Leketur til Verholmen

Lørdag var jeg en snartur i sentrum og så syklistene vel av gårde, så var det heim for å padle mens Thor gjorde opp for femteplassen dagen før. Det var laber bris 7,7 målt i sentrum (nordlig - altså mer borte hos meg og utover), men det løyet dessverre litt mens jeg var ute. Fortsatt laber bris da, om ikke annet.

Ja, tidligere ville jeg sikkert sittet på land og sett på det hvite utpå heller enn å dra alene ut i sånt, men nå har jeg jo padlet Inuk en stund, så minien blir jo som ei flytebrygge. Og så har jeg jo fått høre at "det skjer ikke noe verre enn at jeg blåser på land" - så nå skal jeg ut i all slags vind som kommer inn Gavlfjorden. Jeg blåser jo da uansett bare inn i heimfjæra, og derifra er det - om alt skulle ha gått galt - bare fem minutter til ambulanse... Så dét.

Før turen sendte jeg melding til en kjenning: "Da tar jeg en tur ut i vinden og tester bare senkekjøl, og Shunaen. Og minst ei rulle. (Jeg sier det nå sånn at jeg ikke bare kan droppe det, i tilfelle du sjekker etterpå.)"

Så jeg padlet bort til Verholmen. Da fikk jeg høvelig sidevind bortover, og så kunne jeg ligge i le innafor holmen og rulle litt. Hadde ikke senkekjølen nede i det hele tatt bortover, og det gikk helt fint. (Et tidligere besøk har som kjent demontert roret.) Rulle gikk også forbausende fint tatt i betraktning at jeg ikke har øvet på lenge!

Vel, så var det å få øvd litt mer med Shuna-åra. Jeg liker den. Ikke noe blafring eller wobling, jeg kan gjøre hva som helst og den er sylskarp. Plutselig var det fysisk mulig å få til det der taket på siden - faktisk ganske lett. Men jeg må nok gjøre det en del før det blir naturlig å gjøre det sånn refleksmessig. Jeg har virkelig lyst til å brenne den Skagitåra. Forbannet svinmakt, rett og slett. Forøvrig padlet jeg innom og innafor alle steiner jeg så. (Dette bildet er da bevis på at jeg padlet innafor en.)

- GoProen er ellers et forunderlig redskap. Jeg tror mer og mer på min teori om at det er når man trykker mens den holder på med noe, at det låser seg. For når det er sol (så man ikke ser lyset på den) og støy (så man ikke hører pipene), så er det umulig å vite når den er ferdig å holde på. Fra jeg trykker på knappen kan det ta over et halvt minutt før den faktisk slutter å filme! Det er jo helt vilt.

På yttersiden av holmen fant jeg ut at jeg skulle prøve rulling i bølger. Det er jo neppe på flatt vann jeg kommer til å gå rundt. Og da kan det bli viktig å ha fått med seg hvilken vei det er man bør rulle opp i forhold til bølgene og sånn. Litt seint å begynne funderingen på det når man ligger under der - det må jo gå galt. Så dette skulle jeg finne ut av. Først prøvde jeg å ikke rulle helt rundt, så jeg skulle slippe problemet med at jeg ikke kommer helt ned.

Det gikk helt fint, så jeg prøvde noen ganger helt rundt også. Gikk fint det også. Her utfor holmen var det ganske dypt også, altså kan jeg ikke lenger bare på helt grunt vann. (Ok, dette er egentlig illustrasjonsbilde for det er nok bilde fra innsiden, på flatt vann og strand... På yttersida var det dypt vann med steinfjære innafor.)

Returen heim var med bølger skrått bakfra, da var det greit å bruke senkekjøl. Med den var det helt greit egentlig. Tverra bare en gang. Men så var det også mindre bølger heimover tror jeg. Prøvde å rulle heime også, tenkte det var lurt når jeg var litt mer sliten. Ikke at jeg blir veldig sliten av en så kort tur, akkurat, men likevel. Slitnest, på en måte.

