Etiketter

Verholmen og GoPro

Egentlig hadde i en plan om kvalpadling på Andøya i dag, men Remi meldte avbud så det ble ikke. Heldigvis, nesten, tenkte jeg da jeg våknet med hauverk. Det ble med en liten tur ut heimefra, med GoProen på dekk for testing. Planen var å sette over sundet her, men så kom altså båter på rad og rekke og jeg så en eling komme og ble usikker på været. Vinddraget var nemlig fra siden. (Det hadde nok gått helt fint men hadde ikke sjekket varslet. Dumt om jeg ble sittende værfast på andre siden.)

I hvert fall, jeg dro bortover langs land som vanlig. Her fotograferer jeg noe flott himmel. Det var nemlig ikke helt overskyet, så der det var åpninger i skylaget ble det flott lys.

Antagelig noe sånn her var det jeg knipset.

Litt kjedelig, så her en liten pause for å sjekke om jeg kan legge meg bak på dekk. Jepp!

Flotte farger på returen. Ble ikke så lang tur i dag heller, bare seks kilometer - men tre ganger så langt som sist, og batteriet på GoProen holdt lenger. Nå var den ikke oppladet da, så det var ikke merkelig at den blacka ut. Syntes egentlig den holdt lenge, alt tatt i betraktning. Har fått meg større minnekort og ekstra batteri (backpack), så den skal holde en stund, fulladet. Hvis jeg kommer meg i bassenget i kveld skal jeg prøve det der også. :)

Her borte glemte jeg å ta bilde. Dette er nabofjæra mi, her var det jeg traff naboen sist. Også i dag sto han og vinket da jeg kom forbi, og nå hadde han med seg dama også. De fortalte om noen kule planer om å ordne til et fint sted nedpå der, med diversediverse, blir spennende å se om det blir noe av etterhvert. Og så fortalte de om et svanepar som skulle ha holdt til der utfor på våren de siste årene, de må jeg se etter seinere. Har ikke lagt merke til det, faktisk.

Her er en film, jeg har jo filmet. Ikke noe interessant, jeg skal bare ha bevis, ha ha ha. :) Først en liten timelapse-snutt, så en video.  Baklengspadling mot fjæra skyldes fjæreplytter jeg ville få med i bildet... (Men de er jo så små!)

Vel, GoProen låste seg ikke på hele turen, og jeg klikket nå litt att og fram i menyene og vekslet mellom å ta film og timelapsebilder. Så kanskje hjalp det å ta oppdateringen på nytt, hvem vet. (*Banker i bordet*) Fungerte bra i dag i hvert fall. Nå var det noe varmere i dag enn sist, det KAN ha noe å si. Men jeg lurer LITT på hva den ulyden på filmen kan være. :S

14 kommentarer:

  1. Noe innmari t tempo på pedlinga di i begynnelsen ;) Men ellers ser jo kamera ut t å funke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Jeg synes sånn timelaps er veldig kult, men ett bilde per halvminutt var kanskje litt lite. :)

      Slett
  2. Batteritid kan vere eit problem i kulden. I dag holdt batteriet akkurat til ein tur. Det viste 100% før turen, men var ikkje ny- lada. Sikkert lurt med to batteri.

    SvarSlett
    Svar
    1. To batteri er antagelig et must i kulden, rett og slett. I dag var det jo faktisk et par plussgrader. I minusgrader blir det nok ganske fort tomt. Skal bli spennende å teste ut. (Jeg ser det jo på GPS'n, der setter jeg i helt nye batterier for hver tur på vinteren, for de holder så kort.)

      Slett
  3. Bra filmet og morsomme tekster til dine bilder.
    Du kommer til å bli veldig glad i Gopro`n din

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det tror jeg også at jeg kommer til å bli. :) I hvert fall hvis den fortsetter å virke sånn som nå, at det ikke begynner å låse seg igjen. Veldig artig! Neste gang skal jeg kanskje prøve å filme andre veien, det blir skøy. :)

      Slett
  4. Heftig start og fin video. Synes det var skarpt og fint resultat.
    Skal bli artig å følge deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen som legges ut er jo noe komprimert, så i forstørret versjon er det ikke like skarpt. Men originalen er fenomenal.

      Slett
  5. Tror det kan være lurt å filme batteriet tomt noen ganger, mye tyder på at det blir bedre etter noen oppladinger.
    Har selv GoPro 2 og på søndag filmet jeg nesten fire timer med to batterier, da var det 8-10 minus ute.
    Oppløsningen du bruker og antall bilder pr. sekund, vil også påvirke noe (mer å lagre). 25 bps er vanlig standar i Norge/Europa.

    SvarSlett
  6. Det tror jeg på. Fire timer i minusgrader er jeg nok er stykke unna, men det har kommet seg en del allerede.

    SvarSlett
  7. Jeg har bare GoPro 2 du har sikkert kjøpt GoPro 3, den krever mer. I alle fall om du har kjøpt black edition

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er Black Edition. Testet i dag, det funket ganske greit. (Inntil det låste seg, men fikk filmet en del først heldigvis. Så var det bare å pakke det ned.) Krever nok mer, men jeg har ikke på de aller høyeste oppløsningene.

      Slett
  8. Ser du skriver at kameraet ditt låser seg, har du oppdatert det? Det skal oppdateres, mange som sleit med slik låsing før oppdatering. Mitt var også sånn, måtte ta ut batteriet for å få det igang. På Ebay finner du batterier til 40kr stykket, ikke noe problem å bruke slike batterier. Skal du være ute en hel dag vil du fort vekk trenge mer enn 2 batterier. Hvis du kjøper deg lcd skjerm vil den også trekke mere strøm.

    SvarSlett
  9. Ja, jeg oppdaterte det før jeg tok det i bruk, og så har jeg oppdatert det en gang etterpå siden jeg var plaget med at det låste seg. Hjalp visst ikke nevneverdig. En jeg kjenner var også plaget, og han sendte sitt inn og fikk nytt. Men det låser seg visst det nye også. Det er tydeligvis et problem med disse kameraene, som de foreløpig ikke har klart å rette opp.

    En annen pussig sak, er at fjernkontrollen begynte å gå "i ring", låste seg den også. Så ut som den tok stadig nye filmer på fire sekunder, men kamera gjorde ingenting. Snodig. Muligens en sammenheng.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)