Vinje-Snarset

Leia ut Vinjesjøen
Nå har det vært gråvær omtrent fra forrige tur. Regn og vind. Men i helga skulle jeg padle, uansett hva. Lørdag ble det imidlertid litt styr, så enda mer viktig å få padlet på søndag. Høljeregn da jeg sto opp, men det lysnet mens vi bestemte dagens turmål. :D

Sånn vest som han her har på seg, har jeg også kjøpt meg nå. Den er mye mindre i veien enn den gamle, har bedre lommer - ikke minst har den lomme til vannpose på ryggen. Så slipper jeg å ha slangen ut under spruttrekket når jeg har posen i cockpiten. (Da blir det jo ikke tett der.) Jeg er storfornøyd foreløpig! (Etter kun å ha prøvd den på land, altså.)

Flott utsikt til Gaukværøy. Opprinnelig hadde vi vel en idé om å dra ut hit hvis forholdene var tilstede. Det var sørvest, nemlig. Rolig her innimellom skjærene, men jeg syntes det ble nok straks vi kom utfor. Ikke at det var mye, men. Ikke helt toppform tydeligvis. (Og halvtom Inuk.) Så vi fant ganske snart ut at vi heller skulle surfe innover til Snarset på det som var, heller.

Jeg fikk sett Mannen fra havet fra sjøsiden. Artig.

Foto: Bent Bakkan
Nedi Lofoten gikk det en eling som sloss med sola. Dette er det aller kuleste været jeg vet å padle i. Sol og svarte skyer om hverandre, det gir et fantastisk lys. Og så litt vind, så det er sånn passelig liv i sjøen uten å skremme vettet av meg i halvtom Inuk.

Bent liker seg innmed land, der blir det litt ekstra action. Jeg ville ikke være med, jeg gikk på utsiden. Jeg har sånn avdrift i Inuken at jeg tør ikke padle nært opptil saker og ting - jeg vil ha god margin! Fikk beskjed at det var slett ikke langt så jeg kunne da fint padle alene rundt yttersia av holmen, og det gikk jo også helt fint. :) Bortsett fra at jeg lurte på hvor han blei av, for han fant et garn innmed der som var knøvlet ihop, det måtte jo selvsagt sjekkes nærmere...

Her kommer vi innover mot Skagan. Hvor faktisk Christian Radich lå hele dagen og natta før, men de var noe tidligere oppe om morran enn oss. (Jeg ble faktisk vekket av sms om morran "Trur du fan... Der gikk de fra kai!" - ikke sjans å rekke det.)

Her har vi kommet videre rundt, og er på tur inn Vesterålsfjorden. Her en plass ser vi muligens Losjehytta hvis jeg ikke har klippet den bort, og Vetten. Populære turmål i Bø. Artig å se det fra sjøsiden, det også.

Foto: Bent Bakkan
Det var slett ikke noe alvorlige forhold innover fjorden. Vi prøvde å komme oss godt utpå, så vi fikk alt rett bakfra og mest mulig fart. Det blei noen kule surfer. Var ikke mer bølger enn at det bare her og der kom sånne hvite som sier svøøøøsch, så det gikk fint. Full kontroll, bortsett fra da jeg satte åra rett ned i vannet og lente meg på den... Ingen god idé, holdt på å gå rett rundt, naturlig nok. Faktisk et lite kunststykke å la vær!

(Det skal ikke mye til før roret mitt kommer opp av vannet akkurat...)
Jeg opplevde noe litt nytt med Inuken, faktisk. Jeg liker best de bølgene som jeg får sånne laaange hengesurfer på, hvor jeg bare padler såvidt (kan muligens like godt la vær, men jeg liker støtten i la åra gå) men holder god fart med minimum av energi. Disse store som man bare ser kajakken peker nedover, for så å rase ned i svær fart og ut av bølgen igjen, kan egentlig bare være for min del.

MEN jeg tenkte jeg skulle prøve på noen sånne også for å lære disse greiene her. Så jeg satset skikkelig og padlet på, og skulle hive meg på en sånn stor en sak. Det gikk fint til Inuken begynte å skrå mot venstre. Samtidig begynte den å legge seg over, også, og grave seg ned! Det var en helt ny lyd. Jeg tenkte jeg kom til å havne i jordas indre, men fikk retta opp og alt vel.

Merkelig opplegg. Jeg skjønner ikke helt surfekoden ennå.

Det roet seg mer og mer og siste kilometrene ble vanlig padling inn mot Snarset.

Der var det fint, selvfølgelig. :) I denne gråværsperioden er det helt mystisk at vi fikk padlet bortimot hele turen i sol og finvær. Det tok imidlertid ikke lang tid før regnet begynte igjen, etterpå. Vi traff nok værvinduet akkurat!

- Etterpå dro jeg heimover, innom registreringa på askr og fikk shoppet ny vest (se første bilde her) hos Tequila.