Etiketter

She's back - Soltur fra Vinjesjøen

Lørdag var det sju minus. Det er kaldt. Når i tillegg Loften hadde samlet ihop en masse skyer og lagt akkurat der vi skulle se sola, så droppet jeg padlingen. Men så la jeg ut melding på Facebook om at de måtte hute seg å fjerne dem, og straks begynte skyene å trekke seg unna. Bra de skjønte alvoret, man skal ikke spøke med sånt for lenge.

Søndag morgen viste webkameraet på Guvåg klar himmel - det var bare å sette kursen tilbake mot Bø igjen. Her er Dyrøya med sol på toppen, bildet er tatt undderveis. Lovende - men hvor langt skulle disse skyene?

Ved Vinjesjøen var sola framme. Rundt null grader, men snikende snokevind.

Sol på fjellene.

Sol over Lofoten.

Sol på kajakken.

Sol på Gaukværøy.

Mer sol.

Jeg har fått Spot'n i gang igjen, med tracking. Det blir jo ikke så nøyaktig at det gjør noe, men bedre enn ingenting. (GPSn var glemt hjemme.) Trackingen kan man forøvrig se HER, den siden oppdateres hver gang jeg bruker Spot'n.

Ved Svinøya ble det litt drag i sjøen. Bølger var det lite av.

Bilde motsatt vei. (For balansen sin del, så det ikke blir bare bilder av sola.)

Dette tror du kanskje er et solbilde, men ser du nøye under den ene flekken så skjønner du at det egentlig er bilde av en båt.

Denne båten, faktisk.

På sørsiden av Sør-Svinøya lå det noe rart i sjøen, jeg tok en nærmere titt. Et slags rør? En kabel? Hm, litt merkelig dette her.


Jeg padlet et stykke videre rundt, men ikke for langt for nå hadde jeg jo sola i ryggen plutselig, og det var jo nå ikke lenge før den skulle gå ned igjen. 


Da jeg kom i retur lå røret samme sted fremdeles. Det så ikke ut som at det var på ræk, med andre ord. Mystisk. En sjøkabel som egentlig skulle ligget nedi havet? Det gikk liksom ned i endene, virket det som.

Antagelig er det vannledningen som har pause fra legging ut til Litløya. Den skulle være 40 mm sa hun som bor der ute, det kan stemme. Det stemmer ikke helt med hvor hun trodde den var, mellom de to Svinøyene... Men det er nå så. Den skulle i hvert fall befinne seg i overflaten sånn som denne, og være ca. så tjukk.

Så gikk sola ned. Her skulle det egentlig vært en sjark i bildet, men den gikk en helt annen vei enn jeg hadde planlagt så den kom ikke med. Det begynte å blåse så smått, så jeg padlet bare til land - hadde faktisk i minste laget på meg, merket jeg når vinden tok seg litt opp.

Sånn var dét. Spørs om ikke den motivasjonsfaktoren (solas tilbakekomst) er oppbrukt nå, men det ble nå det det ble i hvert fall.

12 kommentarer:

  1. Du e rå! Inspirerende og flotte bilder. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra, jeg er rå! :) Takk for det. Tok en titt på bloggene du følger, der var det mye interessant, så takk for det også. :)

      Slett
  2. Sol over, sol under, sol i nord og sol i sør. Blir i godt humør av å lese bloggen din og gleder meg på vegne av deg at du har fått solen tilbake.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det var virkelig på tide nå. Dette betyr ikke minst - flere dager med godt fotolys!

      Slett
  3. Misunnelig når jeg ser at sola er tilbake, men glad for den optimistiske tonen jeg mener å merke! STÅ PÅ.

    SvarSlett
    Svar
    1. Stakkars, er du fri for sol enda en stund? Men den kommer nok, når den gjorde det her. Optimistisk er nok å ta hardt i, men man kan ikke sitte inne når sola er ute. Sånn er det bare, uansett alt annet. ;)

      Slett
  4. Sol i sinnet verkar det också som! Bilder o texter gläder mig också...
    Håll paddeln blöt o var rädd om dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nuvel, til dels kanskje. Lengre dager gir større muligheter for det meste annet enn nordlysobservasjoner og stjernetitting, så… ;)

      Slett
  5. Litt misunnelig på den derre padleisol turen din. Nå ar vi harr blå himmel i en halv uke-uvant- jeg og vil padle i sol snart!!

    SvarSlett
  6. Det var kaldt. Nå er det enda kaldere. Kjempefint å sitte inne og glo ut, men ute er det så kaldt at det river i nese og lunger når man puster. *Hutre* Blir ikke noe ny soltur til helga om det fortsetter sånn. Det er snart helg...

    SvarSlett
  7. Gratulerer med ny sol! Elles fine bilete som alltid, og artig forteljing.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)