Med han Tykje på tur til Litløy og Gaukværøya. Tykje ta.

Da var det klart for jomfrutur med Tykje. Turen går til Gaukværøy.

Her er Tykje klar ved Vinjesjøen.

Lofoten var pyntet med skyer, og havet lå rimelig flatt. Knapt et vindpust i løpet av hele dagen. Det var så fint at jeg lot hjelmen ligge på dekk og ventet med å slå på GoProen.

Inne ved Vinjesjøen har jeg tatt så mye bilder fra før, så jeg ville spare på batteriet.

Men det var en del drag i sjøen, la jeg merke til, så det kunne nok bli litt liv på yttersia tenkte jeg. Likevel klarte jeg å gå på en blunder her, det mest idiotiske jeg har gjort på lenge. På toppen av haugen sitter ei ørn, det var nå trivelig. Men så var det den avlange steinen til høyre her, som går nesten i ett med bakgrunnen. Det var jo rolig og fint her, så jeg fant på at jeg skulle padle bakom den og ut imellom steinene.

Som tenkt så gjort. I det samme jeg hadde padlet inn bakom steinen der, kom jeg på draget i sjøen jeg hadde notert meg. "Nå er det bare at det ikke skjer nå som den gangen før, he he", tenkte jeg. Gangen før kan man se HER.

UPS
I hvert fall, jeg hadde knapt rukket å tenke det, før jeg hørte en mistenkelig lyd - den samme som sist... Men nå var den mye nærmere, det var jo ikke skjær langt der ute som kunne avsløre hva som var i gjære. Ups.

Der kom det durene inn fossende vann på begge kanter av og til dels over steinen foran meg. Like bak meg var Svinøya. "Og jeg har ikke hjelm på en gang, her gjelder det å ikke tippe" tenkte jeg såvidt før det kokte på alle kanter. Seriøst kokte. Ingen hadde fått meg inn der om jeg hadde visst... Vel, den durende sjøen smalt heldigvis tvert i fjell bak meg, og slo tilbake igjen. Altså - det ble bare humpete, men jeg flyttet meg lite sideveis - og så roet det seg.

Jeg padlet videre mens jeg ristet på hodet. Er det mulig. Gikk i land på Svinøykalven. Der fant jeg denne, som jeg egentlig samler på men glemte jammen å ta med likevel.

Slo på GoProen og tok på meg hjelm... Nå skulle jeg rundt yttersia av Litløy før neste stopp.

Noen hadde vært der før meg.

Sporet fra turen. Først en runde rundt Sør-Svinøya, over til Gaukværøy, langs den på innersiden, yttersia av Litløy og videre rundt, og så yttersia av Gaukværøy. Rundt tre hele øyer, med andre ord. Det ble drøyt to mil, lenger enn jeg har padlet på én dag på leeenge. Og helt passelig langt.

Herlig med hvitt på fjell, sol og sjø som bryter litt rundt skjærene.

"Dancing in the mooonlight!" (Moonlight var nå å ta hardt i, men sånn som Nordkappen danser så var det den som ble dagens theme song. Theme songene bare dukker opp automatisk.)

Aaahhh

På innsia av Gaukværøy fant jeg et nytt sted å padle gjennom. Nå med hjelm og alt i orden. Nå var jeg imidlertid blitt mer skeptisk, så jeg ventet han av.

Og joda, der kom det noe mer. På neste etter her var hele driten som en fossende elv og ville tilstander og ikke minst helt tørt imellom der - sykt drag i sjøen men veldig varierende. Lunefullt. Typisk dag man bør vente litt og se først.

Så var det tid for å runde Litløy. Her er det ureint farvann, og jeg var spent på om jeg kom jeg denne veien. Men det har jo sporet avslørt for lenge siden at jeg gjorde.

Det sporet ikke avslører, er at jeg ikke tok enkleste vei rundt det meste. Niks. Her skulle det manøvreres mellom brottene.

