Etiketter

Kveldstur til Verholmen

"Skal du padle nå?!" fikk jeg til svar da jeg sendte sms om at jeg var på tur ut i kajakken klokka ni. På kvelden riktignok, men det var jo sol (et øyeblikk) til og med? Hvorfor skal man ikke padle da?

KS Norge passerer Fiskholmen, Maurnes i bakgrunnen
Riktignok burde jeg vært en halvtime tidligere ute, så hadde jeg fått hilst på den her. Kongeskipet passerte mens jeg spiste kvelds. Jeg prøvde å være lur og spise før turen, men det straffet seg altså.

Jaja, Jeg hadde gjort kjedelige ting i huset hele dagen (rydding, vasking av klær og sånne ting som man burde være unntatt fra om sommeren), så nå bare måtte jeg ut. Det hadde roet seg med vinden også, men jeg satset på at det ville være litt bølger borte ved Vedholmen fremdeles. Det gikk litt elinger, så jeg hadde et ørlite håp om å bli truffet av en, også.

Det ble jeg vel ikke, men i bukta inn mot Reno-Vest så jeg mer hvitt lenger ut, så jeg satte kursen utover for å finne mer fres.

Gadd ikke padle så veldig langt utover, jeg skulle jo bare en snartur til Verholmen, men testet om det gikk å surfe innover. Det gikk sånn passelig. Skal ikke så mye til før Avocet'n tar i på det. Inn imot land kom det en måke og laget oppstyr fordi jeg kom, men han fikk passe påskrevet. Tulling.

Samme kule lyset som dagen før. Sprekker i skylaget er ekstra tøft når det er durabelig overskyet.

Bak Verholmen blir det litt le, men likevel såpass at jeg brått våknet når jeg hadde lagt meg her for å ordne ett eller annet med utstyret. Plutselig var jeg i tangen. Litt lenger bortafor skulle jeg prøve et triks jeg hadde sett, da kom det selvsagt en bølge skikkelig bra timet (not!), så jeg holdt på å tryne. Det gikk nå bra og heldig var det for ellers hadde jeg nå ramla rett på steinene. Triks bør kanskje testes uten bølger først, og i hvert fall ikke akkurat på verste plassen...

Verholmen hadde fått innbyggere, blant annet en stor ver (vær) med kjempestore horn. Ganske tøff, men i dette (manglende) lyset var det ingen vits å zoome inn for å få bilde av det. Ulempen med overskyet vær.

Det var nesten flo da jeg satte ut, så jeg kunne padle over grunna. Det er morsomst å ta snarveien. I tangen her flakset det en måkeunge rundt da jeg kom, han fikk seg en overraskelse. Neppe sett kajakk før, men han hadde da uansett ikke noe der i tangen å gjøre!

Inne på holmen sprang det grå lodotter rundt overalt. Tydelig en bra hekkeplass, dette.

Jeg hadde egentlig tenkt å rulle litt på yttersiden av holmen, men glemte det visst av igjen. Avocetn var mindre medgjørlig i dag når det gjaldt å holde kursen, enda det var mye mindre vind enn dagen før. Ikke fant jeg helt ut av hvordan senkekjølen måtte være for å få orden på det heller. Jeg tror nå fortsatt på at bølgene har like mye av skylden, når man får sjøen inn aktenfor tvers.

Her har jeg ombestemt meg litt med kursen, for det kom plutselig en haug med surfbare bølger. Ikke den sinnsykt store farten, men jeg synes uansett det er kulest med de som varer i alle evighet, og en sånn traff jeg.

Ikke rett linje akkurat, som sagt litt ubestemt i dag. Ikke ble det langt heller, jeg ligger langt etter skjema nå i juni. Har så langt padlet mindre i juni enn i alle månedene i år - til og med januar!!! Det er jo krise. Hva er det som foregår, tro?

Nuvel, seks-sju kilometer er nå bedre enn ingen.

En liten snutt fra turen. blir litt tilfeldige klipp men.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)