Padleåret 2012

I år har det vært mer padling enn det ble i fjor. Nå har jeg hatt bil med takstativ hele året så jeg har kunnet komme meg rundt (Sortlandsundet blir fort kjedelig, bare ei mil eller to med kjøring så har man mange flere valg.), og så har jeg ikke forstuet noen tommel sånn som i fjor høst. Og litt mer turhåndterlig hauverk. Så det har blitt noen flere turer enn i fjor.

Likevel er det blitt en del mindre padling enn det første året, og jeg har egentlig padlet mye mindre enn jeg helst og normalt skulle. Jeg sliter med stiv/vond nakke, og hauverk som følge av det, og har hanglet delvis sykemeldt rundt. Men nettopp derfor bør jeg padle og holde meg i aktivitet; det hjelper definitivt på. Jeg er anbefalt det fra både lege og fysioterapeut, ja faktisk var det delvis det som var sparket bak da jeg endelig kom meg til å kjøpe den første kajakken allerede.

Og faktisk har jeg flere ganger padlet bort spenning i nakken. Kommet hjem fra jobb og kjent at nå er det hakket like før hauverk - på med hyret, i båten, og så har jeg sluppet unna likevel. Og har man først fått hauverk, er det dessuten bråkete å være hjemme (kjøleskap, bildur på veien, diversediverse) - da er det best å komme seg ut i den stille naturen. Men det er viktig å ta det rolig, ikke peise på for hardt. Da får det omvendt effekt. (Det er nok også testet ut. Vanskelig den der balansegangen.) Så det kan absolutt anbefales.

Naustet fikk seg en liten nødhjelp i år, endelig. Ellers har det blitt mange småturer, men også noen litt lengre turer med flere dager til hjelp. Jeg har kunnet krysse av på lista et par ting som har stått der siden før jeg fikk kajakk. :)

2012 sammendrag:
Foto: Karl Helge
Padleåret 2012 startet rolig etter flere måneders pause på grunn av den forstuede tommel. Det begynte slapt med et par turer hjemmefra i slutten av måneden, etter at sola hadde kommet tilbake.

Januar
januar ble det imidlertid mest bare med fjellturer. Det var kaldt, og veldig flotte forhold for å gå på føttene i marka, faktisk.

Februar
Februar ble det litt forskjellig. Småturer hjemmefra med krystallklart vann avslørte blant annet disse snegleeggene. Ganske så spennende. Og se så flott det kan være under vann hos oss?

Jeg fikk også mi første grønlandsåre. Den var imidlertid litt kort, så jeg har ikke brukt den noe særlig. Hatt den på dekk som reserveåre på noen turer. Men den var veldig fin, da, det var den virkelig.

Det ble en del vinterpadling. Ikke så lange turer, men mange små. Veldig bra for nakken. Padling "dunker" ikke så mye i hodet heller, sånn som turgåing kan gjøre. (I hvert fall nedover.) Men det var kaldt på noen av disse turene, det var der. Fjellduk er absolutt et must for meg på vinteren, hvis man skal ta pause. I år har jeg forresten padlet lite alene på vinteren, det er vel en forbedring. Tryggere å være flere ilag.

Mars

Foto: Karl Helge
mars ble det skiføre og tur til både Snytindhytta, og Ingemannhytta. Det er dobbelt så langt til Snytindhytta, men når man overnatter blir det jo plutselig bare halvparten hver dag, på en måte. Så det ble ikke så langt likevel når man bare tok seg god tid. Og så er det jo så stille og deilig på de hyttene! Ikke noe bråk og ståk fra alskens maskiner og biler og dritt, som det er hjemme. Rett og slett øyrfred.

Foto: Båtfører-Geir
Årets første tur til Våje var også i mars. Det ble litt mer spennende enn jeg hadde tenkt meg, for jeg hadde padlet lite Inuk i løpet av vinteren og det var mer bølger enn jeg hadde forutsett. Men det gikk bra likevel, og ble en flott tur. Som det alltid blir, dette er et av de flotteste faste turmålene. Har vel vært på Våje alle årene jeg har padlet til nå.

Foto: Remi Nyheim
Og så tok vi nesten en surfetur i snøfokket. Den endte imidlertid med en velt på meg, samtidig som jeg gjorde den store oppdagelsen at tørrdrakten min overhodet ikke var noe som lignet tørr lenger. Det var bare å skaffe seg ny.

