et problem om man våkner tidlig, og får dagen med seg.

Denne så litt snodig ut, men definitivt et tak over hodet det også.

Frokostfiksing! Jan Ivar hadde fått nye naboer siden sist jeg så ut av teltet. Hyggelig gjensyn med Kristian, som har emigrert fra Vesterålen til Harstad siden sist. Vi snakker med ham likevel. :)

Den lille kajakkflåten på fire var også blitt noe større.

Ser ikke så delikat ut kanskje, men det var helt ok godt. Bjørkebladene er på sitt aller beste akkurat nå. Plukk, ha varmt vann over - vips, bjørkeblad-te. Friskt, men litt ettersmak.

Pynt på stranda.

Herdis hadde et snerten telt, med kul farge. Så snertent at det ble litt liten plass for både seg sjøl og bagasje når det regnet, men ellers visstnok kjekt. Syntes det var tøft.

Leirbål er viktig, særlig når man har belaget seg på bål når man planla middagen. Best å legge veden til tørk, så man er sikker på å få fyr seinere. Eller man kan sitte og bare ta livet med ro, og slå av en prat.

Campen sett fra motsatt side. Like flott alle veier, egentlig.

Nei, da er det på tide å pakke med seg lunsjen og komme seg utpå vannet i kanonværet. Det var antydet på forhånd at campen skulle flyttes til Nautøya andre natta, men vi fra Vesterålen skulle campe to netter her. Det bestemte Harstad seg også for å gjøre likevel. Vi skulle likevel sette kursen mot Nautøya, for å spise lunsj der.

Mer strandpynt. Stilig mønster noe har laget på denne her.

Foto: Karl Helge
Ikke like varmt i vannet som det er i syden, men ellers full sydenstemning. Jeg fant ut at jeg skulle prøve å padle med gammelåra siden jeg hadde den med. Jeg husker imidlertid ikke hvordan den funker, og finner heller ikke bruksanvisningen. :S

Ternene holdt et helsikes spetakkel om nettene. Men noen ganger var de i stand til å sitte i ro og holde kjeft også. Var man kjapt ute kunne man få tatt bilde av dem da, til og med.

Sånn kunne et sånt bilde bli, for eksempel. Disse to var ganske eksemplariske faktisk. Om det var makrell- eller rødnebbterne husker jeg ikke. Men terner var det.

Så var omsider de fleste på vannet, og vi kunne sige av gårde. Jeg er egentlig ikke så veldig fan av å padle i stor flokk, men i sånt vær er det ikke fryktelig nøye uansett. Finvær er finvær, da har man det man trenger.

Dette lå ved eller antagelig på Krøttøya, og var noe militærgreier som nå var blitt turistanlegg. Valhall. Tror jeg.

Litt spredt flokk i padling mot brua. Den padlet vi under. (Over ville kanskje vært litt dumt, forsåvidt.)

Tatt fra Skogholmen. Foto: Karl Helge
Det var mange fine plasser rundt omkring i Meløyvær. Masse små holmer og skjær. Men ganske så blikkstille. Forsåvidt greit når jeg padlet med gammelåra, følte meg ikke særlig høy i hatten med den.

Det var ganske fint under vann også, noen steder.

Hurra, en liten bølge! En liten stein oppi vannskorpa, vips har man noe interessant. Veldig spennende saker, visstnok.

Men så var vi framme på Nautøya, og det var tid for lunsj.

Turen til Indre Sandøy ligger her.