Vinjesjøen-Straumsnes surprise

En herlig søndag, men et lusent varsel. Jeg våknet så seint at jeg droppet Lofoten som jeg egentlig hadde planlagt - da var Frugga rundt alene neste pri. Men der meldte det frisk bris retning fra land, så det utgikk siden jeg var alene. Tviler dog sterkt på at det ble det - laber bris var det meldt der jeg faktisk padlet, det var det aldri i nærheten av. Anyhow - som vi ser, så var det staselig vær da jeg satte ut fra Vinjesjøen.

Ikke helt skarpt, men det er som vi ser mye kule mønstre og farger under gamle kaier.

Utover var det nydelig - kanskje jeg skulle ta runden rundt de ytterste skjærene, nå som det var så fint? Det var jo ingen vind og sikkert superrolig sjø der, og jeg skulle jo attpåtil innover fjorden etterhvert. Så for å få litt action...

Her var det litt skum, så jeg la meg på siden av en stein for å se hva som foregikk her. Det så jo riktig så vakkert ut. - Kanskje jeg skal padle ut mellom de to steinene der, kanskje? undret jeg etter å ha ligget der i rolige omgivelser en stund.

Jeg hadde ikke før tenkt tanken nesten, så begynte havet å buldre. *WRRRRR*
(Lurer på at havet antagelig er bergenser, for det skarrer i hvert fall.)

*WRRRRR!!!* Oy, der brøt det mellom der ja, og... Hm, hvor det gynger her nå.

*WRRRRRRRRR!!!*

*WRRRRRRRRRRRR!!!* (Fint å se på da!)

*WRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!*

Tenker vi bakker unna her nå ja, ved steinen til venstre der lå jeg nettopp.

*WRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!*

Sannelig kom det enda en til. Mellom der vurderte jeg altså nettopp å padle, helt alene. Tenker vi dedikerer dette bildet til han som synes jeg er så fryktelig forsiktig... Jeg angrer ikke et øyeblikk på at jeg ikke bare gæsset på mellom der, og jeg har heller ingen planer om å jobbe med psyken så jeg gjør det neste gang. Det får folk bare synes hva de vil om (ikke at de strengt tatt har noe som helst med det, men).

Da fikk jeg i hvert fall forklaringen på hvorfor det lå så mye skum der da jeg kom, og jeg padlet heller utover utenfor steinene utover etterpå.

Men etter at havet brølte så høyt som svar på min offensive tenking, så droppet jeg den opprinnelige ruta. Jeg oppdaget dessuten til min store fornøyelse at det bygget seg opp litt surfbare bølger under småbølgene (rotesjø) innover. Gøy.

Det var også litt fristende å ta runden rundt Gaukværøy og Litløy, men det ville bli for langt når jeg skulle innover til Straumsnes også. Nå blir det jo mørkt før det er kveld.

Så jeg satte kursen bortover, og andre veien var det flere kule skyer.

Og skyene laget kule skygger. (Sky - skygge - snedig)

For en gangs skyld fanget GoProen en fugl! Det var mange krykkjer å se i dag også. Trodde det var bare de andre måkene som fulgte båter?

Det var lite vind hele turen, dessverre. Å padle lange strekk med Avocet'n blir jo fort litt kjedelig. Men det var akkurat sånn at det gikk greit.

Her er jeg på "Det hadd jo gådd fint an å padle på innsia, men det e jo det at man veit ikkje ka som skjer"-stedet utenfor Farveisa. Ikke like store bølger i dag, så jeg padlet på innsia og så hva som skjedde. Litt skum her og der, men det kom ingen brølere mens jeg var på tur gjennom.

En fugl. Den nektet å si hvem den var. Sikkert en måke, den var bare så jevnt brun til å være det, at jeg mistenkte den for å ha kledd seg ut.

Når det begynner å bli ettermiddag blir det et nydelig, gyllent lys for tiden.

Da jeg kom til Snarset begynte jeg å få vondt i ryggen. Er jeg virkelig så dårlig trent at jeg ikke tåler å padle såpass, nå. Nei og nei. Så da jeg kom hit til Buøyene, så gikk jeg rett og slett i land og dro over istedenfor å padle de noen hundre meter det er å padle rundt...

- Da jeg kom fram viste imidlertid GPS'n at jeg hadde padlet ca. to mil, så da var det ikke veldig rart med ryggen likevel. Den pleier å streike mellom 1,5 og 2 mil, hvis jeg ikke går i land for skikkelig pause underveis. Alt som normalt, med andre ord.

Og en flott tur!

PS. Har satt på ordbekreftelse på kommentarfeltet, nå var det etterhvert begynt å komme så sykt mye spam. Men modereringen er borte, så når du har bekreftet at du ikke er en robot ;) så kommer den i hvert fall rimelig tvert ut! Tilbakemeldinger mottas gjerne.

1. Flott - mange fleir sku ha tatt denne turen på en nydelig sommardag i oktober!
    Takk førr dedikasjonen - det e et faktum at du e frøkteli førrsekti, og ingenting galt i det. Måsn du va usekker på, en en "skårunge" altså klekka i vår, sannsynligvis Sildemåke (eller stormåse så vi kalla den).

1. Nei nei nei, sildemåse er ikke stormåse. Det er gråmåke vi kaller stormåse her. Sildemåken e den som kan forveksles med svartbaken. (Men e mindre, og "reinar" i tegningen.) Men ja, sildemåke kan det godt ha vært, kanskje den er jevnere brun enn de andre.

Ellers va det ikkje deg den va mynta på, den dedikasjonen, selv om æ henviste til turen vi hadde samme veien, i annen sammeheng. :) Den går til folk som ikke respekter at man har forskjellige grense for ka man e villig til - og at de faktisk e høyst personlig og privat, akkurat som andre valg man tar i livet.

2. Man skal ALLTID ligge på lur ei og sjekke ut om det kommer noen svære brølere når man vurderer å padle mellom steiner og berg. ALLTID. Det har OVERHODET ingen ting med å være for forsiktig å gjøre. Her var du aleine- da SKAL man være forsiktig. Hvis man ikke ønsker å havne i en viss statistikk av "erfarne" solopadlere. Kan du hilse å si. (kjenner jeg hisser meg opp på dine vegne nå...)

1. Skal og skal, folk må jo gjerne bare gæsse på for min del. Så lenge de ikke presser meg til det samme. (Eller kommer hylende til meg når de dreit på draget.)

En ting er som du sier det med å havne i statistikken selv. En annen ting som er viktigere for meg, er det faktum at jeg faktisk inspirerer andre til å begynne å padle alene. (Det har jeg fått flere konkrete tilbakemeldinger på - det er neppe alle som gir beskjed heller.) Da synes jeg det er viktig å være litt bevisst på hva man gir uttrykk for i bloggen.

3. Bra beslutning om ikke å gæsse på gjennom der. Har padlet rikelig alene til å vite hva DET dreier seg om. 10 poeng fra meg!

1. Takk for det, poeng er notert! (y) Ellers helt enig. :)

4. Gillar ditt öga för detaljer som du fångar bra med kameran, oavsett om det är på land eller hav! Fortsätt paddla på ditt kloka sätt, så vi får läsa fler tänkvärda o intressanta blogginlägg från dig!

1. Takk for dét, særlig hyggelig kommentar å få på et innlegg jeg selv syntes var litt kjedelig og hadde for lite "detaljer". :)