Teknikkurs på nordnorsk

De observante har fått med seg at jeg nylig var sørpå på teknikkurs. Men i helgen var jeg invitert til å være gjest på teknikkurs i Harstad dag 2 på kurset, med Sigurd Schultz fra Rett Kjøl som instruktør. Jeg kunne ikke avslå anledningen, en ypperlig anledning til å finne ut om det er stor forskjell på kursene rundt om. ;)

1 stk firbent vekkerklokke.
(Forøvrig en padlehund, med egen "sokk" til kajakskottet. Og snart spruttrekk.)
Jeg dro av gårde på lørdag, og rakk innom Tequila hvor jeg kjøpte meg lys til kajakken. Deretter en tur innom Prins Albert Herdishund (bildet), så ble jeg invitert med han ho eie (Herdis) med følge på besøk til en kar med ei fullt spisende fiskesuppe. Langt forbi grensen til god, faktisk, veldig god. Moltedesserten var enda hakket bedre, luksusmat rett og slett. Så bar det videre til ei hytte oppi skauen, hvor instruktører og kursdeltakerne holdt til etter kurset. Her var det Trivelige folk, masse padleprat - og noe reinsteik og gode greier til sein middags. Ny runde gourmetmat. Jeg la meg ganske mett. Våknet neste dag til dyret ovenfor i senga. :)

Oppmøte Harstad Camping, det er forresten her Harstadklubben setter ut på onsdagspadlingene sine tror jeg. Det var mye Tahe Marine- og Arrow-kajakker på kurset. Jeg hadde med meg gammelbåten, Minien, og gammeldrittåra, Skagiten.

Så bar det utpå, i passelige forhold. Det var ikke fryktelige bølger eller skikkelig med vind, men helt greit til å trene redning hvor man må følge litt med i forhold til å reke på land og sånt. Her ser vi øya vi padlet rundt i løpet av dagen. (Det må kanskje være Arnøya?)

På tur over mot øya padlet Sigurd rundt og tipset folk om framdriftstak og sånt. Det var verken diamanter eller rekker å padle i her, eller noe makkere vi måtte følge ekstra godt med. Et par stykker falt av ganske tidlig, da blei det litt oppstyr og så holdt vi fint ihop etter det - ferdig med det. Ikke noe mer dill. Vi la oss ikke hele gruppa i flåte og brukte masse tid på dét en eneste gang, det holdt at vi la oss så nært at vi hørte hva den som snakket sa. Verre var det ikke. Men jeg føler vel ikke at vi drev noe hasardpadling akkurat, på det viset heller. Det var bare morsommere å padle. ;)

Så var det tid for tauing og bading. Her var det tre stk slepere, med en skadet og en til i flåte. Om å gjøre å ikke reke i land.

Her ligger flåta, mens tauer nr 3 holder på å bli berget. Så måtte man starte slepet igjen, for å ikke havne på land. Imens får sleperen tauet rundt foten... Før han er kommet opp... Det ordnet seg, intet svinn her heller. ;)

Litt småsurfing videre imot pauseplassen, her Tom Einar i godt driv.

Pausen ble selvsagt brukt til å spise, drikke og gå på do. Men i tillegg ble det en god del prat om situasjoner og utstyr. Godt utnyttet tid. Mye info. InstruktørSigurd var flink til å benytte alle mulige anledninger til å komme med lærdom og informasjon.

Det hadde vært litt forskjellig ute på den øya i gamle dager. Tom Einar mente at det hadde vært et rettersted også, og at sist gang de knertet noen der hadde det vært så populært å se på at man kunne gå tørrskodd på båtene som lå utover. Litt grotesk, i tilfelle. Men jeg kan vel tenke meg henrettelser som ville dratt like mye folk dersom vi holdt på med sånt i dag. Fint at vi ikke gjør det lenger.

På tur ut fra lunsjplassen mistet noen hansken, da ble anledningen benyttet til å trene baklengspadling med innlagte baugtak (bakover) mens vi lette etter den.

Det ble mer trening på diverse slep og redninger. Her er det Olav som er vanskelig bader, han imponerte med godt skuespill. Et passelig vilt blikk og kommentaren "kjeksen min!" mens han svømmer etter en liten pakke som flyter i vannet var fullt troverdig. :) (Jeg har selv vært på tur ut av kajakken etter en flaske Yt, he he.) Forøvrig artig å treffe Olav her, gjenganger på ASKR som jeg har hilst på et par ganger før. :)

Fra Campingen rundt Arnøya. De rare "hakkene" er når vi var på ræk.
Vi padlet bare halvparten så langt som på turdagen i sør, men jeg vil si det var mer action. Dette var mer slik jeg hadde sett for meg et teknikkurs, faktisk. Mulig det har mye å gjøre med nivået på folkene i gruppa, men jeg synes likevel det er litt rart at det er såpass stor forskjell på kurs. Det var på et vis mer tempe her, mer som skjedde. Jeg var riktignok bare med på den ene dagen, men sammenligner jeg de to søndagene i sør og i nord så var det litt som vk1 og vk2.

