Høsttur dag2 - Guvåg-Skjervøyene t/r

Da vi sto opp på lørdag hadde været jeg bestilte blitt levert. Vi hadde en del alternative ruter som vi kunne plukke fra alt etter hvordan været ble - vi endte på plan F. Ingen hadde vel forestilt seg at det skulle bli så fint vær at vi kunne krysse over til Skjervøyene. Fenomenalt!

Ikke så lett å ta bilder rett bakover. Jeg skulle liksom føre an over fjorden her, så jeg måtte snu meg for å ta bilder hvis jeg skulle ha padlere med. (Nei, vi padlet ikke diamant selv om jeg har vært på kurs og lært det... Og ja, det kom båter, men ja, det gikk bra likevel.)

Her ser vi rett ut mellom Hadseløya og Bø, Lofoten langt der i det fjerne - og midt i - storhavet. Gunn ligger i ro og bare nyter utsikten i finværet.

Så fikk vi kontakt med de siste fire som skulle komme langs land fra Kvalsøybogen. Vi tok en liten runde rundt Lyngøya mens vi ventet på dem.

Remi fast på en stein. Sånn kan det gå når man skal helt oppi. Her ser vi forresten litt hvorfor den heter lyngøya. Bare lyng oppå der. Men mest stein... Nei vi forlot ikke Remi her, han kom seg løs etterhvert. ;)

Her ser vi over fjorden bort til Guvåghytta, den skal ligge ganske nøyaktig midt i bildet her. Ikke verst landskap? Ganske fint, rett og slett. Her ligger vi og venter på Morten og de tre andre etternølerne fra Vest-Lofoten, de var like rundt hjørnet.

Foto: Stein-Evert Pettersen
Så kom de, en dobling og tre vanlige kajakker. :) Her ligger hele gjengen på tur i flåte, bortsett fra fotografen. Nå var vi klare for å padle videre til Skjervøyene for lunsj.

Fra livet på innsiden av flåten... Noen har sågar tatt fram solbrillene, så fint vær var det!

Aaand off we go... Langs holmer og skjær bort til Skjervøyene. Hadseløya i bakgrunnen, Lofoten og storhavet til høyre.

Stein-Evert var en ivrig fotograf på hele turen, her har han funnet ei kul steinrøys. Gleder meg til å se bildespillet han skal lage og legge ut på Youtube. Håper steinrøysa blir med der. ;)

Daniel ligger og ser Morten forsvinne inn en smal sprekk, og Lisa følger på. De kom etterhvert ut en annen vei... Der det kan padles imellom, padler man jo imellom. :)

Tom Einar og Geir-Steinar har en liten solpause.

Ilandstigning på stranda på Store Skjervøya. Det var ganske nært flo da vi ankom, og floa var stor, så stranda var noe mindre enn "vanlig". Men det var likevel god plass til alle kajakkene, selv om det var så mange som cirka 20 stk. Ikke noe problem.

Denne her fløt litt sånn halvdød rundt i vannet på grunna. Ganske fin, egentlig. Selv om den vel er nokså brennheit om man kommer borti. Jeg lot være å prøve.

Etter pausen skulle vi utover her, på andre siden av stranda. Et par meters overbæring, bare. :) Her ser vi rett mot Stokmarknes, på et større bilde ville vi kunne sett Hurtigruta som står på land der borte.

Lunsj og kos i sola oppi bakken.

Kule farger på stranda.

Remi hadde brødskive med egg til lunsj. Sjelden ei skive får så god utsikt.

Pauseplassen sett ovenifra. Det vi ser til høyre i bildet blir bortover land på Langøya, bort til Lyngøya og der vi begynner kryssingen av Eidsfjort over til Guvåghytta igjen.

Etter litt mat og avslapping tok vi turen opp til galleriet for å hilse på kunstneren Myriam Borst som vi hadde ordnet oss avtale med på forhånd. Hun hadde det meste utstilt på galleri i Trollfjorden nå sa hun, men vi fikk nå sett litt fin kunst likevel. :)

Ikke helt enkelt å se på bildene når alle var inne i galleriet samtidig da...

To typer kunst på og gjennom veggen...

