Etiketter

Åsandfjorden ut - Sandvika

Litt seint oppe, men med fint vær så var det bare å hive kajakken på taket og komme seg av gårde. Ringte opphavet for å høre om det var mulig å få hjelp til utsetting - "Er på Åsand brygge, her er fiskedag og fint for utsetting" lød svaret. Ok, da var jo saken grei. Starte der og padle utover fjorden. Her har jeg fått servert fiskesuppe, det var kjekt for jeg hadde strengt tatt ikke så mye mat med meg…

Like før jeg var klar kom det ei jente (i redningsvest her) og lurte på hva jeg skulle for noe. Selv hadde hun fisket, uten å få fisk. Jeg foreslo at hun kunne prøve litt mer, men det virket som hun hadde samme metode som meg - sjekke om man får noe - får man ingenting så er havet dødt… Ferdigfisket.

Så kom karen til venstre bort og erklærte seg som bloggleser. Tøft. Jeg blir like overrasket hver gang jeg treffer tilfeldige som leser bloggen min. Venner meg aldri helt til det der, at den faktisk blir lest av andre folk. Men det er jo bare hyggelig og artig, selvsagt! Kanskje vi treffes på havet neste gang? ;) Folk som har lyst til å starte med padling bør bare hive seg rundt før de sitter på gamlehjemmet.

Men så måtte jeg komme meg av gårde før det var blitt helt ettermiddag. Jeg hadde ikke helt klart for meg hvor jeg skulle hen ennå, men satte kursen utover mens jeg funderte videre på det.

Krysset over fjorden, for jeg har vel egentlig ikke padlet på den siden før. Her er steinbruddet i Kobbvågen. Da jeg var liten pleide vi å dra hit for å grille i fjæra på sankthansaften. Det er ikke riktig like fristende lenger nei.

Denne her lyste opp på en holme, jeg så den på laaang avstand. Men hva den er for noe? Har ikke snøring. En eller annen flytedings til ett eller annet?

Etterhvert som jeg kom utover ble det kulere og kulere steinformasjoner.

Denne fuglen ble jeg ikke helt klok på. Først trodde jeg det var en skarv, men det stemte jo ikke helt. Så trodde jeg det var en siland - men det stemte heller ikke helt. Men lom var nå også litt merkelig. Dessverre fikk jeg ikke særlig godt bilde, så den får muligens bare forbli ukjent. Det lå en av samme sorten lenger bort - de laget lyd til hverandre, men jeg kjente ikke igjen den heller. Om noen hadde tvunget meg til å gjette ville jeg prøvd med islom?

Mer kul stein, disse var rimelig avrundet av vær og hav.

Litt rart, tatt i betraktning det oppsmuldrete fjellet oppafor. Dette ser jo ut som det er helt smuldrepai.

Jeg synes dette er den beste typen vær. Sol og finvær, mens bygene går forbi lenger bort. Skyer og sol om hverandre - jeg fikk ikke plaskregn heldigvis. (Annet enn på kjøreturene til og fra.)

Jeg hadde hatt vind "alle veier" på tur ut fjorden - mest stille, men plutselig kunne det komme lange vindrosser. Men jeg visste at den var noe slags nordlig, så jeg var spent på hvordan det ville bli når jeg kom rundt her, og Sandvikbukta lå åpen.

Riktig gjettet - det kom vind rett ut bukta. Nå er det jo greit når det ikke får bygget seg opp bølger, da ser man lett på overflaten når rossene kommer til å treffe. De kraftigste var rimelig sterke, faktisk.

- Men ikke så heftige at det var noe problem å komme i land. Det slo heller ikke bølger innover stranda. Her ser vi forresten flotte Trehyrna trone i høyden over Sandvika.

Tørrfisk-pause! Dette var en genial løsning, altså, for å få tørrfisk med seg uten å stinke ut alt annet i kajakken. (Og bilen!) Vakumpakking! Smarte greier. (Nei jeg fant det ikke på selv, det er opphavet som har levert tørrfisk ferdig i porsjonsbiter, vakumpakket. God service!)

