Vinterpadletreff Ørsvågvær 2015 - del 2

Del 1 finner du HER.
Etter redningsøvelse, nedkjølingsforedrag og førstehjelp, var det tid for litt padleaction. Her var det både turer og workshops, alt etter hvilket nivå folk var på og hva man hadde lyst til. Noen dro på kosetur og noen var på diverse workshoper med teknikktrening og denslags. Selv var jeg påmeldt det siste, for aktivitetsledere.

Å få seksti stykker fordelt på de tingene de skal være med på tar sin tid, men det kom på plass etterhvert og folk fikk info fra gruppeleder og sånt.

Jeg hadde selvsagt havnet på gruppe ledet av en søring, så vi begynte padlingen på land. Her var det snakk om fremdriftsteknikk - liksompadling uten åre. Det skjønte jeg ikke bæret av, men i og med at jeg ikke har noen planer om å padle særlig mye på land uten åre så gjør det egentlig ingenting.

Etterhvert kom vi oss også ut på sjøen, hurra. Straks enklere å koordinere armer, bein og kropp med ei åre i nevene.

Det var lite vind, men litt rester etter bølgene fra fredag, så imellom skjær kunne det bli litt rotete. For noen var det nok bølger lenger ut, så vi delte gruppa og rundt halvparten padlet inn her og øvet litt på kanting og denslags manøvrering.

Så fant søringen (også kjent som Thomas i NPF) på at vi skulle øve på noe redningsgreier der. Det var forsåvidt fine greier, jeg merker jo at jeg har komlet rundt alene i rolige forhold en hel vinter. Helt greie forhold, men jeg merket at jeg var litt mer obs på alt rundt meg enn for noen måneder siden.

En går rundt, så tar vi kajakken på slep og den andre padler ut av området med førstemann på bakdekket. Gøy. Det er en manøver jeg liker.

Jeg fikk være padler i første runde, med svenske Andreas på bakdekket. Ja tenk, han kom helt fra Sverige for å være med på vinterpadletreffet! Veldig skøy. Han var dessuten flink. Men her har jo de andre fått et forsprang før vi var i gang. Hm.

Ikke så stort forsprang lenger. Hva nå? Vi snur, tilbake igjen.

Og bytter. Ut i vannet med meg. Kanskje ikke det aller lureste når man akkurat har kommet seg sånn høvelig til hektene av influensa, men det var jo gøy så jeg heiv meg til likevel.

Nesten oppå dekk, Andreas har full kontroll. Jeg sto over å ta egenredning for å komme tilbake i kajakken, selv om jeg egentlig hadde bruk for å teste det. Kraftige hosteanfall var illevarslende nok.

Så dro vi tilbake til resten av gruppa, for å padle videre. Holmen der ute var neste mål, underveis skulle vi holde kursen og terpe teknikk.

Framme! Det satt noen skarv der, artig å se toppskarv når de har skikkelig topp. Tøft!

Noen benyttet anledningen til å kose seg litt helt oppunder skjæret, før vi padlet videre.
Herlig lys bortover.

Vertsklubbleder Boyd godt fornøyd på retur inn mot basen igjen.

Flere karer fra Andøyklubben også med, det var jo artig. Det var jo der Vinterpadletreffet startet i sin tid.

Etter turen var det noe bøying og tøying.

Denne her var jo smart, om man ikke fikk "kneppsene"...
Neste workshop, litt annen gjeng. Også på denne delte vi etterhvert gruppa opp i to etter hva folk hadde lyst til. Jeg ble med de som dro ut til skjæret igjen, for å se hva som var av action å benytte der ute.
Hadde jeg vært hundre prosent hadde nok jeg også øvet på redninger, men nå var hosteanfallene blitt såpass ille at det var rimelig utelukket. Her er det Torvald som er i vannet og blir kameratreddet. Han både rullet og øvde flere redninger, flink fyr.

Brian var forøvrig flink som gruppeleder, også. Tok passelig styring, og involverte folk på en god måte. Plusspoeng utdelt.

Mer redning...

Lasse heiv seg etterhvert til med egenredning. Som forøvrig gikk som smurt.

Her har vi treff-engelen. Antar det var den som sørget for perfekt vær.

Herlig matbord når det ble tid for middag. Etter middag fikk vi bildeshow fra Grønlandstur, med til tider hysterisk morsom fortelling fra Thomas Pindard. Jeg har jo ikke vært så gira på Grønlandstur for det er jo så in for tiden, men så har heller ingen fortalt meg at de har moskus der. Hvem blir med til Grønland?

Siste episode finner du HER.

1. Dina bildkommentarer är underbart underhållande! Nästa episod kommer snart hoppas jag! Fick ju vänta som evigheter på denna... ;-)

1. Takk for det! :) Bildene til episode 3 er stort sett klare, mangler bare kart og tekst - så det blir nok ikke veldig lenge til. ;)

2. Hmm får kanskje tenke på en tur nordover det treffet så jo fint ut. Ikke helt Camp RulleRolf standard på maten. Herlig fortelling som vanlig.

1. Det er veldig fint. :) Ikke RulleRolf-standard på maten nei, men god nok. I tillegg til koldtbordet vi ser, kunne folk velge mellom hvalgryte, biff stroganoffgryte og finnebiffgryte - ikke så verst, altså. ;)
      Irish derimot, måtte man evt. ordne selv, he he.

3. Fint å få et gløtt inn treffet! Melder som Grønlandsinteressert, men kun med kajakk. 25 dager på ski over er for drøyt.

1. Ski var overhodet ikke i mine tanker en gang, før du nevnte det nå. :) Jeg så serien om Truls, noe mer kjedelig enn å gå rundt i ingenting i en måned kan jeg rett og slett ikke tenke meg.