Våje-Hjellsandøya-Smines back on track

Tur til Våje del 1 kan leses HER først. Det var herlig å våkne opp i teltet på Våje søndag morgen. Overskyet javel - men det var allerede begynt å sprekke opp og før jeg kom meg ut av teltet hadde skyene som vi ser begynt å trekke innover - altså bort fra meg!

Kajakken lå fint fortøyd i støa. Eneste problem da jeg våknes - det var jo ikke fnugg av vind! What!!! Jeg skulle jo starte padlingen utover i bølgene, før retur til Smines. Nei og nei.

Men rådløs, å neida. Jeg hadde med meg bøker til og med. Så jeg satte meg til i godstolen (Exped'n med stoltrekk) på plattingen og leste i sola mens jeg ventet.

Der satt jeg i fred og ro, til det plutselig kom en måke forbi. Den ble rimelig hysterisk. Det kom en til, og den bråkte like mye. Til de ble lei. Merkelige greier, at de helt plutselig synes det er kjempeskummelt at jeg sitter der og leser - men så har jeg vel aldri mistenkt de fuglene der for å være så veldig smarte heller.

På platten hadde jeg fint selskap, men de hang i høyden så det gikk greit. Jeg var likevel godt fornøyd med at jeg hadde valgt å sette opp teltet istedenfor å sove inne.

Helt etter planen, så ble det mer og mer vind etterhvert. Jeg gikk en tur bort til lykta igjen, og denne gangen husket jeg vindmåleren. Ganske jevn vind faktisk. Snittmåling lå på 7 m/s, maks var bare 9 mens jeg målte. Passet helt utmerket for å padle litt utover før jeg satte kursen hjemover.

Dagens ørn.

Dagens fangst

Neeei, til slutt ble jeg lei av å følge med på ørna. Den ble forsåvidt lei av å sirkle over meg også. På tide å pakke ihop og komme seg i kajakken.

Jeg fulgte land, og padlet inn en liten lagune jeg så dagen før. Da lå den tørr, mens det nå gikk an å padle inn der. Så tenkte jeg å ta en snarvei ut, men her så det litt rotete ut. Men bare litt. Joda, det gikk fint an å komme seg ut her uten å få noen overraskelser i fleisen.

Sporet ser vi forsåvidt her. Padlet litt att og fram bare, siden jeg var alene. Akkurat passelig med bølger til at det ikke ble fryktelig slitsomt men likevel vits å holde på.

GoProen sletter jo alle bølgene da, men.

Jeg fant forresten denne kule steinveggen da jeg padlet inn for en pause. Synes den var ganske fin.

Splæsh. Selv i de verste rossene gikk det greit å padle, gpsn bekrefter også at jeg hadde rimelig god framdrift selv om kajakken var full. Prøvde litt diverse, men ikke egenredning. Foretrekker å teste sånt når jeg har backup - som om jeg hadde vært her hvis jeg ikke visste at jeg ville klare egenredning om det ble nødvendig. Merkelig.

Motsatt vei. Syntes den var tregsurfet i dag - men den var jo med full last så det var kanskje ikke så rart at jeg slet mer med akselerasjonen enn vanlig. Kom jeg på etterpå… Det var vel bare å ta i mer da.

Men en ting. Hvorfor står noen sånne på kartet mens andre ikke gjør det? Jeg klarte ikke å finne denne på kartet. Heller ikke den som sto på motsatt side klarte jeg å se på trykk. Så hvis jeg ikke hadde visst helt hvor jeg var og skulle finne meg fram på kartet ut ifra sikre punkter så hadde jeg slitt litt. Hvorfor er ikke en sånn på kart?

Det var virkelig en strålende dag å være her ute. Padlet lenger ut enn jeg gjorde motsatt vei, for å få mest mulig bølger i ryggen - men det roet nå helt ned rimelig kjapt ned likevel.

Men stille er nå ganske fint det også. Da kan man for eksempel padle inn sånne små steder som dette.

Og ta undervannsbilder, som dette.

Litt rart at jeg aldri har padlet innom akkurat her før egentlig.

Like bortenfor var det et sånt her kult sted. Ikke mulig å padle over nå - men om en liten stund på en bølge så svosj. Imellom. (Vi trenger jo ikke snakke om at jeg havnet på grunn på andre siden istedenfor. Jeg kom meg jo av, he he.)

Jeg husket en smal passasje jeg har vært med å padle gjennom én gang tidligere. Den klarte jeg å finne - og jammen gikk den an å padle gjennom. Tøft.

På andre siden var det Hjellsandøya neste. Der lå det en båt og fisket. Aha! Jeg kastet ut fiskesnøret og sjekket klokka. Den var merkelig lite - kunne ikke bare padle tilbake til bilen allerede nå? Nei. Så jeg padlet nedover langs Hjellsandøya mens jeg hadde snøret ute.

Jeg fikk ingen fisk, ikke en mort en gang. Men jeg fant denne her blindpassasjeren da jeg var i land for å teste bakluka på tørrdrakten. Den fungerte rimelig greit - men jeg tror nok det var lurt å teste den i praksis (og kanskje noen ganger til, helst) før det blir vinter og frost. Påkledning igjen var ikke helt som uten tørrdrakt, for å si det sånn.

Fremtiden til blindpassasjeren vet jeg lite om - jeg lempet ham av i den havnen jeg oppdaget ham. Han så imidlertid ikke ut for å være i toppform akkurat.

På tracket vises det ikke helt at det var MASSE småtterier å snirkle innimellom her på enden av øya. Men det var det altså!

Lykta tror jeg imidlertid må være den styggeste jeg har sett til nå. Klumpete, lav og kjip.

Fjæreplytter var der også. Skarven stakk.

Neste etappe har jeg ikke bilder ifra. For da var det sur motvind i ett. Syntes ikke egentlig den var sterkere enn den jeg hadde tidligere på turen - men noe med bølgene (fasong/hyppighet) gjorde at kajakken til stadighet stanget inn i dem, med påfølgende brems. Jeg er jo vant med å duppe glatt over de fleste...

Dermed følte jeg at det gikk null framover, så det ble uaktuelt å stoppe for å ta bilder. Her har jeg padlet inn til Tunstad for en pause, før den siste seige biten. Fri for drikke var jeg også nå... Ikke bra. Feilberegning!

Jeg hørte laaang tid i forveien at hurtigbåten var underveis. Jeg liker den selv om den bråker. Det er liksom litt fres i den, i forhold til størrelsen. (Nå skal det sies at det var noen mindre karer som hadde større fart, de likte jeg IKKE - av samme grunn... Men de var totalt uberegnelige, og så neppe meg. Selv om jeg hadde refleksvest på her.)

Det var helt dødt på stedet, helt til hurtigbåten nærmet seg - vips så livnet det til tvert, og det kom folk på kaia. Dagens happening, sikkert.

Ja, sånn her ble returen altså.

Og her er filmen fra turen. Tatt i hovedsak med hjelmkamera, fjernkontrollen til GoProen har daua så jeg må ha kamera sånn at jeg når å slå det av og på.

Denne filmen er mest for gøy. Oppdaget at jeg hadde glemt kameraet på, så her er de siste ni minuttene inn mot hytta, i hurtigmodus...