Stamsund-Borg

Torsdag kveld oppdaget jeg at den faste åra mi, vingåra, nok var blitt liggende igjen på Straumsnes sist tur. Skulle jeg bli med til Lofoten i helga, var det bare å leite fram den gamle flatåra. En utfordring for jeg har ikke brukt den på kjempelenge, men men. En nybegynnertur, så det skulle vel gå bra. Like greit å få frisket opp litt.

Bodøklubbens plan var opprinnelig å padle fra Steine, men det ble gjort om på grunn av været. Det var ikke forhold for nybegynnere å padle rundt. Her har vi stoppet på vei videre til Stamsund, for å se på en fjellvegg. Dette var nemlig første historie-stopp, og her fikk vi høre om mannfallet. Skal man hive høyballer utfor her bør man passe på at ikke skjorta henger fast, ellers havner man ilage utfor.

Etter en stopp i Stamsund med historien til plassen, var det klart for utsetting i et grustak. Mye skarp stein men det gikk bra. Her har dere kanskje skjønt tegninga allerede - det var noe gråvær, ja.

Foto: Remi Nyheim
Sånn her så det ut stort sett hele veien. Sjø, litt grønt og så sky på toppen.

En liten stopp underveis til camp. Det ble veldig kort padling fredag kveld, siden det egenlig var passe kveld allerede da vi startet.

Leiren er satt opp, og vi samles rundt bålet. Kompaktkamera tar ikke så verst bilder faktisk (S100, ikke vanntett'n), her er det egentlig så mørkt at jeg har tatt fram hodelykta.

Det ble pølse grillet på bål til kvelds!

Remis tentipi er ganske praktisk. (Mitt telt det oransje like bak.) Her var det full klestørk inne.

Et stykke bortafor campen var det noen kule husrester. Her hadde noen bare forlatt spaden, teglstein lå strødd (det lå også noen som var pent stablet, komisk) og det var egentlig mange fine motiver der.

Foto: Remi Nyheim
Remi derimot, tok heller bilde av seg sjøl (og meg i bakgrunnen) og kajakken. Her var det vi gikk i land med kajakkene, ikke helt ideelt men det gikk bra. Et kult båtvrak lå der også. Artig for ungene. Noen fant ei fløyte der, den virka. (Muligens et dårlig tegn når redningsvester ligger igjen i båten.)

Synes båten også var litt fotogen her og der.

Klar for padling - nesten. Muligens en fordel å sette ihop åra først, Morten?

Dagens første historiestopp. Dette var en holme til skrekk og advarsel for alle som dro forbi i gamle dager. Og på den tiden gjorde folk det, de dro rundt per båt. Så her sto det skolter på staur, så alle skulle skjønne at enkelte ting var det bare ikke smart å gjøre. De måtte til og med betale for tortur og henrettelse sjøl!

For illustrasjon fikk vi hver vår seigmann. Godteri slår jo alltid an! Morten har satt hodet til sin på en påle så den skal skjønne alvoret. Vi fant imidlertid ingen gamle skaller liggende og slenge på holmen, så de er nok vasket vekk. Heldigvis, antagelig.

Foto: Remi Nyheim
Vet ikke helt om dette bildet hører hjemme akkurat her, men det var litt kul himmel og tatt utover i motsetning til de fleste andre jeg har. Det neste strekket ble det akkurat litt bølger så det gikk an å småsurfe litt hvis man padlet på kryss og tvers. De kom egentlig fra siden.

Særlig innover mot denne stranden, jeg tror kanskje det bygget seg litt opp der. Her sto det en kirke, som visstnok var litt spesiell for når det er begravelser her så ser det ut som kisten bæres rett ut i havet for de som sitter langt inn. Da vi kom var det imidlertid bryllup, vi så brura og allting. Men vi måtte bare pelle oss av gårde, så de kunne få fotografert seg i fjæra.

Neste stopp var her, flott strand. Her var første mulige pause for de som ikke ville padle så langt, og lunsjplass for alle. De som ville fikk kjøre bil videre et stykke. Men jeg padler jo ikke for å kjøre bil, så jeg ble selvsagt med videre. Tross flatåre som jeg ikke hadde funnet ut hvordan virket. Det ble sagt at bølgene neppe ble verre enn det vi hadde hatt til da, men det trodde jeg nå bare sånn passelig på. Jeg tok på meg neoprenhetta.

Foto: Remi Nyheim
Det var slett ikke galt, artige forhold. Liv i havet, uten så mye slitsom vind. Den grønne saken her hadde jeg mistenkt en stund for å være magnetisk til rocks, og jeg hadde visst rett. ;) Her har den "havnet" (med vilje, høyst sannsynlig!) helt oppi. Oppå, antagelig. Helt sikkert artig når man har solid båt.