Fant ut at jeg skulle ta x antall på hver side. Første gikk bra. Neste gikk ikke like bra - jeg kom meg ikke rundt til riktig side, og måtte bytte side. Det gikk bra. Prøvde igjen - samme sak. Kom meg ikke helt ned, rett og slett, måtte ut. Reentret, rullet opp. Finfint, så fikk jeg prøvd det også.

Fant ut at det måtte være pga bølgene at jeg ikke kom meg ned (og det er jo egentlig fine greier), så jeg snudde meg motsatt. Smækk, smækk, smækk. Tok ei ekstra på den "gale" siden, for å være sikker. Oppdrag utført.

Så fant jeg ut at jeg bør ta ei rulle uten maske hver gang, så kanskje jeg venner meg til "vann i systemet" etterhvert. Det er så pyton!!! Hater det. Men jeg gjennomførte det også. Blæh. Registrerer at den gode tiden jeg har når jeg bruker maske, ikke er tilstede uten. Da gjelder det bare én ting - OPP!!! Ikke helt bra.

Så var jeg på tur i land, men så kom jeg på at jeg er da ingen pingle i år. Så jeg padlet ut igjen, og tok ei rulle på andre siden også, uten maske. Bare for å ha gjort det. Nøyaktig like pyton. Om ikke mer. Nå kjente jeg vann helt inni øresystemet. Blæh!!!

- Tatt i betraktning at målet før turen var å teste kajakken med bare senkekjøl, øve med nyåra og minst ei - 1 - rulle, så synes jeg i grunnen at jeg kan være høvelig fornøyd. Oppdrag utført og vel så det.

Forøvrig var jeg skikkelig våt etter økta, tørrdrakten er ikke noe som minner om tørr. Det er ganske forbannet altså. Hadde det vært vinter med et stykke å padle hjem, ville jeg rett og slett hatt et alvorlig problem. :S Irriterende.

1. Imponert! Hvor er det blitt av fysa som måtte ha neseklype og aldri kom til å lære å rulle? Jeg bare spør!

1. Jeg må fortsatt ha neseklype. Jeg bare finner den ikke! Sist sett hos deg, faktisk. Hm. Nå ble jeg straks litt mindre sikker på at jeg selv har rotet den bort...

2. Imponertheten gjelder ikke troen på dine medmennesker - som selvfølgelig bare vil deg vel!

3. Den kunne jo være fjernet i beste mening, da. "Hun trenger da ikke denne, nå må hun snart lære å rulle uten støtteklype" - vips, borte. Men nei, jeg husker nok godt at jeg tenkte å legge den et lurt sted så den ikke skulle forsvinne. Og borte var den.

4. Jeg så i Kjøbenhavn der hadde de et tre ungene hang smokken på da de skulle avvendes , kansje det er slik med neseklypa også:)Henger sikkert i et neseklypetre:)
      Imponert over rullinga.
      RH

5. Ah, kanskje dét! Nå har ikke jeg hengt den opp i noe neseklypetre selv da, men kanskje noen har tatt ansvar.

2. Utrolig morsom video, du kjeder deg ikke på tur. Her nede ruller vi fremdeles i t skjorta vi da, senest i helgen var det 21 grader i vannet på ca 70 cm dyp.

1. Nei så klart, det ville jo vært kjedelig å kjede seg! Da kunne jeg jo like gjerne vært heime i sofaen. :) Ikke noe skjorterulling her. Det fins folk som bader og sånt, men det har jeg aldri skjønt hvorfor. Vi har da varmtvann i tankene.

3. Jeg ble helt anpusten!
    Er det samme tørrdrakten som tidligere!?
    Flotte ruller alle veier. Artig snutt!

1. Ja, det er samme tørrdrakten, den slipper ikke akkurat inn mindre vann etterhvert. (Selv om jeg nå har lappet den.) Noe må gjøres - sannsynligvis kjøper jeg ny. :(

4. Så flink du har blitt til å rulle! Kanonbra! :)

1. Ikke sant? Og jeg har altså ikke gjort noenting siden sist. Så nå tror jeg at jeg bare venter med å rulle mer et halvt års tid kanskje, så er jeg sikkert blitt suveren!