Vinjesjøen-Snarset

Jeg satte ut fra Vinjesjøen sist søndag, litt usikker på hvor jeg skulle sette kursen. Planen var rett og slett bare å padle ut og se an forholdene, og så ta det derfra. Det var overskyet, så jeg var også litt usikker på hvor lang tid jeg egentlig hadde på meg. Det ble aldri helt lyst denne dagen.  Ut fra havna var det ikke mye bølger, men det var nok sørlig laber bris imot.

Jeg er litt spent på hvor lang tid det tar før dette sjømerket ramler ned. Det har stått sånn en stund og ser i grunnen litt corny ut.

Det var fint lys sørover, så jeg padlet bare utover mot vinden. Det har jeg godt av, nå som jeg padler så korte og få turer - det er jo knapt tid til mer.

Jeg padlet litt inn imellom holmene for å se an eventuell action der, men holdt meg på lesiden utover. Hadde en følelse av at jeg skulle den veien, nemlig.

Det var jo kult lys! Eling i Lofoten, he he. Jeg hadde ingen eling, men skulle etterhvert få bølgene fra den som holdt til i Lofoten.

Noen steder ble det litt rotete bølger imellom holmer og skjær, det var gøy.

Joda, det var trivelig padling imellom her.

Og så surfet jeg et par ganger her og der, såvidt. Hang ikke så lenge på, men fikk litt fart.

Jeg fikk det for meg at jeg skulle helt ut til forbi den ytterste holmen. Jeg har faktisk aldri padlet rundt her, det gjorde jeg ikke denne dagen heller. For jeg fant ut at jeg skulle svinge derfra og nordøst innover fjorden. Jeg hadde sjåfør, så jeg kunne gå i land hvor jeg ville - den anledningen benyttet jeg til enveistur.

Meldingen var nemlig også at vinden skulle dreie mer og mer mot øst. (Og samtidig øke på, men det roet seg helt ned på vinden mens den dreiet.)  Dette er da et bilde jeg har tatt av gps-skjermen, siden gpsn og Macen ikke kommuniserer lenger...

Her har jeg prøvd å tegne ruta på skjermen i programmet, men det kommer jo tusen flagg med uinteressant tekst jeg ikke vet hvordan jeg får vekk, så det ble kanskje ikke så mye bedre... Men i hvert fall, det lå eling nedi lofoten, og bølgene bygget seg opp derfra så det ble litt.

Det var faktisk sånn at det var helt ok gøy, og strengt tatt så det holdt alene uti der på vinteren. Jeg motsto fristelsen å rulle helt der ute, det skulle vise seg å være lurt. (Forøvrig var det som sagt pålandsvind, så det var ellers greit nok.)

Snødryss på Gaukværøy. Jeg hadde litt lyst til å padle over der men jeg kom for seint i gang så det ble som sagt andre vei istedenfor.

Jeg satte kursen bortover. Hadde jeg ikke vært forberedt på det hadde jeg nok blitt nervøs fordi bølgene/dønningene (lite vindbølger ennå) ble raskt større. Men det visste jeg at de kom til å bli, fordi det blir grunnere opp mot land her. Så det var helt etter planen og bare gøy. Noen ble så krappe at de brøt litt på toppene, men ikke så veldig.

Som vi ser til venstre i bildene så padlet jeg et stykke fra land her bortover. Jeg planla rett og slett å komme meg litt ut sånn at jeg skulle få god dreis innover fjorden.

Det fungerte forsåvidt fint, for plutselig oppdaget jeg at jeg var kommet mye lenger enn jeg trodde, og forbi Farveisa. Da var den grei, da skulle jeg forbi der... Men nå var jeg sulten, og fri for Yt i dekksbagen. Hm.

Jeg satte kursen mot land.

Kul stein.

Jeg fant meg ei rolig vik der det gikk helt greit å gå i land. Ringte sjåføren og oppdaterte  hva som var videre plan.

Nå begynte det å øke bra på med vinden. Jeg hadde selvsagt ikke husket å ta opp maten fra luka da jeg var i land (for å gjøre akkurat dét…), så jeg prøvde å svinge inn i le bak Mårsundodden, men det var for mye vind der også. Det var bare å padle videre, for mye drag i sjøen til at jeg ville prøve å gå i land der, også.

GoPro-opptakene avslører forresten at det dukket opp en sang rundt odden der. "Den som hadde hatt en Nordkapp lav volum" heter den. Det er rett og slett forbannet jævla irriterende å ikke ha den kajakken jeg skulle ha. Ikke hører jeg et knyst til avklaring, heller, (men så har jeg jo bare sendt to eposter, man må noen ganger sende tre før man får svar derfra) så man kan verken bestille hos noen andre eller padle noen av dem. Det er altså nå passert et ÅR siden den første kom. S@t@n altså.

Etter en stunds padling ble jeg plutselig oppmerksom på at dagsluka var åpen… Det var bare å komme seg til land for å tømme. Det gikk greit, nå hadde jeg kommet langt nok til å finne et egnet sted.

Vet ikke hvor lenge jeg hadde padlet med åpen luke men… Det var i hvert fall kommet nok vann nedi, alt lå og fløt. Det så imidlertid ut for at det som skulle være vanntett faktisk var det, så ingen store skader heldigvis.

Det var herlige forhold innover fjorden. Men dette er sett utover, der det var aller lysest. (Vi ser her elingen som vinden fulgte med.) Det var nå begynt å bli så generelt mørkt at det var bare å komme seg i land - det er ikke så fryktelig mange alternativer innover, nemlig, innen rimelig rekkevidde med tanke på bil. Så jeg padlet inn til Snarset.

Der sørget jeg for å få tatt desemberrulla. Det var svinkaldt. Jeg ble svimmel og rar. Veldig fornøyd med at jeg ikke gjorde det da jeg var lengst ute i de største bølgene, det ville blitt en rimelig ekkel opplevelse.

Heldigvis ble det ikke det, bare en (nesten) perfekt tur. Her en femminutters snutt fra turen. Bølgene blir veldig små på disse GoProsnuttene, særlig når man ikke har referanser i nærheten, men det får så være. (Er blitt et lite svart hull midt inni filmen, vet ikke hva det kommer av. Der er mer film etterpå i hvert fall.)