Avocet til Buøya

Kanskje et litt merkelig åpningsbilde, men dette er faktisk rundt første hjørne ifra der jeg vanligvis setter ut på Straumsnes. Søndag var det nemlig akkurat passe høy vannstand for å padle inn under slipkaia. Litt høyere enn det nok pleide å være da vi som unger pleide å gå langs veggen her, for å se etter kule ting i vannet. (Kule ting = f.eks. krabber, sjøanemoner, kråkeboller o.l.)

Det var overskyet da jeg sto opp, men det begynte samtidig såvidt å sprekke opp i skylaget så jeg håpet det kunne bli fint etterhvert. Hadde håpet på litt vind, men like før jeg dro fikk jeg beskjed om at vinden kom fra ubestemmelig retning - det betyr som regel omtrent vindstille. Vel, så snart jeg rundet denne brygga (motsatt vei) skjønte jeg at jeg tok feil - vind var det, unormalt mye for å være her i dette skjermede området!

Pga forstyrrelsen dagen før hadde jeg tenkt meg hit til stranden for å teste rulle og sånt. Eh, ja den stranda som SKULLE være her. Den hadde visst flødd bort her… I tillegg var det såpass steinete at jeg droppet rullingen i dag også, da det er fort gjort å drive over en man kan skalle i, når det blåser.

Men, som dere ser på forrige bilde så var stedet fint skjermet for bølger! Altså, perfekt plass for å padle ut og inn igjen, mens man tester ting. Ypperlig! Og himmelen sprakk enda mer opp! Aiaiai, dette kunne bli fint.

Vinden kom rett fra sørøst, det er en kul retning for da bygger bølgene seg opp helt ifra andre siden av fjorden. Jeg var en tur i land på holmen og målte (Vindmåler er artig! Kuleste dings til nå!), det var 7,9 i snitt (så sterk som laber bris før den går over til frisk). Men sterkeste vindkast på tiden (ca et minutt eller så) jeg målte var bare 9,5 så den var nok ganske jevn. Fine greier!

Litt rart det der at alt det hvite på sjøen blir borte på bilder. Men det var akkurat såpass at det kom noen "fresere" her og der. :) Litt rart å tenke på at jeg en gang syntes folk var passelig sprø som syntes det var en god ide å ta meg med ut i mindre vær enn dette…

Goprokameraet lå irriterende nok hjemme, så jeg måtte ta selvportrett med kompakten... Den har som vi ser ikke helt samme vidvinkel...

Dette bildet ligner på de lenger opp, men jeg MÅ ha det med likevel, fordi det kom sånn Jesuslys der ute. I hvert fall, jeg padlet meg ut her og til venstre i bildet ut mot bølgene. Akkurat på kanten av holmen ble det nemlig litt grunnere, så her bygget det seg litt ekstra opp. Hmmm... Kanskje jeg skulle prøve om denne Avocetn surfer like bra på disse?

Sporet viser vel tydelig hvor det er hen... Jeg hadde knapt tenkt tanken, to kjappe tak for fart og SPOOIING! *Gliiis* Det ble litt att og fram der ja! Padlet rundt hit og dit, og inn rundt holmen innafor også - det skal normalt sett ikke gå an. Så det gjorde jeg to ganger. :)

Jeg er så fan av den Avocetn altså. Flere ganger kom det noen ekstra store bølger fra siden for eksempel, og jeg tenkte oy, den så litt krapp ut også. Men den bare gynger seg rolig over. Den kan selvsagt ikke sammenlignes med inuken på sånt som fart og (manglende) manøvrering - men den går sånn mykt i bølgene som inuken gjør når den er lastet. (Jeg forstår godt om det høres pussig ut, men finner ikke bedre måte å forklare det på ennå.)

Den blå kassen min var borte, en vinterstorm har vel tatt den siden sist. Men jeg hadde to sjanser på å ta den med meg så det er ikke krise.

Verre var det at det var is der jeg skulle padle! Småkrise, i hvert fall. Kom meg halvveis gjennom, men så måtte jeg over noe is og det gadd jeg ikke. Men det ble jo litt eksotisk da, om ikke annet?

Himmelen ble bare finere og finere.

Det klarnet etterhvert opp i alle retninger, også innover.

Men jeg teller kilometer i år og et blikk på gpsn fikk meg utover igjen, bare så det skulle bli bittelitt lenger. Det var nå veldig tidlig på året å mase med kilometer... Tror det er godt jeg bare gjør det annethvert år!

Sola! Synes den var lenge borte i år. Godt den stadig er lenger oppe om dagen - straks kan man ettermiddagspadle igjen!

Denne sto og lyste veldig kult grønt, ble ikke like tøft på bildet men siden jeg padlet omvei for å ta det så er det med likevel. Dere har vel fått utdelt fantasi, bruk den...

Så gikk sola ned, og jeg var full av hauverk ("frisk luft gjør sikkert bra" slo feil), så jeg padlet tilbake til bilen igjen.  Og det var lurt, for det hadde vært så gøy (selv med tiltagende hauverk) å padle Avocet at klokka var blitt flere timer mer enn jeg trodde!

Slipen er ikke pen, men sett gjennom en garnring som hang på båtopptakingsdingsen som står der, var det i hvert fall fin utsikt.

Avocetn er helt fenomenal! Hadde jeg nå bare kunne fått en nordkapp på stell og de tingene som hører til begge som jeg skulle få, så hadde jeg hatt en av samme kaliber til lengre turer også. Denne er i hvert fall perfekt for svinse-svanse-dagsturer, det er helt sikkert. Synes kanskje det drøyer litt i lengste laget med reklamasjon og ettersending av det som skal ettersendes, nå. Hvor lang tid pleier sånt å ta egentlig?

1. For en herlig tur reportasje. Jeg synes at reklamasjon på såpass store ting burde gå, unnskyld uttrykket, dritfort. At noe smaåtteri tar litt lengere tid er nesten greit. Kajakken bruker man jo, uten kajakk ingen padling, uten lykt eller gps eller lignende så kan man jo padle for det.

1. Takk for det. Lurer på om ikke to måneder er litt mer enn "litt lengre", også, i hvert fall når det er såpass vesentlig som spruttrekk. Tenker jeg får purre snart.

2. You are right, we do have more snow but the black water looks to be a cold as we have it here. Can you add the translate feature to your blog? The pictures are great but I can't read the text which I'm sure is also interesting.

Tony :-)

1. Googletranslate is supposed to be on top to the right - but for some reason it seems it's not working at the moment. :(

2. Now I tried to add one more, another way - seems not to be working either. :( Argh§!§!!

3. Technology, when it works its great, when it doesn't its frustrating. Thanks for trying. Pictures don't need translating!