Etiketter

Hvor lurt var nå dette - aktivitetslederkurs

Har vært på kurs i helga. Blogg om den opplevelsen kommer selvfølgelig etterhvert. Men jeg vet jo av erfaring at når jeg har vært på helgetur av den ene eller den andre sorten, så sitter man igjen med en del inntrykk som må synke inn, masse bilder og film som skal gjennomgås og fikses. Derfor gjorde jeg en liten vri denne gangen - jeg skrev et innlegg før helga, for å legge her i mellomtiden. :) Tenker det kan være greit å ha i ettertid.

Så, her er det jeg skrev en dag eller to før kurset:

Aktivitetslederkurs. Skummelt? Vel, jeg syntes det om teknikkurs og det var langt ifra så hardcore som jeg hadde sett for meg. Men det aner meg at aktivitetslederkurset er noe mer utfordrende. Jeg har også inntrykk av at kursleder der jeg velger å ta kurset, er veldig nøye. "Ekstremt nøye på sikkerhet" har jeg faktisk hørt uttalt. - Fine greier, nettopp derfor jeg tar det der! Men kan fort slå tilbake på meg selv dersom jeg ikke holder mål...

En uke før kurset tikket det inn en epost: "Hei. Da er det kort tid igjen til kurset begynner" Og så en haug med oppgaver! Gimsøystraumen - når er det flo, når er straumen raskest, retning. Forslag styrt kurs mellom Gimsøy kirke og Festvåghalsen lykt, klokka sånn og retur klokka sånn, vind sånn og sånn. Følt temperatur på nevnte styrte kurser i sånn og sånn temperatur, lederplasseringer.

Første tanke: "HJÆLP!"
Andre tanke: "TØFT!"

Jeg satte i gang. Her var en gyllen anledning til å lære kart og kompass... Har jo gps, så jeg har sluntret litt unna det der. Jeg har uansett ikke sånn flytekompass på kajakken, så... Vel, jeg sleit noe jævlig helt til jeg oppdaget at de har (minst) to Festvåger i Lofoten... Da jeg fant den andre (utenfor kartet jeg først hadde sett på, og nord for straumen istedenfor sør), ga oppgaven betydelig mer mening. ;) Da jeg fikk høre at dette er egentlig fryktelig kompliserte saker som folk sliter med på styrmannsskolen, ble lista desto lavere og oppgaven enklere. :) Da var det bare å ta det ned til padlenivå. :) (Vel, "bare" og "bare", stakkaren som forklarte meg disse greiene fikk i hvert fall to telefoner med spørsmål om hva i huleste han hadde ment og hva ord betydde, når jeg skulle regne ut... Men nå er det skjønt såpass at det skal sitte en stund!)

Mailet litt med de andre deltakerne for å høre om det kanskje var noen flere som måtte overnatte - viste seg faktisk at de fleste måtte det (Lofoten er langt!), så vi blir fem stykker ilag på ei hytte. :) Altså blir dette ikke bare kurs og lærerikt, men sosialt og trivelig også utenom kurstimene, sannsynligvis. Enda mer skøy! :)

Lederprosess
Så kom det en epost der det sto "Oppgaver er ment å starte prosessen din fra å være deltager til å være leder".

???

Når jeg har meldt meg på et sånt kurs, så er prosessen allerede startet vil jeg nå si, så jeg skjønte ikke bæret først. Men det er jo en del vei videre derifra. Så det fikk meg til å fundere videre på dette med turlederrollen. Jeg har jo vært turleder før, for private turer eller klubbturer der turleder har blitt syk og vi har villet på tur likevel. Tar dette kurset for å bli satt bedre i stand til å fylle en slik rolle. Sist sesong var jeg derfor også obs om vi var på tur - fulgte med hvordan forskjellige ledet turer, vurderte på et vis for å finne ut hva jeg synes var bra og dårlig, som grunnlag for hvordan jeg helst vil (og ikke vil) være leder selv.

Det blir spennende å se hva vi lærer på kurs, i forhold til det jeg har kommet fram til underveis, for meg selv. :) Forhåpentligvis er det ikke alt for store kræsjer der...

Forberedelser
Ellers har jeg lappet og limt tørrdrakten så den skal være tettest mulig, det blir vel litt bading. At den er for stor i halsen er lite å gjøre med, når ikke Ursuit gadd.

Ting ble pakket på torsdag, så det skal bli god tid på fredag etter jobb før jeg kjører mot Lofoten. Særlig viktig å ikke glemme noe vesentlig nå, når man skal på en sånn tur. Så muffene jeg manglet sist tur er funnet (lå i Inuken som er innesnødd i kjelleren), pumpa jeg ikke har sett på en stund lå i ene rommet på gammelbåten som jeg tar med på kurset. Tror jeg har kontroll på det meste. Hjelmen har fått GoProfeste på toppen, og er pakket ned. Det blir første gangs bruk, den er klar for hva det måtte være. Nesten. Det som gjenstår nå er shopping av mat, det er like vrient som det pleier å være.