April

Foto: Karl Helge
April var sånn "blandingsmåned", da var det nemlig tid for første uteklatring også. Snøen ligger fortsatt nede ved standplassen som vi ser, men steinen er jo blitt varm og god i sola.

Fuglelivet tok av for fullt nå på våren, her ser vi heiloen på en holme utenfor Holmsnes. Den er fortsatt en av yndlingsfuglene mine. I år ble jeg forresten med fugleforeninga på et par turer for å kikke og høre på fugler, det var veldig artig og lærerikt.

Og så ordnet jeg så det ble to "Fugler på tur i Vesterålen"-kvelder med foredragsholder og bilder, et samarbeid mellom hagelag, fugleforening, padleklubb og turlag. Veldig spennende og interessant foredrag, og godt oppøte faktisk! Godt fornøyd med dét.

Mai

I mai begynte flere å dra kajakkene ut av vinterdvalen. Racet rundt Børøya kom i gang med Chipo og Fredrik i spissen, på onsdager i år. Veldig bra at de har dratt i gang en sånn fast padling hver uke. Jeg er imidlertid blitt litt for lei av Børøy-runden til å orke å lesse kajakken på taket og kjøre en halvtime att og fram for den samme runden hver uke. Men jeg heiv meg nå med når det passet, et par ganger. Fin liten ettermiddagstur er det. Vesterålinger må bare hive seg med, det blir helt sikkert race i 2013 også.

Foto: Remi Nyheim
Vi hadde en klar plan om å bli flinkere til å trene redninger og sånt i år, og det ble kanskje mer enn i fjor... Men fortsatt ikke noe å skryte av, egentlig. Her er jeg og Remi en tur hvor vi trenet både i vind og i le, redninger, slep og generelt padling. Vi var også en tur utafor Taen, det var vel da jeg plutselig var på tur til havs... Remi nådde meg heldigvis igjen før så skjedde...

17. mai ble feiret med havsuletur. Dette er en av de mest majestetiske fuglene vi har. Rett og slett veldig imponerende, man kan ligge utenfor holmen deres og se på dem i all evighet nesten.

Juni
Juni ble det mye padling. Lyst hele døgnet, ferie og så videre. Blant annet en tur nord for Harstad ilage klubben der. Her var det flotte strender og trivelige folk! Dette er et område som må besøkes flere ganger, absolutt.

Flott tur til Gaukværøya ilage Bø-klubben ble det også. Det er jo ikke så langt, og så er det i heimbygda mi. På tide at jeg kom meg ut dit. (Det ligger jo litt utsatt til da, man er noe avhengig av ok vær. Det fikk vi!) En snartur bort til Litløya og besøk i fyret ble det også tid til - og på returen fikk vi litt bølger. Noe av alt. :D

Juli
Foto: Karl Helge
I juli gjorde jeg om på bloggen min, og først nå kom ting som klatring, fjell- og småturer med her. Blant annet turen opp på Svolværgeita, var vel noe av det første utenom padling som ble blogget her. Det var ikke så fint klatrevær i år, mye fuktige dager og sånt. Men denne tørker fort, og ble klatret i fint vær.

Klatring synes jeg i grunnen er mindre slitsomt enn å traske i fjellet, for det gjør man i så rolig tempo, og så klatrer jo ikke jeg sånne vanskelige ting som krever masse. Slike turer er bare å nyte, frisk luft, sol og god utsikt. :) Kan anbefales om man ikke har fryktelig med høydeskrekk. :)

Et av høydepunktene i juli må imidlertid ha vært turen hvor jeg padlet rundt Jorda, og første gang prøvde å fiske fra kajakk. Dette var virkelig en stastur! Høydepunktene kom på rad og rekke, og været var skikkelig staselig sommervær hele tiden.

August
Foto: Remi Nyheim
I august har midnattsola tatt farvel og de flotte kveldsfargene har virkelig begynt å komme. Det ble flere Børøy-race-turer på meg. Passelig kort tur, mest bare kos. Så tok vi litt andre veier enn bare rundt Børøya, også. Dette er virkelig avkobling fra stress og mas. Skulle egentlig vært på resept. (Nå har jo jeg beskjed fra behandler at jeg bør gjøre nettopp sånt, men jeg har ingen lapp hvor det står som jeg bare kan levere inn og få det, he he.)

