Tannøy, Trinnøy og Tranøy - del 1

Sist helg gikk turen med Vesterålen Padleklubb til Hamarøya, og Tannøy, Trinnøy og Tranøy. De fleste møttes i fergekøen, og ventet ilag på ei ferge som var godt over en time forsinket på grunn av "sterk vind" (stiv kuling, faktisk, var det målt på Rotvær kl. 16. Laber bris på Drag). Den nye, miljøvennlige ferga må nemlig snu, så når det er vind går den ikke inn til Bognes for da klarer den ikke å snu, så den gikk til Drag istedenfor.

Vel, vi kom fram til Ulvsvåg hvor vi skulle sette ut, der ventet resten av turfølget. Bildet over er forøvrig manipulert, for å anonymisere en av Harstad-gjengen. Han er nemlig her i ryggemodus, og på tur heim! Sånn er det når man har glemt tørrdrakten hjemme... Fornuftig kar som dro heim igjen, det hadde vel neppe vært meg... Men det regnet litt, så det hadde vel ikke blitt så trivelig å være med uten noe form for regnhyr. Vedkommende kan imidlertid ikke regne med at denne episoden blir glemt med det første...

Resten av følget satte ut. Det var nok litt mer vind enn vi hadde sett for oss, men alle hadde padlet noe fra før så det gikk ganske greit. Her har vi kommet oss over første kryssingen til Tannøy, og i le for vinden. Og jeg har lagt merke til at det er mye furuskog på øya... Kanskje kunne det gå an å sove i hammocken i natt?

Asbjørn var nytt padlebekjentskap for oss, trivelig kar. Ikke redd for å si ting heller, vi hadde såvidt hilst da han kommenterte at jeg pakket ned slepelina... Hmhm. Fint med folk som påpeker slike dusteting. Det er bare greit å venne seg til å ha den på seg, selv om det ikke var jeg som var turleder. Så den ble ikke pakket ned før vi var tilbake i Ulvsvåg på søndag. ;)

Egentlig skulle vi ikke campe før på øy nr 2, men vi var jo seint ute på grunn av fergeforsinkelsen og i tillegg var det vind, så vi slo leir på denne fine plassen på den første øya. Årsaken til at teltet mitt ikke kan ses i bildet er at jeg faktisk fant et sted å henge opp hammocken - litt inn i skogen. :)

Det var litt kjølig (og yr), så vi tente et bål for å ha til grillings, og varme. Skulle nesten tro vi var søringer, for her er bålet i ferd med å bli tatt av floa! Det ble flyttet flere ganger før vi omsider måtte gi tapt... Da var det definitivt sengetid i alle fall. (Tror Remi ber til værgudene her, for dagen etter.)

Foto: Stein-Evert Pettersen
Fin stemning!

Utsikten fra hammocken min var slett ikke verst. Det var tre elgbæsjer like ved, så jeg fryktet litt at det kunne komme dundrende en elg nedover der mens jeg sov, men det gikk nå bra. :) Hørte noe som romstererte i løpet av natta, men det kan ha vært vinden som kom i noen kast, også. Mer sannsynlig i hvert fall...

Rune i godt humør om morran. (Jeg var ikke så aller verst sjøl heller, selv om det tar litt tid før jeg våkner. Remi lurte på hva som hadde skjedd siden det var vått og jeg ikke var sur, ha ha. Godt spørsmål, aner ikke svaret.

Stein-Evert koste seg også med frokosten.

Asbjørn i det snertne teltet var jo direkte solstråle! (Det KAN være bare til ære for fotografen, det vet jeg ikke. Også mulig han er på noe tåfisrus, de skoene sto jo strategisk plassert i så måte. Mulig, mulig, selv om jeg ikke skal direkte påstå det.

Lenger bort satt Remi og Gunn på svaberget.

På doet i skogen (friluftsdoet) fant jeg dette kule treet. Eller forhenværende tre, var det vel. Nå en treskulptur. Ganske stilig.

På vei til friluftsdoet fant jeg denne lille hula med tråkk foran. Jeg tror det er Ottar som bor her.

Her henger hammocken. Jeg fikk bedre til å ordne det denne gangen. Ikke havnet jeg på bakken heller - helt ærlig var det såvidt jeg kom meg oppi, heller... Med litt hopping gikk det... Den henger liksom nedi ei klipe, som vi ser her. Greit nok.

Men hvordan det skal fungere når det er vått ute, har jeg ikke helt skjønt. Synes det var litt upraktisk. Greit at det er en lomme man kan ha ting oppi, men jeg kan jo ikke legge ruskete klær der? Våte støvler og så videre? Hvorr gjør man av det? Er det regn så er jo bakken våt. Men ellers gikk det greit å henge den opp, og det var bedre enn telt å ligge i! Litt upraktisk også å pumpe opp liggeunderlag oppi der - og å tømme det for luft viste seg å være umulig. Kan jo ikke legge det på bakken heller, når det er vått ute. Måtte låne et teltgulv, det var litt nedtur.

Rekeskall etter middagen (som ble kvelds siden vi var så seint ute) hang jeg opp i det ene treet for å lokke oteren Ottar. Han kom imidlertid ikke, feiging. Pyse.

Så, etter frokost og pakking bar det av gårde videre. Lørdagens etappe ble jo litt lenger enn først tenkt siden vi måtte slå leir tidligere på fredag, men det skulle gå bra. Her er det Stein-Evert som er i godt driv, han testet grønlandsåre.

Her og der lå det store steiner slengt rundt - synes det er litt kult når de blir liggende som her, oppå en liten stein kilt under, slengt på svaberget.

Her har vi kommet rundt Tannøy, og skal krysse bort til Trinnøy hvor vi egentlig skulle hatt leir begge nettene. I dag var det helt rolig på sjøen.

Det meste må dokumenteres av en eller annet - ofte flere - på turen. Ble nok tatt mange fine bilder. Selv kjenner jeg at speilrefleksen blir med neste gang, jeg savnet den på land i hvert fall.

Jeg lurer på om jeg kanskje må kjøpe meg sånn sydvest. Må bli en rød en da, i tilfelle, gul står så dårlig til de andre tingene mine. Passer liksom bare med pumpa og åreposen.

Dette var ei kul strand, men vi padlet forbi. Jeg syntes det treet så veldig bra ut, vedder på at det er et fenomenalt klatretre. Ei lun vik, men jeg oppdaget seinere at her var fullt av brennesle! Så det var nok like bra at vi ikke campet her. (Og takk og pris for at jeg er litt hageinteressert, sånn at jeg kjente planten igjen der jeg kom traskende i bærleggene.)

Her kunne vi sett utsikten fra campen, men Stein-Evert tok heller et bilde av Villmarkens Sønn. Men utsikten var fin altså, sverger!

Siden tarpen var våt satte jeg heller opp telt for andre natta. Her sitter jeg ute på plattingen (! Alt hva man finner i fjæra!) og blåser opp liggeunderlaget.

Resten kommer i del to HER. :) Da får dere se ifra turen til Tranøy fyr. De fineste bildene gjenstår nok ennå. :)