Etiketter

Fotosafari over sundet (Fiskholmen)

I dag var det nydelig vær. Jeg tok med meg kameraene og dro på fotosafari tvers over sundet. I minien på flatt hav kunne jeg jo ta med speilrefleksen også.

Den tar et par hakk bedre bilder enn vanntettkamera. Uten tvil. Det lå forøvrig veldig masse fjær på overflata i dag - det må være en eller annen fugl som er midt i myteperioden akkurat nå. Kanskje silanda? Den vet jeg samler seg i flokker når den myter, og jeg så en flokk på cirka 60 fugler i dag. Pluss flere flokker på 10-20 stk.

Høstfarger også på havet.

Alt var rett og slett veldig fint i dag.

Fjær på land også. Var i land på kringelskjæret, der var fotspor. Noen hadde vært før meg! Grrr. Men vedder på at de ikke så denne kule fjæra.

Steinen på skjærene våre er strengt tatt også litt mosegrodd. Men vår mose/lav er om ikke annet i litt forskjellige farger, så den er ekstra dekorativ, ha ha ha.

Ved Fiskholmen lå det en seilbåt, uten seilene oppe da. Ikke mye vind å få hjelp av i dag i alle fall. Jeg padlet bortover dit selv om det lå noen der - tenkte kanskje det kunne ligge sel og kose seg i sola.

Det gjorde det ikke. Men det blomstret forskjellige vårblomster. Nå på høsten! Ja, etter den sommeren vi har hatt så er naturen helt forvirret. Det er det samme i hagene, masse vårgreier blomstrer for andre gang.

Samtidig står frøstandene etter første runde og strør utover.

- Men er dette kvann eller sløke? Jeg husker aldri hva som er hva!

Brennmanet. De ser altså ut for å gå helt i oppløsning for tiden.

Men det ser jo litt snedig ut da!

Fra denne vinkelen var det jo nesten direkte pent. (Ok, tar LITT hardt i nå, men... mer interessant, kanskje? Spesielt? Finner ikke helt ordet her.)

Nå har jeg surmulet lenge nok fordi rulla forsvant for meg, såpass at jeg var blitt litt forbannet. Så i dag begynte jeg på den (muligens lange) veien tilbake. Først med dykkermaske og uten trekk, så med trekk, og så uten trekk men med neseklype, og så med trekk OG neseklype...


Det gikk både høvelig greit og helt til helsike, og GoProen vet jo å ta bilde akkurat når det går til helsike. Etterhvert kom jeg såpass inn i det at jeg egentlig planla å rulle midt på sundet for første gang, bare for å ta djævelskapet ved roten, men så tok selvsagt fjernkontrollen til GoProen kveld. Jeg trodde den var tom for batteri, men neida. Det har kommet vann inn i (den liksom-vanntette) driten.

$%&(%$&/$%&(/ Vel, det er bare å reklamere. Den SKAL være vanntett, så de får værsågo sende meg ny.

Den dokumenterte nå en del slit før den streiket, da.

Flere steder var blåskjellene nesten dekket av sånne rosa korall-lignende greier. Ganske artig.

Sneglehus i sola. Fint. Gavlfjorden rett fram der.

I love you too?

4 kommentarer:

  1. Litt av hvert du har fått med deg på turen. Flotte bilder og et stort mangfold.
    :)
    Skal forsøke mæ på rulla igjen æ også. Har fått til første delen helt perfekt flere ganger, så nå skal æ øve på andre halvdelen også. Men.....skuldran e ikke helt glad for øvelsen. Gjør nok noe feil. Selv Æ, æ som kommer fra Narvik, kan gjøre små feil iblant. Like greit det, eller så blir forventningan fra omverdenen så stor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg har vært litt dårlig på det i sommer føler jeg selv. Så kanskje det har kommet seg nå da. :)

      Du har jo kjøpt deg rullemaskin nå, skal se det går som en lek ganske så snart. :) Skuldran blir meir blid på rulling når man gjør det rett, så bare å lær seg. :)

      Slett
  2. Some great images Mia! I think that the small details can be as beautiful as the super landscapes?

    Kind Regards

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)