Noen som har kjent igjen terrenget her, forresten?

Denne her var jo dekorativ, men jeg syntes litt synd i den, også. Så ikke helt ut som den hadde det så bra akkurat.

Nok et terreng-hint. Oppover her var det altså vi gikk på siste fjelltur, se innlegget HER.

Tracket fra turen. Rimelig nøyaktig ei mil. Ikke så langt, men med rimelig god fart til å være med Avocet'n så jeg ble passelig sliten likevel.

Spjøten, Teisten og Engnyken. Avocet med ny, fin keel easy, tørrfisk og i det hele tatt. Fin dag.

Her fikk jeg meg forresten en overraskelse. Null dekning på telefonen! What! Er jo generelt bortskjemt med sånt… Hm. Men SMS viste seg heldigvis, sånn at jeg fikk avklart henting. Fristet ikke så veldig å padle tilbake inn fjorden igjen.

Ellers, sjekk de kule skyene! Sjekk bygen til venstre, for eksempel. :) Ser nesten ut som en sint tegneseriesky.

Jeg tok meg en ørliten tur utover mens jeg ventet på sjåføren. Og der, hva skuet mine øyne… En BLÅSE! Jeg sverget jo på at det skulle jeg aldri gjøre igjen da jeg padlet masse kilometer med en svær blåse sist, men nå var det jo ikke like langt…

Så jo, det var bare å komme seg på land for å hente.

:( Men den var ødelagt. Buhu.

Så oppdaget jeg bilen som kom for å hente meg, så det var bare å komme seg tilbake. Jeg hadde jo egentlig lyst til å padle videre til Nykvågen, men siden jeg er fri for reserveåre for tiden (Celtic-åra har reist hjem til eieren og Skagit'n er solgt) så jeg syntes ikke det var en kjempeide å padle helt ut på yttersiden. Så da ble det inn til Sandviksanden igjen.

Foto: Mareno Leonhardsen
Det var jo smart med en ekstra, liten tur ut. Vips så ble man fotografert når man kom inn igjen.
Foto: Mareno Leonhardsen
Hvorfor jeg padler bare Avocet for tiden? Jeg skulle ønske det var fordi jeg bruker den på kurset, og derfor vil lære den best mulig. Men nei. Det er fordi den Nordkappen ryr stadig mer ihop. En ting er det svarte under, det har skrukket og bulket seg og sprukket opp tvers gjennom til glassfiberen. Veldig merkelige saker. Nesten som at gelcoaten har "kokt".

Og så har setet altså sprukket i festet. Pang sa det da jeg kosepadlet av gårde i sola på flatt hav. Senere smalt det igjen, og da var hele festet i knas. Så det er nå ubrukelig. Jeg kan jo flytte det andre setet att og fram mellom kajakkene, men det er nå litt tungvint så da padler jeg heller den som setet står i. Ergo er Nordkappen i praksis nå ubrukelig.

Hvorfor jeg har den ennå? Nei det... Det var jo liksom meningen at jeg skulle ha denne til i sommer, da skulle jeg få en ny en oppover. Etterlyst livstegn og status fra forhandler for over ei uke siden - ikke et pip. (Ikke siden i vinter, faktisk.) Jeg vet ikke hvordan det er på vestlandet, men her hos oss er det nå ikke lenge igjen av sommeren i hvert fall.

Det var greit nok så lenge den gikk an å padle med, men... Begynner å bli rimelig lei kan man si. Du snakker om mandagsutgave. Grrr.

Nok om det, tilbake til turen. Det er langt ned fra parkeringsplassen, men jeg hadde med tralla så det gikk faktisk ganske så greit oppover når vi var en som dro foran og en som skjøv bak.

Herlig tur, selv om det er litt tyngre å holde tempoet oppe med gakkgakken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)