Blogging
Jeg har begynt å lure litt etterhvert, om det er noe pålagt hemmelighetskremmeri rundt dette aktivitetslederkurset. Synes det er mistenkelig lite blogging fra de som har vært på det. Nesten så jeg kunne lage meg en konspirasjonsteori rundt det. Eller kanskje det ikke skjer så mye der, at det er noe å blogge om? Vel, jeg ser ikke for meg så mye fotografering og filming i løpet av kurset, men blogging blir det i etterkant uansett. Blogg er blogg.

9 kommentarer:

  1. Skyldig angående manglende blogging. Årsak: valgte bort kamera for å kunne beholde fokus (og er glad for d), og føler meg heller ikke som akt.leder ennå- ergo liten grunn til å flagge høyt ennå. Må øve mer på både d ene og d andre, og særlig lederbiten som jeg egentlig ikke har noe erfaring med bortsett fra å ta kommendoen på kurset når "uforutsette ting" (særlig...) aber pløtslich skjer. Men så har ikke jeg padlet så mye i klubbregi heller da. Tror dette kurset varierer enormt fra kursholder til kursholder, og væravhengig så det holder. Uansett: mindre skummelt enn forventet og ikke grunn til bekymringen, dette går så bra så! Lykke til!!

    SvarSlett
  2. Takk takk! Nå har jeg jo allerede vært på kurset, og kan allerede nå avsløre at jeg overlevde i hvert fall. ;) Mer kommer når jeg har fundert litt og sett gjennom de bildene jeg har. Noen ble det. :)

    SvarSlett
  3. Blir spennende hva du har å formidle nå som du har kurset. :)

    Det å være turleder er jammensant ikke bare å hive seg ut i. Å lede fra a til å er èn ting, men alt som skal være på plass før man starter, vurdering av turdeltakerne, risikovurdering og ansvar osv osv. En del forhold å være obs på før man hiver seg i vei. Har selv turlederkurs i regi av Turistforeningen nå i vinter, det var veldig lærerikt. Ser mange likhetstrekk, men det kan vi jo prate om når vi treffes til helga. :)

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig i tenkeboksen. Vil gjerne høre mer om det kurset du har vært på! Kunne tenkt meg det, men da må jeg jo lede turer for turlaget og det har jeg liksom ikke kondis til... ;)

    SvarSlett
  5. Vi snakkes i helga, deler tanker og evt betenkeligheter osv osv. Tror ikke man skal være så veldig betenkt, men heller meget bevisst på en del forhold, ansvar osv. :)

    SvarSlett
  6. Blir spennende med fortsettelsen på denne:)

    SvarSlett
  7. Fortsettelse kommer forhåpentligvis - bildene var klare og jeg var begynt å skrive da jeg oppdaget at bloggen mangler masse innlegg fra 2009 og 2010! Så nå tør jeg ikke legge ut mer før jeg evt. har fått tilbake innleggene mine. Ellers flytter jeg over til Wordpress eller noe annet mer pålitelig i bloggverdenen.

    Men forhåpentligvis blir det fikset, sånn at jeg kan fortsette her jeg har vært. Men det blir meningsløst for meg å blogge hvis de fjerner de eldste innleggene når jeg legger ut nye. :S

    SvarSlett
  8. Hei, du nå var det noe litt kjent i tonen, eller?! Morsomt å lese, og altså - kjenne igjen motstanden som kommer når det gjelder å blogge om det som føles utfordrende og hvordan det er å være "seg" når en forbereder seg på å strekke seg mot noe nytt. Jeg har en tanke nå om at det kan være morsomt å gjøre det, sprenge seg vei gjennom den motstanden og våge mer (altså nå skriftlig offentlig). Egentlig er det mye felles erfaringer og læring i dette, det er jeg overbevist om! Lover å lese historien når den kommer, og skrekk for mine eldste innlegg i 2009?! Må sjekke. Vet du at jeg faktisk blogget fra aktivitetslederkurset? (sjekket, ikke veldig detaljert nei :-(, sic) - og fra de første grunnkursene jeg holdt? (- men ikke fra det første jeg holdt alene :-(, sic)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det vet jeg. ;) Du var nok medvirkende til min lille konspirasjonsteori, he he. :) Jeg har blogget fra kurset nå, men ikke så mye konkret om selve opplegget jeg heller. Akkurat dét blir litt underordnet, på et vis. Sånt oppleves jo så forskjellig.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)