Etiketter

Bølge- og redningstrening ble til havsuletur!

Hva gjør man når man har bestilt heftige bølger for å trene i, og så kommer dette været? Ja, for jeg hadde bestilt Remi til bølgetur for at jeg skulle få brynt meg skikkelig. Trening på alt mulig, redninger, bølgebølgebølge, utholdenhet, sidelengs og juneimitt. Men så har det altså vært peise flatt i hele helga.

Da vi snaktes om morran i dag var det litt hvitt utfor hos Remi, så vi hadde håp om at det skulle blåse opp. Men neida, mens jeg holdt på uti hagen kom det oppdatering: "Flatt hav blitt".

Nå ga vi ikke opp av den grunn - det kan jo ALLTID blåse opp, og det på null komma svisj, her. Så vi bare la en oppjustert plan. Taen. Der er det flott å trene hvis det er bølger - og hvis det er flatt hav er det fint å padle utover til havsulene - de kunne være kommet.

Så vi kjørte til yttersia, og satte ut. Som vi ser på bildet er det rett sørvestover - fjellene vi ser er nedi Lofoten en plass. Riktig så langt skulle ikke vi - bare til holmene vi ser uti her. Det er dog et stykke - ca. seks kilometer antagelig. GPS'n min viste sju km da vi lå utfor holmen.

Vi padlet utover, det var litt lengre enn jeg husket. Ikke mye sjø eller vindbølger, men etter en vinter på flatt hav i gammelbåt, så var det passelig med bevegelse i sjøen og småbølger fra siden i Inuken. :) Vi syntes havsula drøyet lenger enn vanlig før den kom og speidet etter hvem vi var. DER - neeei, æsj, en måse. DER kanskje - neeei, æsj, en skarv. DER er ho kanskje? Æsj, ei ørn... (Jepp, vi er klar over vi er noe bortskjemt når vi synes ørn er kjedelig. Men i dag var det IKKE ørn vi skulle se.)

Men så kom ho, havsula. De er kommet! Syntes det så ut som det var litt færre enn i fjor - men det kan være fordi det er tre uker tidligere, eller at de har plassert seg litt annerledes i år. Håper ikke de blir færre i hvert fall.

Den er like imponerende flott hvert år.

Lofoten er jo heller ikke så verst å se på, sånn her sett... ;)

Nesten litt som et seilfly?

Et par skarv fløy også rundt og rundt og rundt oss, så vi tok hintet til slutt og fotograferte den også. :) Den er jo kul på sin måte, den også, det er jo ikke dét det står i.

Men denne er liksom et par hakk mer utilgjengelig på en måte... Se nå bare! En annen ting som er litt kult, er at de er åpenbart litt nysgjerrige. De kommer noen stykker i slengen, og tar en runde. Etterhvert kommer de nærmere og nærmere, noen ganger henger de litt i lufta like over, og titter ned med hodet litt sånn på skakke. :) Stilig.

Danse kunne de også.  Det var i det hele tatt nesten litt sånn flyshow, de fløy rett over og hang, ned mot havflaten i glideflukt, rundt og rundt. Utrolig kult!

Jaja, så måtte vi dra innover mot land igjen, det var jo blitt ettermiddag nesten. Ja ikke at vi så på klokka, men man blir jo nødvendigvis sulten igjen. Ikke er det noe sted å gå i land der ute, og ikke hadde det vært lov om det var egnet plass, heller. Her ute er det ilandstigningsforbud hele sommeren, så fuglene skal få hekke i fred.

Ja a propos, så ser vi her skarveberget til venstre, som vi skulle ta bilde av. Men skarvene letta (ses mange til høyre i bildet) før vi kom dit vi hadde tenkt å legge oss for å knipse, så det gikk skeis... Den var mye mer sky enn havsula, pussig nok. De var da ikke det i fjor. :( Vel, da første bølgen letta fant vi det best å ikke vente på flere, så vi svinga derifra så fort vi fikk til og droppa fotoseansen.

