Etiketter

Motvind på Delp

Søndag hadde det roet seg såpass med været at det ble tur til Delp. Det var Morten og Geir-Kenneth som kom fra Vest-Lofoten, jeg kom alene fra Vesterålen, i tillegg til de lokale heltene Jann, Odd og Boyd. Det viste seg også denne gangen at vinden kom UT fjorden, mens bølgene kom innover. (Målte rundt åtte i snittmåling på land - det var nok bra mye sterkere utpå fjorden, for ikke å snakke om hva det måtte være i selve kastene.)

At vinden blåste utover betydde at det ikke ville være videre smart å dra særlig langt utover for å holde på. I fjordmunningen brøt det skikkelig - så vi padlet innover mot moloen. Der var det grunt, og dermed bygget det seg litt opp (viste det seg).

Dagen før var en dritt-dag, men det var altså ikke noe stas-dag for min del på søndag heller. Først hadde jeg kjørt på slapseføre nedover. :( (Hadde jeg visst føret hadde jeg neppe kjørt.) Så lånte jeg et skikkelig spruttrekk - som var nærmest umulig å få på med hansker på nevene. Grrr. Muffene ramlet av. (Det var i den vinden ikke mulig til å dille med sånne uansett men.) Grrr.

Det var litt grunnere inne ved moloen enn jeg hadde sett for meg. Kan man ikke knekke nakken hvis man går rundt i fart, tro? Hm. Njaaa. De andre padlet att og fram og surfet, så etter en stund heiv jeg meg på en bølge jeg også. Én. For det gikk forsåvidt fint, men da jeg skulle snu var jeg endt opp på så grunt at det var jo ikke vann å sette åra i. Så jeg skulle jo knapt kommet meg derifra. Vel, det viser seg at man kan padle i sand også, på et vis. Men det fristet ikke til gjentagelse sånn helt umiddelbart.

Imellom vindkulene var det riktig så fint og idyllisk.

Ja, for det er ikke tull at det blåste en del altså. Hadde nok med å holde kajakken opp mot vinden når det kom fykende, så jeg målte ikke. (Tenkte ærlig talt ikke helt på det heller, ellers hadde det nok latt seg gjøre hvis jeg var forberedt.) Her skulle vi altså surfe INNover, noe forvirrende når vinden blåser utover.

Sånn her holdt det på. (Det er altså en padler der, jeg ser ikke helt hvem men tror det var grønn kajakk, så antagelig GK eller Boyd.) Det var ikke allverdens svære bølger som kom deisende innover, mest bare sprøyt pga. vinden. Men jeg var ikke så supergira på surfing i sånne rotegreier. - Den der episoden med å sitte fast i kajakken har visst gitt varige mén. :( Tar ingen sjanser når jeg har stramt trekk. :( Tydeligvis. :( Grrr.

Ikke før Jann tydeligvis bestemte seg for at her SKULLE jeg surfe. Han så og hørtes meget bestemt ut, så jeg fant det best å gjøre som han sa. Og det var jo bare kakestykke, strengt tatt. (Jeg har kommet på i ettertid at jeg til og med gjorde noe jeg ikke trodde jeg kunne. Helt uten å tenke over det. Kryss i taket.)

Jeg må ta planen min opp til vurdering og justering, for den funker så langt dårlig. (Kan jo ikke ta Jann med på hver tur heller, for å få gjort noe. Alternativ er under vurdering.)

Så, jeg ble litt irritert på at jeg ble så pinglete med det der trekket, så jeg gikk på land for å bytte. Og spise litt, og sånne nødvendige ærender man bør gjøre. (Jeg hadde jo for en sjelden gangs skyld med meg brødskivemat. To dager på rad, må lage meg diplom snart!) De andre fulgte etterhvert etter. Til venstre her er Jann i nye fine staskajakken sin, Odd til høyre.

Vel, som vanlig når jeg først har gått i land (det er en grunn til at jeg helst ikke tar pauser på land) så frister det ikke så veldig å dra ut igjen. Men det gjorde de fleste andre - her er Boyd (tror jeg) i farta inne ved moloen.

Jeg har forøvrig konkludert med at sånn luke framme på drakter har liten funksjon, selv om man har sånn løs-tut. Jeg TROR (har ikke sett det verdt å teste) at det ikke funker å tisse i oppoverbakke med mindre de er permanent fastmontert fra fødselen av.

Boyd fortsatt i farta, men straks ferdigsurfa på denne.

Her er en filmsnutt fra mitt kamera. Jeg har bestemt meg for å ha kamera stående på hele tiden heretter. Enten på filming, eller jevnlig fotografering. For det er helt umulig å huske på å slå det på før det skjer noe. Nå er jeg lei av å komme hjem uten noe som helst på filmene. (Litt vind da, på denne. Men det var jo det eneste.)

Her er en filmsnutt Body har lagt ut, han har filmet surfing også. ;)

Jann har etterhvert også lagt ut en (bra!) film, den finner du HER. (Klikkbart)

5 kommentarer:

  1. Det var en gøy dag, selv om forholdene var så, som så :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det va det. :) Nu har æ vært der to ganga og vi har hatt motvind begge gangan - så NESTE gang, da har vi medvind. (Eller så må æ vel berre innse at det e æ som har med mæ motvinden, og slutte å ta turen…)

      Slett
  2. Æ forferdes og imponeres over ka du klare å rote til med alle duppedingsan og utstyret ditt. Æ får jo mer og mer lyt til å komme utover bare for å oppleve dæ på tur, he he.
    du forresten…..den filmen din…der du ligg å padle og hold dæ nærmest helt i ro. Her kor æ kommer fra kaller vi det for "å andøve". Da ror man (i vårres redskap e det å padle), altså man padle, akkurat nok til at man hold stand mot straum og vind, og på pgs som vi har i dag, så vil den registrere at vi ligg helt i ro i forhold til satelitta og landskap rundt og skjær og steina som befinne sæ rundt. Hvis du kikke ned og ser en krabbe, og etter ei stund ser ned igjen, og så e den borte, så e det for at krabben har gått, du ligg fortsatt i ro i forhold til satelitta og landskap rundt og skjær og steina som befinne sæ rundt.
    Kom bare til å tenke på det da æ så filmen.
    Ellers har æ det bra, men e frisk til tross for at æ frys på nævvan siden æ har gått rundt i Leknes sentrum og tasta i iskald vind.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ka, trur du ikkje at Æ veit ka ANDØV e??? E du frekk??? Klart æ veit. (Ja, det ser du jo forsåvidt.)
      Leknes? Da sku du jo vært med?

      Slett
  3. En og annen skriveleif ser æ, men det tåle du. Tross all motgang og motvind.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)