Så var det tid for første overbæring. Jeg sto over, jeg vet jo at jeg ødelegger ryggen på slike ting. De får ta seg av det de som finner på slike ting, så jeg klarer å padle videre. Noen må dessuten ta bilder også. Det ble en del slike bæringer etterhvert, så det var nok like lurt.

Videre ble det enda mer dreis. Delvis fra siden. Veldig artig! Det var som jeg ble uovervinnelig med den hetta på, bring it on liksom! En og annen dønningbølge ga gode muligheter for surf. Jeg traff noen. Og så traff jeg en på tvers. Mens jeg funderte på hva i huleste jeg gjør med ei flatåre når en bølge kommer sånn, sendte den meg rundt. Vel, jeg fikk forklaring på hvordan den åra virker i en sånn situasjon, så jeg testet det ut på noen bølger etterpå (også flere som var verre), og det funket helt fint. Man må bare ikke sitte og fundere... Det funker dårligst.

Foto: Remi Nyheim
Her på bildet har sjøen roet seg helt ned, og jeg har fått Remis caps på meg. Og det var da jeg skjønte hvorfor hetta gjør meg så tøff i trynet. Jeg hører jo ingenting! Jeg hører ikke alle splæsj og svosj og schhhhhhrøøøl av bølger og sjø! Og vips, så er jeg ikke redd noe heller! Jessufader så lett det er å psyke meg ut. Får padle med ørepropper heretter, ha ha.

Lørdagskveldens camp. Dette er siste bilde, for jeg sov dårlig første natta og lørdagen padlet vi til det var ganske seint, så jeg bare satte opp telt, spiste og la meg. Fix ferdig. Det siste jeg hørte for jeg sovnet var et jubelrop cirka fra bålet, antagelig noe håndballgull det var snakk om.

Søndag våknet jeg til vått telt. Så ingen bilder ble tatt i campen om morran heller. Vått telt - og jeg er ikke blid før alt er pakket ned og kommet i kajakken. Jeg HATER våte telt. Hadde glemt hvor inderlig, men nå er jeg påminnet. Her er første padling under bro på lørdagen, det ble ganske mange i løpet av turen. Nå skulle vi nemlig padle noen poller.

Mer bæring. Denne bæringen var ganske lang, faktisk. Gjennom ei moltemyr og greier. Så var det ferskvann som skulle padles. Tenk at jeg har vært i Lofoten for å innlandspadle! Det er jo nesten bakvendt!

Etter vannet var det igjen spørsmål hvem som skulle kjøre bil og hvem som skulle prøve å padle videre. Noen var skeptisk til vinden, det kunne visst være litt. Nåja. Jeg har jo neoprenhette så det er ikke farlig, blir det for ille så tar jeg bare på den. Kjør på - eller nei, ikke kjør - padle! Padle på!

Foto: Remi Nyheim
Jeg er ikke sikker på om den padleteknikken og isettet med flatåra ble noe som helst bedre i løpet av turen. MEN hvis dere legger merke til fargene i bildet så hadde vi faktisk SOL et stykke, vi som padlet videre! Ah, for en schwung på humøret!

Så kom det ei bru, og så måtte det lirkes, dras og bæres. Ganske stilig. For nå skulle vi ut i havet igjen!

Så kom vi ut i havet, det var ei kryssing med noe motvind men lite bølger. Her ser vi utover mot Eggum. Så padlet vi videre, blant annet innover noe mer pollgreier og opp noe straumer, vi møtte de andre og padlet videre enda mer pollgreier. Jeg har fått min dose poller på en stund, det er helt sikkert.

Foto: Remi Nyheim
Under den siste brua var det noe grafittigreier som jeg overhodet ikke la merke til (selv om vi hadde fått beskjed på forhånd å se etter det). Men her er bilde, i tilfelle noen andre også glemte å se...

Så, endelig begynte vi å nærme oss Borg! Vi posisjonerte oss i V-formasjon da vi padlet inn, og jammen kom vikingeskipet ut akkurat da vi kom innover. Artig! Og det var jo virkelig et SKIP. Jeg visste jo de kalte det vikingeskipet, men det kunne jo fort være bare en liten pjaskbåt likevel... Nei dette var ikke noe pjask, den var flott! Så imidlertid ut for at det var vanskelig å få rodd i takt.

En kjapp tur i land for å hilse på. Men her var det vikingefestival, så hvis vi skulle bli værende måtte vi kjøpe billett og det var et stykke å gå, og de som skulle reise langt hjem hadde heller ikke tid - dessverre. Det hadde sikkert vært artig å få med seg.

Vikingeskipet var så flott at vi rett og slett avslutter hele innlegget med det. :)

En flott tur, med rundt tjue deltakere fra flere klubber. Tromsø, Vesterålen, Vest-Lofoten og Bodø. I hvert fall. Veldig trivelig med fellesturer. Spesielt artig at det legges opp sånn at man kan padle kort eller langt etter ønske, så alle kan være med uansett erfaring og utholdenhet.