Fellesturen til Lofoten ilage mange andre padleklubber var også en høydare i år. Utrolig bra. Variert tur, med mange trivelige folk, rolig tempo, god mat og ikke minst fikk vi guiding underveis, om hvor vi padlet og hva vi så. Skikkelig spennende. Bra planlegging. Dette var definitivt turen med mest bæring, heldigvis fikk jeg hjelp av sterke karer så jeg slapp det. Da gikk det greit. Bæring gir hauverk.

Harstad-klubbens tur til Vestbygda i Øksnes fikk bare dagsbesøk av meg, overnattinga (i gråværet) fikk de ordne sjøl. Men vi stakk et par stykker ut med litt oppholds til dem som de fikk nyte godt av utpå kvelden og dagen etter. :) (Jeg må visst huske å skaffe meg sydvest i 2013, jeg var eneste på denne turen som ikke hadde...)

September
September er det gjerne høst, men vi har tette drakter og padler videre. Men nå begynner det å bli så tidlig mørkt at man rekker bare helt korte turer i skjømminga, utenom helgene.

Turen til Trollfjordhytta var en av de som har stått høyt på lista flere år nå. Den fikk jeg endelig gjort. Perfekt tur. En kort padling, og så en passelig gåtur opp til hytta. Middag og god natts hvile før retur. Spektakulært og flott. Ikke kjempekrevende. (I hvert fall når man har andre som bærer de tyngste tingene!) Returen ble litt heftig, da var det en del sjø fra siden, men det gikk også bra når man bare tok konsekvensen av det.

Noe styr for å få tatt teknikk-kurset omsider, men et par feriedager fikset det så jeg kunne ta kuret sørpå. :) Hviledag før og etter hos en hagevenninne med kosehund. :)

Seinere fikk jeg vært gjest på den ene dagen på samme type kurs i nord. Det var artig å se hvor forskjellig samme kurs kunne være. Også nå campet jeg hos trivelig dame med kosehund. Har fått veldig lyst på hund i løpet av året, men det er jo et styr med sånt. Så det blir vel neppe.

Oktober
Oktober, da har mange lagt bort kajakken. Men da er lufta klar, vannet klart, og sola er der fremdeles. Virkelig en flott tid på året. Mange går nok glipp av noe med å ha pakket bort båten. Ingen lange turer når det er så kaldt, men småturer har også fine høydepunkt. Ikke minst - frisk luft, stillheten og havet.

Jeg var i hvert fall glad jeg hadde min tilgjengelig da disse dukket opp. Springere, kvitskeiving. Rett ut av stuevinduet. Årets opplevelse, tør jeg å si. Jeg rakk dem akkurat.

Markens og høstens grøde. Det ble ikke den voldsomme sopphøsten i år, men jeg plukket både multer og tyttebær på tur. Og noe sopp. (Tørket, og laget kantarellsalt av.) Og noe einebær. Og fisket fisk som ble spist på tur. Tegerbær ble det lite av, så det ble bare ei lita flaske turdram produsert i år, men det er jo ei lita flaske mer enn ingenting. :)

Høstturen til Guvåghytta. Dette hadde jeg sett for meg hele året at vi skulle få til, og det ble en knasens bra tur. Vi i Vesterålen planla turen, og så kom det padlere fra Harstad, Narvik og Lofoten på besøk, drøyt tjue stykker ble vi tilsammen. Attpåtil var vi utrolig heldige med været så vi kom oss over hit, til Skjervøyene, et høydepunkt den helga.

November
Foto: Stein-Evert Pettersen
November, da begynner også jeg å padle mindre. Men sannelig var det opplevelser å få på de turene som ble. Som her, knølkvalturen til Kvæfjord. Jeg måtte melde pass på den første og mest spektakulære turen, men dette var definitivt en flott tur. Lite padling - mye spenning. Knølkvalen er STOR, spennende å komme så nært den.

Otelia er kanskje ikke like stor, men oter er også artig å treffe på nært hold i heimfjæra. :) Man behøver ikke dra så langt for å komme nært innpå naturen og få fine opplevelser. Denne her traff jeg vel ca. 2 km hjemmefra, bare.

Desember
Foto: Remi Nyheim
Desember har vært fin men kald. Det har ikke blitt så mye padling i desember, foruten blant annet denne turen i flott lys. Jeg trodde jeg skulle padle masse i juleferien, men det blei ikke likevel. Får ta det igjen på nyåret, når sola kommer tilbake. :)

Ønsker alle samme et godt nytt padleår!
Kanskje ser jeg noen av dere på vannet i 2013? ;)