Etiketter

Søndagstur til Verholmen

Det ble en liten tur til Verholmen i dag også. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til det, for det var målt flere ganger frisk bris inni sentrum så da regnet jeg med at det var en eller annen slags kuling utpå nordsiden av sundet. Men så løyet det litt så da...

Likevel, da jeg kom ned til havet så var det litt mer fres der enn i går. I går fyltes kajakken med vann på første utsettingsforsøk, i dag var jeg derfor litt mer obs. Første utsettingsforsøk endte imidlertid godt plassert først oppå en stor stein, deretter innafor... Sånn kan det gå når man er vant med at her ikke er noe som helst bevegelse. :) Jeg liker nordavind, gir et hint av yttersida. :)

Jeg tok samme rute som i går, bare nærmere land. En ting var at det var litt mer vind og jeg har etterhvert skjønt at jeg slett ikke havner i heimfjæra hvis jeg går rundt og reker av gårde, jeg blåser tvers gjennom sundet og ut på andre siden heller, antagelig. Det utgår. Ikke minst fordi jeg manglet noe litt viktig på turen. Såpass at jeg ikke nevner hva.

Verholmen var fortsatt hvit, men litt mer forblåst enn i går viste det seg da jeg kom utover. Det var også litt mer sjø på yttersiden, vurderte ikke en gang å rulle der i dag.

Jeg var noe seinere ute i dag, så jeg padlet bare en kjapp runde rundt holmen.

Så løyet det helt en stund, så jeg funderte her på hva i verden jeg skulle ta meg til. Men konkluderte med at det var like greit å padle hjem før det ble enda mer skumring. (I dag har det knapt vært skikkelig lyst.)

På hjemturen traff jeg forresten kongen! Alkekongen! Den er så kul altså, jeg ante ikke at den var så vanlig her i området. Antagelig er den bare så liten at jeg ikke har lagt merke til den før. Dessverre fikk jeg ikke bilde av den, for den var litt redd så jeg kom ikke nært innpå. Rake motsetningen til dise her på bildet fra nedenfor naustet - hvor mange fjæreplytter ser du?

Selv klarte jeg (sto lenge og så) å telle sju stykker til slutt, men da flokken fløy opp viste det seg at de faktisk var ti! Godt kamuflert, de der.

Veldig morsomt at det kan bli litt drag i sjøen her inne også, noen ganger. (De hvite prikkene på luka er ikke malingsskvett, men hagl. Hagl er vondt i ansiktet, er notert. Buff bør med på vinter, i tilfelle haglskur.)

Nå er det nok siste gang jeg padler minien på en stund av diverse årsaker, så jeg håper den var fornøyd med å få to turer på en helg selv om de var korte. Går alt etter planen er den forøvrig snart til salgs.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)