Måkene var også passe hysterisk da vi nærma oss de andre holmene. Pussige greier. Mulig det er i startfasen, at de ikke egentlig ruger på egg enda? Sånn at de ikke har noe som holder de igjen på holmen i like stor grad? Eller hva?

Her er det ikke lov å ilandstige. Så jeg har bare ilandglidd, og hatt baugen fast mens jeg spiste min mat (ikke på fat).

Så var vi tilbake ved Taen, og tok turen innom stranda der for å skifte litt på utstyret, og sette i gang litt trening. Det er nemlig smart å gjøre når man er litt sliten og sånn har jeg hørt rykter om, så derfor gjør man det _etter_ tur istedenfor før. Her gjorde jeg sannsynligvis det kunststykke å ødelegge vanntettkameraet, det var litt dumt. Men nå er det lenge siden jeg har drept et med saltvann, så det var vel nesten på tide til meg å være.

Hjelmen var ikke egentlig med fordi jeg var så redd for å skalle i noe, men jeg trodde jeg skulle feste GoProkamera på hjelmen for å filme. Hadde imidlertid glemt å ta med festet for å klipse det fast på hjelmen, så det ble ikke... Men jeg tok den på for rullings, da jeg mente å minnes noen steiner i fjæra her. Jeg synes jeg er fantastisk matchende! Det skal jeg nå ha selv om jeg ikke har så synlige farger sånn ellers. ;)

Sånn her så det ut under vann. Jeg var en del under vann. Jeg bantes en del under vann. Jeg fikk det nemlig for meg at jeg skulle reentre og greier. Det som var litt tøft, var at når jeg plagdes og tenkte at nei nå må jeg ha luft, så var det bare å stikke hodet over vannflata og puste. Ha ha. Hadde muligens mye luft i drakten, eller no.

Velvel. Først fikk jeg ikke til å rulle, fordi jeg var på feil side. (Jeg har jo bare øvd på det én vei.) Og på turen hadde jeg nevnt såvidt for Remi at jeg kanskje burde lære meg den andre siden, men det syntes han ikke. For da han lærte den hadde han fått beskjed fra de som hadde peiling, at det skulle man vente med til man hadde klart den ti ganger på rad på den første siden.

Men i og med at jeg lå feil vei hele tiden, og det tydeligvis ikke var bare å bytte når man reentret (altså ikke hadde fart fra over vannet og ned/rundt), så ga jeg til slutt fanden i hva Remi (og andre) hadde sagt, og gjorde som jeg selv vil. Så jeg bare tenkte "hvordan blir nå dette her", og så tok jeg åra sånn som jeg tenkte at det var jeg gjorde på andre siden, bare motsatt liksom - og vips så var jeg rundt.

Sånn bare for å sjekke om det var tilfeldig eller det virkelig var så enkelt, så tippet jeg rundt og gjorde det en gang til. (Ikke helt med vilje egentlig...) Jepp. Så da har jeg to ganger gått rundt uten at det var med vilje - altså litt stressa situasjon - og rullet opp. På galsiden.

Sånn er det med den saken, klapp på skuldra og alt mulig. Nå er jeg rett og slett på grensen til blærete, og det har jeg all grunn til etter min mening. (Jeg blir tidsnok jekket ned av meg selv igjen, så.)

Film fra turen kommer nok, men det må bli seinere. :) Mye som skal klippes bort. :)

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk takk, det var en herlig tur også. :)

      Slett
  2. Flotte bilder og trivelig fortelling!

    SvarSlett
  3. Rett og slett makaløst, herlig med de havsulene.
    Fikk ikke padlet i helgen selv men skal ut på fin 2 dagers tur i morgen, dog helt sikkert uten havsuler......

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Lurte på om det ikke var padling på deg i helga, ja. Todagersturer er fine da, god tur!

      Slett
  4. Rulle og rulle, pfst..... har da rulla æ også. Som kjent. Glimrende utført til halvveis. Så ikke kom her, du!!
    Havsulene....jo de frister. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemmer ikke den rulla med det første nei. ;) Havsulene blir nok her en stund, men det er altså litt væravhengig om man skal ut dit.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)