Jeg så det an en stund, og tok det jeg mente var padlebar vei selv om jeg syntes det var litt skummelt. Om jeg tok feil så hadde det blitt jævlig vondt, for å si det sånn. Men jeg tok ikke feil. Digre dønninger som rullet inn - men de brøt ikke så det gikk greit.

"Dancing in the moonlight"
(Ok, denne moonlight-dansen hadde nok gjort seg bedre på video
- men nå har jeg funnet fjernkontrollen til GoProen, så kanskje neste gang.)

Herlig dag på yttersia.

Skarven har ikke flytta inn i berget for året enda. Kommer vel snart, det var mye fugleliv å se ellers underveis.

Tid for lunsj, og en tur i land på Litløy. De hadde imidlertid trukket opp landgangen, så jeg kom meg bare opp på flytebrygga, ikke videre opp. Men det så ut som de dreiv med vårsjau i hagen, spadde og trillet - så det var like greit. Plutselig kunne jeg jo endt opp i arbeid, midt i påskeferien.

På flytebrygga var det imidlertid helt ok. Men den gynget så jeg måtte passe på å se opp ganske ofte for å ikke bli sjøsjuk. Det sier litt om forholdene her ute, når dette var på motsatt side av øya fra der dønningene strengt tatt kom fra. Sært.

Innenfor Litløya lå det seks båter og fisket. Har vært dårlig vær her i vinter, så de må benytte hver eneste dag med ok vær.

Kule steinformasjoner videre på innsia av øya.

Så var det tid for å padle yttersia av Gaukværøy. Jeg tok dette skummet som et hint, og funderte litt på videre vei. Jeg syntes også det så litt ut som en eling nærmet seg fra nordvest. Hm, da må man ta seg i akt.

Dopause.

Jeg bestemte meg imidlertid for å padle videre. Det var lite bølger, og om den elingen skulle bringe med seg noe vind så ville jeg heller starte på nordenden av øya enn sørenden når jeg skulle krysse over tilbake til Vinjesjøen igjen. Kjør på.

Det gikk også helt fint. Det var et par steder som brøt sjelden - men noe allmektig når det gjorde det - så jeg måtte være obs. Men så lenge man er obs, så går det jo helst bra. Helt passelig gøy med Nordkappen. Bittelitt vind kom det, men elingen nærmet seg veldig sakte så null problem.

Spennende med alle disse restene av bosetting som er på øya. Kanskje det blir noe av guidet tur rundt på øya i år. I fjor gikk det jo i dass på grunn av tåke - jeg var riktignok her, men båten med resten av folket kom ikke.

Jeg gikk i land på stranda, så klart. Man måtte jo ha mat, dessuten skulle det rulles og ved Vinjesjøen er det av en eller annen grunn alltid så skittent og heslig vann.

Også her hadde det vært noen før meg. Små og store føtter - en oterfamilie? Eller er det en oter og en mink som har vært her?

Testing av panoramafunksjon på kameraet. Ikke helt tipp topp, men kjekt å ha.

Elingen strøk forbi ute i havet, viste det seg etterhvert.

Ti på bølgan-boksen sto fint plassert fremdeles.

Men metallet har begynt å ruste. Ikke veldig farlig, vi skal ikke ha klippekort i år. Padleklubben har overtatt, så det blir Ti på Skjæret fra i år. Og vi satser på Bodø-klubbens miljøvennlige opplegg med å dokumentere med bilder istedenfor å plassere ut alskens drit i naturen. - Men folk liker å skrive i bok, så jeg lot denne boksen med boka stå. (Har heller ikke plass til den i kajakken.)

På med neoprenhette og neseklype - tid for rulling.

Det var skikkelig svinkaldt. To ruller så var det på land igjen. Men da er mars i boks - ikke at jeg er med på det månedsrulleopplegget i år, men. Den er nå i boks likevel.

Elinger skaper gjerne stilig lys.

He he, den dro nedover til Lofoten.

Hadet øya!

Ble et langt innlegg, men det er rett og slett ikke til å unngå når man padler her.