Etiketter

Årstein-Risvær

Naturen (over)talte for seg selv på Taen, så bergenseren fant ut at han skulle bli lenger likevel. Eller man kan si det rett ut - han tok til vett. I alle fall, han var klar for mer Vesterålen. Så kom tåka... Gode råd var dyre. Men jeg trengte ingen råd - jeg pakket bergenseren i bilen og kjørte til Årstein. På vei dit kjørte vi inn og ut av tåka, og for hver tunnel vi kom ut av, var det nye forhold. Her er været vi fikk utover kvelden ved Årstein Camp. :)
Pauseresultat: Meg-Tåka 1-0

Det er et nydelig sted å campe på, selv om det er like ved veien. Akkurat passe langt unna, uten at man må bære alt for langt.

Månen var oppe og holdt oss med selskap andre veien.

Ulidelig vakkert?

Driver krabbene med noe skallskifte for tiden, eller? Er så mye tomme krabbeskall å se i fjæra nå synes jeg. Hvis de driver med sånt, så lurer jeg veldig på hvordan de får det til. Er vel mulig at de rett og slett bare dauer.

Maur springer fort, umulig å få skarpt bilde av fant jeg ut. Men her fikk jeg i det minste med en som linselus, da jeg tok bilde av et fint sneglehusmønster. :)

Et lite "fjell" i fjæra. For en gangs skyld ble fjellet i forgrunnen. ;) Hvis noen ikke har skjønt det ennå, så er en del av disse bildene altså blant de kule bildene jeg trodde var blitt borte på minnekortet. Jeg fant dem, og dette her er altså ett av de jeg så gjerne ville ha. Noen ganger skal man ha litt flaks i uhellet.

Skjellsand, eller er det korallsand? Har ikke tenkt på at det kunne være forskjellige, trodde alt var en salig blanding. Det er kanskje det? Eller?

Blid bergenser i fjæra. Jeg kaller ham i grunnen bare Boss'n.

Når han spør etter bossn betyr det riktignok søppel, men jeg synes ikke han er søppel altså. (Selv om han er bergenseraktig.) Men siden han er på ferie får han sjefe litt, sånn at jeg holder ham blid. Sure feriefolk er jo ikke noe å trakte etter.

Her, nok et kult bilde. På mystisk vis fikk jeg til å ta bilde av min egen, kule skygge. Ikke helt blink med plasseringen av tangen kanskje, men det ble kult nok likevel?

Plutselig fant jeg tre bringebær! Så meg litt nærmere rundt, og der dukket det ene etter det andre opp. Til slutt hadde jeg en full hånd med deilige, ville bringebær til frokost. Ja jeg måtte jo dele dem med Boss'n så han ikke skulle bli grinete, det fungerte fint. Han var blid som en sol hele turen, sikkert på grunn av bringebærene.

Ja, her har vi kommet oss på havet. Jeg ser muligens noget skeptisk ut - jeg har aldri vært på tur med bergenser før, så det er klart spenningen er til å ta og føle på. Men han virket jo harmløs så langt. Han brølte ikke en gang Go mÅÅÅÅRRRRRRRææææNN på morran, det lovet i grunnen godt.

Sjøen var utrolig klar, fenomenal sikt til å være på denne tiden av året. Skikkelig fint.

Sånn her så det ut under overflata. De små, brune prikkene er sånne kule anemonegreier som trekker seg sammen hvis man kommer i nærheten. Da blir det bare et hull stående igjen.

Her er vi ganske blide, for vi hadde kommet forbi en kul sjøstjerne, eller antagelig en kråkebolle oppå en sjøstjerne. En massakre, kanskje. Ja vi vet ikke for sikkert for da jeg hadde rigget om for fotografering, fant vi den ikke igjen. Men den var kul. Eller de, kråkebollen og stjerna.

Det skyet som man ser til før vi kom ut, men det ga i grunnen et veldig fint lys. Her er det mer bunn-titting, Boss'n syntes vi hadde mye fint nedpå der. Vet ikke hva de har slags bunn i Bergen, han virket ikke så godt vant. Dette er jo helt alminnelig her.

Psykofuglene er ganske kule. Høres litt ut som villvettene i Ronja Røverdatter når jeg tenker meg om. Og de var jo ganske sprø, de også, så det kan stemme bra.

Goprobilde fra Risvær. Det ble jo ualminnelig kult da!!! Har ikke gjort noe som helst med det, det har bare fikset seg sjøl med fargene og skarpt/uskarpt her og der. Salt på linsa. Rått!

Boss'n tar bilder. Det er jo litt morsomt å ha med folk på tur som synes alt er helt genialt fint. "Oyoyoy" og "se DÆRRR då" ble gjengangere de neste dagene kan man si. Sagt med stor entusiasme. Svaret "mmm" ikke helt like overbevisende entusiastisk - har sett det før... en del ganger... He he he. Men det er jo i grunnen fint at det kommer folk utenifra og minner oss på hvor eksepsjonelt flotte omgivelser vi padler rundt i. Vi vet jo det, men VET det liksom ikke helt fullt ut, likevel tror jeg.

Etterhvert måtte vi en tur i land for mat og sånt. Litt tricky å finne en strand akkurat der vi var, men denne dukket plutselig opp bak (!) oss. Nå hadde vi omsider blitt innhentet av været vi rømte ifra dagen før, og det var så smått begynt å regne. Fjellduk var fint å ha.

Ja, en sånn her også fint å ha, hva nå den måtte hete. Her satt man helt inni, med bare et lite vindu for å se ut gjennom. Rent bortsett ifra at det dugget over med en gang, sånn at man neppe så veldig mye uansett.

Bergensere er imidlertid vant med regn tror jeg, for Boss'n var like blid. At jeg er så blid når det regner kan man mer undre seg over, men det kan ha med forskjellige ting å gjøre - for eksempel at GoPro på teleskopstang er kult!


Fiske gjorde vi også! Jeg fikk selvfølgelig ikke noe som helst, men Boss'n fikk en flott makrell. (Som han senere laget fiskesuppe av, og levnet avskjæret i kompostsøpla mi inne i huset før vi dro på en flerdagers tur... JÆK!) Jeg syntes imidlertid det var mye kulere å ta bilde av den lille, søte torsken han også fikk. (Ja, det ER en fisk på bildet, se nøye.)

Siden vi var kledd for oppholdsvær i mange varmegrader ble det etterhvert kaldt i regnet, så vi padlet tilbake og pakket ned campen i øsende regn.

Men et døgns utsettelse hadde ikke gjort noe som helst med innstillingen til Boss'n. Andøya. Andøya Vest på langs - det sto fortsatt øverst på lista. Ok, den er grei. Vi kjører på. Litt tørking av utstyr og proviantering - så tar vi på ny tur. Selv om værvarslet er litt ymse... Bergensere er tøffe, men jeg er jo enda tøffere i år så det er ikke noe problem.

Eeehhh... Han her bergenser-Boss'n er ikke helt tam muligens. Gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)