Etiketter

He did it! Stein-Evert did it in Harstad!

Observere teknikkurs, fine greier. Harstadklubben har en slags forkjærlighet for søringer når de trommer ihop kurs av en eller annen grunn. For meg var jo det utmerket. Jeg har gått kurs sørpå, og jeg har observert en dag av et kurs nordpå. Fullstendig forskjellig. Dette ble da et slags crossoverkurs i så måte, med kurs av søring - i nord. Spennende! Her kunne vel hva som helst skje.

Stein-Evert fra Narvik skulle også ta turen til Harstad. Opprinnelig var ideen å observere et grunnkurs som skulle gå samtidig. Men så gled han sånn passelig over på å ta teknikkurset selv istedenfor - inntil han snakket med en (skal være unevnt hvem) harstadværing. Da var det "se på grunnkurset" igjen.

Nuvel, underveis til Harstad ringte han meg. Og siden jeg som kjent er rene markedsføringsguruen for NPFs våttkortstigekurs (*tørr latter*), så han meldte seg på teknikkurset før han kom fram... Yes, he did it! Jeg var litt spent på hvorvidt akkurat den manøveren kom til å eksplodere i trynet mitt i løpet av helgen kan man si.

Rullementor på land med bok under armen med beskjed om at den skal leses.
Det er bare å mote seg opp til litt engelskspråklig lesing.
I hvert fall, så satte vi opp telt på campingen om kvelden, hilste på instruktøren og medbragt dame som var trivelige folk - og tok kveld. Selv sovnet jeg rimelig raskt, mens Stein-Evert i naboteltet etter hva jeg hørte hele neste dag og har lest på Facebook, lot seg underholde av naboen bortenfor der igjen. Sakset fra Facebooken:

"Gubbevaremævel at det går an. Bynte å lure på om det var slått opp et telt nært mitt. Men det e ikke tilfelle. I ei campingvogn 3-4 meter unna bor det en gubbe. Og han snorke. Nokka grufullt. Drøvveln dætt bakover høre æ. Han hiv etter pusten og lage masse lyda. Men hvis han bynne og fjerte i tillegg... da vekk æ han. (Det må da være måte på.)

(Gubben viste seg forøvrig å være minst en av to damer. Det bodde ingen menn i den campingvogna.)

Fancy svamp? Det er min, som er på utlån. RulleRolf kjenner den kanskje igjen? Den kom i posten en dag for lenge lenge siden, den tas godt vare på. Tove tok også godt vare på den i helga, så den ble trygt med meg hjem igjen. (Men jeg lurer litt på hvor lang levetid en svamp egentlig har.)

"What???" Neida, jeg tror ikke instruktøren var så frustrert som det kan se ut, det er bare ett eller annet som blir forklart med innlevelse her. :)

Det var verken gull eller diamanter (jfr. diamantformasjonspadling tidligere kurs) på dette kurset, men flåter fikk vi dosen av. Kronargumentet er visst at man da må bruke litt diverse fancy tak for å effektivt manøvrere seg inn og ut av den. Nuvel, det er vel greit nok på et teknikkurs. Det går an.

Vi padlet ut til Arnøya, der er det ganske fint. (Nå kan det være noen bilder kommer i litt feil rekkefølge her, jeg har mistet litt oversikten) 

Denne her så jo litt skummel ut, men hva det enn var den hadde hengende under så slapp den i hvert fall ikke det i hodet på oss heldigvis.

Det var en kul gjeng på dette kurset, sånn her stemning var det stort sett hele tiden. Fleiping med Narvik-ruller og Narvik-tak, blant annet.

Ved Arnøya er det gamle rester etter ett eller annet, som man kan øve litt styretak og bakovermanøvrering imellom.

Så i land på Arnøya for en lengre pause.

En skikkelig lunsj må man ha om man skal holde det gående på skikkelig vis i kajakken en hel dag.

Så dro søringen fram klesklypene sine. Ok, denne har jeg vært borti før. Da trer denne observatøren så langt inn i observatørrollen som det går å komme. Denne varianten var også verre enn den forrige - her var det bare én regel, ikke gjem klypene innenfor vesten. Så det var nok lurt jeg holdt avstand. (Jeg skal ikke si hva som kan skje om jeg blir med på sånt - tro meg, det vil man egentlig ikke vite.)

Full action! (Her kunne jeg mer skjønt poenget med diamanter - klesklyper i disse tørketrommeltider?)

Men det så ikke ut for å være mange på kurset som har tørketrommel, de padlet og padlet på jakt etter disse klesklypene.

Full fart!

- Litt for full fart. Eller om det var noen som tok en grov en, jeg fikk ikke det med meg.

I hvert fall, Lillan to the rescue. Narvikværingen kom opp igjen - men er ikke det en narvikværing til baki der tro... Imellom... Ups...

Der forsvant DEN klesklypa, ja. He he he

Nils-Jakob fikk padle rundt i fred med klesklypene sine. Han er jo leder i Harstad padleklubb, så de tør vel ikke annet. Nuvel, jeg fikk tatt fra ham den ene. I god naboskapsånd, rett og slett.

Tauing, det må man innom på teknikkurs. Jeg var syk og svak og blir derfor tauet med støtteperson. Mange slepere på rad foran der.

Masse tau er gøy!

Kameratredning. Søringvarianten demonstreres. Jeg bruker forsåvidt både den og den andre varianten som er mer vanlig i Harstad. Jeg skal ikke si noe om hva som læres bort hjemme, det egner seg ikke på trykk.

Foto: Stein-Evert Pettersen
Innholdsrik dag. Stein-Evert var fornøyd, jeg pustet lettet ut. Ja på dét punktet i hvert fall. På kvelden dro noen av gjengen ut på et rimelig nytt spisested i byen, som hadde skikkelig god mat. (De hadde sjokoladefondant på dessertmenyen! Plusspoeng!) Hysterisk morsom kveld, rett og slett. Så leste jeg litt i teltet (dette er da egentlig et terrakottafarget telt egentlig, en smule falmet) og sovnet rimelig tvert. Uteluft er heavy.

4 kommentarer:

  1. Dette er så desidert det beste blogginnlegget du noensinne har laget. Æ, Æ som kommer fra Narvik, By1, har fått spalteplass som seg hør og bør. Når æ får oppmerksomhet, e æ veldig fornøyd.
    Når dèt er sagt, jeg angrer ikke et øyeblikk på at jeg ble med på kurset. Noe øving på "gamle kunster", men nyttig allikevel. Videreutvikling av det jeg kunne, og det jeg trodde jeg kunne, og noe nytt. Øving på redning, av både egen livsjit og andres, er like nyttig hver gang, og jeg gjør erfaringer stadig vekk, som jeg lærer av.
    Alt i alt mye nyttig. Kjenne faktisk et lite snev av dragning mot trinn 3…….

    NB! Takk for det ene bildet spesielt, der æ ligg med kjølen i været…..nu ser æ kæm som velta mæ i jakten på kleskliper…….TAKK!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du, nu må ikkje du starte nåkka krig me tyskeran igjen for det der, det va vi ferdig med i forrige århundre.
      - Det va forøvrig det æ VESST du kom til å like kurset. Du ska berre lær deg tell å hør på meg med en gang. ;)

      Slett
  2. Mye morsommere med badeender enn med klesklyper- de går jo bare i stykker eller forsvinner ned i det blå.....Fine bilder forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke kommentere badand-leker noe videre.
      - Bildene var ikke alle mine, det fancy telt-bildet er Stein-Evert sitt. (Har satt på bildebyline nå, var glemt av.) Jeg sitter nemlig inni det og leser bok. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)