Etiketter

Søndagstur til Sandøya og Vikøya

Søndag morgen, og jeg hadde egentlig bestemt meg kvelden før for å padle ifra klubbnaustet en tur. Men da jeg sto opp om morran var det mørke skyer den veien - og de så ut for å komme nærmere. Nei, man setter seg ikke i bilen og kjører mot Stokkings, når det ser sånn her ut heime. Og da jeg kom ned til naustet, lå dessuten Seline utpå sundet og ventet på meg. :)

Peise flatt, rett og slett - men jeg gadd ikke padle over sundet til holmene enda en gang, selv om det var fint.

Peise flatt ut mot Gavlfjorden også. Gavltinden er virkelig fin når det er snø på den! - Jeg satte kursen nordover. Ja, ikke rett mot Gavlfjorden da, men mot Vikøya og Sandøya. Det har jo før om vinteren vært mye sel og fjæreplytt på Sandøya - kanskje de var her i år også? Jeg satte kursen dit for å sjekke!

Etterhvert som jeg padlet, kom skyene fra Stokkings nærmere og nærmere. Hurtigruta går her rett inn i en eling - skitt. Elinger kan bety vind, og her padlet jeg ikke helt ved land akkurat, helt alene. :S HMS-hælvettet hadde sikkert hatt sitt å si om dét.

Andre veien var det imidlertid fortsatt fine farger, og elingen var visst bare nedbør - tilnærmet null vind. (Nuvel, jeg har nå stabile kajakker så lenge Inuken er parkert, så det hadde vel ikke gjort så mye med litt vind, heller.)

Sandøya burde kanskje mer hett grusøya, men den lå der den pleide.  Men ikke en sel å se! Sånn nedtur! Fjæreplyttene var heller ikke der de har vært før. Kjedelig. To ørn lettet riktignok da jeg var kommet ganske nært dem, men. Det blir ikke helt det samme når man er innstilt på selkoloni! - Vel, jeg tok meg en kjapp tur i land.

 Ett eller annet annet hadde også vært i land der, jeg er ikke helt sikker på hva. Men det må antageligvis være oter? Kommer ikke på annet det kan ha vært, med så brede føtter.

Fjæreplyttene fant jeg heldigvis på andre siden. Vises ikke så godt på bildet, men de sitter tettitett her, og jeg talte rundt 50 stykker tilsammen, det var to flokker. Så de var nå hjemme! :)

- Jeg syntes kajakken var litt treg på det flate havet og disse små krysningene, og tenkte at dette kommer nå til å bli tungt når jeg får last i den til sommeren. Men GPSn viste noe annet - 5,9 i snittfart på hele turen inkludert fotografering og andre pauser, hvorav en var på land, det var definitivt mer enn jeg ville gjettet. Med tilsvarende tur i minien og samme energibruk ville det vært under 5 et sted, er jeg nokså sikker på. Det skal bli interessant å teste mer med GPSn.

- Temperatur var som vanlig 4-5 grader, det jeg målte. Maksvind 0,5 m/s… ;) Veldig artig med vindmåler når det er så mye vind, ha ha ha!

2 kommentarer:

  1. Du må være forsiktig med HMS-hælvettet, hvis du vil fortsette med padlingen ;ø)
    Så ut som en fin liten tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, ja man skal ikke tulle for mye med HMS-hælvettet, det er klart. :) Ja det var en fin tur, det er en flott tid å padle på nå, helt klart.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)