Etiketter

For en dag - Straumsnes

Dette har vært en skikkelig dritt-dag. Egentlig skulle vi til Delp for å ha det gøy, men så begynte Yr å melde storm og greier, så førstemann feiget ut i går. Så ga de seg unna for unna. Og jo, da jeg sto opp om morran i dag så var det jo en del vind. Men hadde man vært flere ilag hadde det nå fint gått an å padle. (Ett eller annet sted, altså. Neppe på Delp!)

Vel, jeg valgte å ta det som et hint om å rydde og ordne litt i huset. Men utpå dagen klarte jeg ikke mer - pakket i bilen og kjørte til Bø. Sånn her så det ut på Straumsnes... Ikke akkurat vanlig at det ser sånn ut her innpå, som det egentlig er skjermet alle veier. (Målte 9 m/s på en rimelig lang snittmåling på land.)

Nuvel. Jeg hadde glemt de lange skruene til Goproen, men klarte å få det trikset til med en kort en, så jeg fikk satt huset fast på hjelmen. Men typisk dritt-dag, så nektet da selvsagt fjernkontrollen å kommunisere med kamera. Grrr!

Vel, jeg fikk lagt meg i le bak en holme, og satt kamera på sånn at det tok bilder jevnlig da. Det var så mye vindkuler innimellom at det tok godt tak både i meg og åra. Ikke lurt å holde på med ting som krevde hender, da ville man blitt kjapt fri for åre.

Så blåste jeg ut ifra holmen og suste av gårde. Minnet litt om da vi var på Andøya i sommer. Det blåste masse, men siden det var innimellom holmene og sånt så ble det ikke så store bølger. Men det blåste hvitt sjøfokk og tok godt tak.

Det kunne vært gøy å vite hvor fort vinden tok meg av gårde uten et eneste padletak - men typisk dritt-dag så var de batteriene jeg tok rett ut av laderen (!) før jeg dro, helt flate. Så ikke fikk jeg sjekket fart, og ikke fikk jeg tellet kilometer. Grrr!

Ny plass med le. Her borti ser vi det går en eling. Jeg tror jeg må ha satt ut akkurat da det kom en eling, for det var egentlig da det var verst. Eller, det var som på bildet øverst da jeg satte ut, og så ble det verre og verre til jeg fant denne leplassen. Akkurat da lurte jeg egentlig på om jeg ville komme meg tilbake.

Typisk dritt-dag, så sluttet vindmåleren å funke også. Eller rettere sagt - jeg var kommet borti ett eller annet jeg ikke vet hva var (ellers kunne jeg jo bare stillet det tilbake), så den målte ikke m/s lenger. Den målte i ett eller annet uforståelig. Lite gøy med vindmåler når man ikke skjønner hva den sier. Grrr!

Uansett, denne vinden var jo egentlig etter planen, jeg skulle jo herje mellom holmene og kose meg i vinden. Men problemet var at den hadde dreiet for mye - så istedenfor at jeg skulle kunne øve trygt i realistiske forhold - så var saken nå den at hvis ett eller annet skjedde så jeg plutselig havnet i vannet - så ville jeg reke utover på fjorden. Ikke særlig ideelt akkurat. Grrr!

Vel, jeg padlet innover mot Auvåg, for da ble jeg kvitt det problemet. Men da ble det straks kjedeligere forhold også, fristet ikke å øve på noe som helst. Men himmelen var kul på hele turen (hurra, et lyspunkt!) siden været var så skiftende. Her ser det jo nesten ut som en sommerdag.

Jeg fant et sted jeg ikke kunne huske at jeg har padlet før også. En liten øy jeg kunne padle rundt, faktisk. (Det kan være at det ikke er en øy på fjæra sjø, at det var derfor jeg ikke kjente meg igjen. Må sjekke et kart.)

Mer kul himmel.

Vel, det var liten vits å samle kilometer når man ikke hadde med seg GPS, så jeg fant det like lurt å padle tilbake mens vinden var sånn høvelig løyet. Ved neste byge ble det vel like ille, regnet jeg med. Sola var også i ferd med å gå bak fjellene, så det ante meg at det ikke var lenge til det begynte å mørkne heller.

Halve veggen på bygget ved slipen jeg setter ut ifra var blitt fri for plater siden sist. Det sto sågar en liten flik igjen øverst og blafret, var litt redd den skulle løsne og treffe bilen. Men faktisk ikke typisk dritt-dag så sto den fast der fremdeles da jeg kom tilbake.

Skikkelig dritt-dag. Men han jeg fryktet ville ta innpå kilometrene mine hadde også en dritt-dag, han kom seg ikke utpå i det hele tatt. (Stakkars!) Jeg fikk i det minste saltvann i ansiktet. En hagl-eling til og med, det var rimelig friskt!

Vi får håp' at det blir likar i morra.

2 kommentarer:

  1. Vind????
    Korsen vind??
    Mest govær…… Jo jo, man kan aldri vite, været skifter fort.
    Det e fælt kor du glemme. Han harstad-fyren e jo for ingenting å regne i forhold til dæ. Makan til vimse. Tror ikke det e lenge før det blir laget tegneserie om dæ…..
    Ja ja, nokka skal man jo slite med.
    .
    Kanskje æ skulle flytte utover, bare for æ heve nivået bittelitte grann…..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis du ikke hadde vind på lørdag så trur æ du må flytte ut hit. Da ska du få se på vind. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)