Tilbake ved campingen var det tid for litt rulletrening for de som ønsket, og testing av båter. Her sitter Tom Einar i en Arrow Play, dessverre er åra i veien så vi ikke får sett hvor langt gliset går.

Selv prøvde jeg en Nuka - men tror nok ikke at jeg ender opp med den, selv om den blir lovpriset overalt. Det gikk bare an å sitte på én måte, og da vil nok jeg bli gær'n. Jeg kan heller ikke ha utgaven med liten luke bak, det er jo bare helt håpløst. Og så syntes jeg rett og slett at den virket liten. Men jeg kunne jo ligge på kant så jeg tok inn vann uten noe problem, og jeg fant aldri ut hvor langt den egentlig kunne gå før man går rundt. Virket som det var umulig, nesten. Helt sikkert en fin båt å padle hvis sittemåten passer.

Etter kurset var det deilig mat igjen, laget seint på kvelden før (eller heter det natta kanskje) av hyttegjengen. Hvor mye søl det var på hytta etterpå skal jeg ikke ha sagt, men den var i hvert fall sabla god selv om det var mange kokker. :)

Virkelig en interessant dag. Kurset sørpå var absolutt et bra kurs, men dette var antagelig litt mer min stil. ;) Og kursarrangøren Tequila som stilte med mat og hyttetur, må man jo bare ta av seg hatten for.

1. Artig å lese dine opplevelser fra søndagen!
    Ja, det var på Arnøya vi gikk i land.
    Kanebogfjæra, hvor campingplassen i Harstad ligger, er plassen for onsdagspadling.
    Velkommen tilbake:)

mvh Kirsti

2. Takk takk! Og velkommen hit neste helg. :) Det er jo greit at vi bytter på å farte imellom klubbene. ;)

3. Herlig å lese om dine sysnpunkter på disse to kursene, jeg er veldig imponert over din skrivestil og fotokunnskaper. Fint å ta med seg til aktivitets leder kurs om litt ;ø)
    Enig med deg flåte er noe dritt hvis ikke nødvendig ;ø)

4. Interessant innlegg! Lurer på om du bør være med på flere teknikkurs for å bekrefte hypotesen? Kan det være like stor forskjell på to ulike kurs i nord som et i nord og ett i sør? Eller er det aksen nord - sør som er avgjørende? Burde nesten sponse noen kurs på deg for at du kunne fortsette å grave i dette! :) Hvor regionale er kulturforskjellene mellom ulike klubber/miljøer? Flåte kan være hyggelig selv om det ikke er nødvendig, ref "kaffi-og-sjokolade-med-fin-utsikt-pause".. ;)

5. Takk! :D Jeg vil også på aktivitetslederkurs, det er sikkert kjempegøy! Ellers funderer vi litt her på å få laget oss et skreddersydd kurs til neste år, det kan bli enda mer skøy. :)

Jeg var så fornøyd med konklusjonen min at jeg ikke vurderte å få bekreftet hypotesen min ytterligere, men det er klart - blir jeg sponset så tar jeg hvor mange kurs som helst. ;) Så kursarrangører som ønsker å bli evaluert må gjerne ta kontakt, ha ha ha.

Jo det er absolutt en interessant ting. Det er nok en del tilfeldigheter som avgjør det. Kurslederne sørpå var jo selv inne på at vi kanskje burde padlet litt kortere dag to, at det ville gitt plass til enda mer læring. Jeg tipper de gjør det neste gang.

Flåte med måte!!!
    Veldig fan av "dobbeltflåter" i ruskete forhold, for å få gjort ting og pauset litt. Men "møljeflåter" er såpass med styr og heft at det synes jeg man kan begrense. Det bør i hvert fall være sjokolade involvert, helt klart!

6. Samtidig skal det sies at det er nok også litt naturlig at det blir forskjell på kurs etter hvor i landet man er. Her oppe er kanskje vær og bølger en viktigere ting å fokusere på enn båttrafikkerte skipsleier, for å si det sånn. ;)