Stemning gjennom artig dekorert vindu.

Et stykke forbi galleriet ligger atelieret hennes, det er også et lite smykke av et hus. Særlig med så flotte høstfarger i omgivelsene rundt. Virkelig flott. Her går stien opp til toppen av øya, hvor det er en liten utsiktsplass.

Annen form for kunst...

Etterhvert måtte vi tilbake til hytta, så da var det bare å sjøsette igjen. Her skal de absolutt fleste være i bildet faktisk. :) Ikke så lett når vi var så mange, å få alle med. Vi padlet først et lite stykke imot Stokmarknes, for å komme rundt de innerste øyene også, før vi satte kursen i retur langs land.

Fortsatt sol og glede!

Lisa forbi et måkeskjær.

Tilbake på hytta ble det delt inn i lag og satt igang en liten padlequiz. Gunn poengterer at det ikke er lov til å bruke mobiltelefon ved å inndra noen. Vi tror ingen turte å jukse...

Etter quizen var plutselig mesteparten av folket forsvunnet, men jeg fant Daniel i vedhugginga her. Så hadde ikke alle gjemt seg, i hvert fall.

Mange hadde gjemt seg i badstua, dem om det. Her på tur ut i vannet, det var sikkert varmt og godt...

Resten av kvelden vet jeg lite om, for ting skjedde og da jeg kom opp i hytta så var alt stæsjet avsegstyrt, til og med trekningen av den store overarraskelsen jeg hadde ordnet. Så da fristet det lite å være med på resten heller, når det jeg hadde gledet meg mest til allerede var over. Uten at jeg verken ble spurt eller fikk beskjed. Ikke særlig hyggelig opplevelse akkurat.

I hvert fall - på grunn av ovenstående fikk jeg heller ikke tatt bilde av overrekkelsen, eller ordnet så noen andre gjorde det, så jeg må bare tjuvlåne et bilde på nett. Siri fra Harstad ble den heldige vinner av ei flott taueline, sponset av Tequila. Ei flott line som er kombinert flere ting, alt etter hvordan man bruker den. Både kasteline, taueline og anker.

(Dag1 på turen finnes HER og dag3 HER)

1. Så bra Marian. Flott skrevet og mange flotte bilder! Jeg blir nok ikke ferdig med denne turen, er det ikke egne bilder jeg sitter og dveler ved, så er det andres. Ikke minst bloggen din! :)
    -------og nå sitter jeg og lurer på om jeg skal ta en tur med kajakken eller om jeg skal redigere bilder........

2. Hesann Marian! Takk for flotte bilder og trivelig resyme. Det var første gangen jeg dristet meg på padletur med så mange fremmede padleglade. Det frister til gjentakelse. Takk for godt arrangement.
    Beste hilsen fra Kirsti

3. Moro å følge med på det dere driver med på dine kanter!
    Artig å se såpass mange dra ut sammen. Her oppe blir det som regel alene - eller bare to tre ilag. Men vi koser oss.......

4. Ingen bild på motorsykkeln;)? Kjempeflotta bilder og en veldi bra vinst du hadde ordnat. Glæder meg til flere treffer med utomsocknes (som vi sier på svensk).

5. Takker, alle sammen!

Stein-Evert, så du endte opp med kajakktur og det valget støtter jeg. ;) Vi klarer å vente, det er uansett kjekt å ha et bildespill å se på den dagen det blir trasig regnvær igjen. ;)

Kirsti - flott at det frister med gjentakelse, at vi ikke skremte deg bort fra fellesturer. :) Padlere er jo stort sett trivelige folk. (Forbeholdet er teoretisk, har ikke møtt noen utrivelige som jeg kan huske.)

Nettpadler'n - Vi er som regel alene eller to-tre stykker her også, men nå var det fellestur for hele området. Vesterålen, Lofoten, Harstad og Ofoten var med. Mange kjørte i flere timer for å komme hit, tok ferge og greier. :) Artig!

Ulrika - Nei jeg var jo ikke oppe ved parkeringen etter du kom, så det ble lite motorsykkelbilde i bloggen. Men teltet ditt er med i "episode tre". ;) Hva er utomsocknes?