Taen m/omegn

Egentlig skulle jeg på vinterpadleintrotur med padleklubben sist søndag. Men i og med at det var påmeldt bare et par gamle travere, så ble den planen gjort litt om på kan man si. (Bildet er tatt underveis.)

Straumpadling lørdag, da måtte det bli bølger på søndag. Hjemme var det flatt og vindstille, men det var målt vind både på flyplassen og i Bø, så Bent og jeg sto ved planen om Taen. Inn mot flyplassen var det godt med både vind og bølger, og en oppdatering viste mer vind begge plasser. Lovet godt.

Vurderte å stoppe for en tur til Gjæva, men det er jo ikke på yttersiden så jeg kjørte videre. Jo lenger jeg kom, jo mindre vind var det... Hm. Kjørte videre. Nei, det var ikke mye vind å skryte av selv om det var målt liten kuling rett sør i Bø, og frisk bris sørøst i Stokkings. Merkelig. Noe er rart med topografien her.

Nuvel, mens vi satt og funderte kom det litt vind, så vi tenkte den bare hadde dreiet litt og at det nå ville bli action. Ut med oss. (Det er en kajakk og en mann inne på land, bare litt liten sett mot fjellet.)

Dette brottet ser jo ikke videre imponerende ut, før man oppdager padleren til venstre i bildet, som målestokk. Han var faktisk ikke så fryktelig mye lenger ut.

Flatt hav?

Ikke like flatt et minutt lenger fram. Det var ikke et brott her, bølgen brøt for det var faktisk noe bølger. Det er langgrunt et strekk bortover her, så dønningene bygget seg godt opp når de kom inn mot land.

Det var lenger bort til Ånnstadøya enn jeg husket, men det var i grunnen greit.

Dagens flytehode.

Ikke den mest kompliserte ruta akkurat. Men veldig ok å bare padle av gårde, det var en stund siden nå.

Innimellom var det ikke så verst lys ned mot Lofoten.

Dette brottet var egentlig litt artig.

Man ser det litt på filmsnutten til Bent her, midt i.

Jeg tok forresten en ny novemberrulle, tenkte det var lurt. Det klarte jeg fint selv om det virket umulig å komme seg helt rundt. Men istedenfor å bytte side og gå opp igjen på samme, kranglet jeg meg ned og rundt. Slett ikke verst å ikke bli stresset.

Splæsj. Jeg målte forresten vanntemperaturen, den var 7,4 grader. Hm.

Her er min egen filmsnutt. Veldig merkelige tidspunkt jeg velger å ha det kamera på, men. Tror det må litt skjerpings til på det området, hvis det skal bli bedre dreis på det, ja.

Så padlet vi i retur, det var litt synd at det flotte lyset havnet bak oss, men. Det kom en nysgjerrig skarv forbi og den fikk jeg om ikke annet med på bilde. Og en nedoverbakke.

Skarven tok flere runder, så jeg fikk noen forskjellige varianter av bildet.

Vi var en tur bortom lykta også, men det var faktisk mindre fres der denne dagen enn da jeg var der alene. Men smårotete skvalp enn store bølger.

En midtstilt variant.

Vi padlet inn og håpet at sprettbølgen skulle være dukket opp, men det var bare såvidt antydning ved øya. Ikke noe vi kunne bruke, egentlig. Og etter rimelig kort tid var jeg dessuten sulten, så da gikk vi i land igjen. Men det ble en lengre tur enn på en god stund, så jeg er godt fornøyd likevel.