Ferskinger i kuling og bølger på Fjærvoll

Skjitsommer foreløpig. Egentlig ville jeg til Våje, men når det melder vestlig vær og stiv kuling, så utgår det. Så jeg hørte heller med ferskingene som syntes det var så gøy med bølgene av redningsskøyta, om de var interessert i bølgepadling om muligheten skulle by seg?

– JAAA! Det e vi :) (y)

– Ser ut på vervarslet som at det kan bli en del bølga i hvert fall.

– Spennanes! Vi sjekka værmeldinga for helga og va litt surken fordi vi trudde det kom til å bli for mye vind tel padling, men vi tenkte ikkje på at det kunne bety bølgepadling. Krysse fingran for riktig vær til det!

Det er kule ferskinger vi har fått oss i klubben i det siste. :)

Det kan man trygt si at det var. Jeg slang ut ei melding i Vesterålen og Bø-klubbene, om tur ut fra Ringstad i skjermet område, for de som ville prøve seg i litt bølger – med god mulighet for å tilpasse etter hva man føler for.

Men så var jeg ute i god tid, og så plutselig bilen til Dag foran meg. Vi ble enige om å kjøre rundt yttersia, for å se forholdene. På Fjærvoll stoppet vi – her så det perfekt ut. Rolig helt inne, og jeg vet jo at det blir nokså mye bare man drar langt nok ut. – Og så var det mer vestlig enn jeg hadde trodd, det betydde mindre ideelt på Ringstad.

– Vi blir her. På det kvarteret det tok Anja og Trond å kjøre fra Ringstad økte det riktignok på, så det var 9-10 m/s da de kom fram.

Jaja, vi var nå der så det var bare å sette ut og se om det gikk an. Bjørnar Hansen ble selvfølgelig tipset straks vi bestemte oss for å bli der, så han kom en tur innom (oppå steinen her) for å ta bilder av oss. Her har Dag i sin Taran kommet seg utpå allerede. Han hadde nok den største utfordringen kajakkmessig, i denne vinden. Rimelig godt vindfang i den der, når den er helt tom.

Foto: Bjørnar Hansen
Snart klare, vi også. Det ble stadig større bølger innover mot stranda, men det merker man ikke så kjempegodt når man er der hele tiden.

Dag i farta.

Trond i farta.

Meg og Trond i farta.

Meg og Trond fortsatt i farta, men ikke lenger utover nå. Vi snur mens alle fortsatt tør å snu, da det er fort gjort å bomme på Jan Mayen om man fortsetter videre, og Grønland er i lengste laget. Ok, det er kanskje Jan Mayen også – vi vil ikke dit i dag.

Å komme seg ut fra stranda igjen er en kunst, hadde egentlig tenkt å ta det som ei øvels', men Dag gentleman ville øve på å hjelpe folk ut, og det er jo også nyttig. Det gikk bare godt. (Det gikk for øvrig greit å komme seg inn også, selv med sidesurf. Dessverre har jeg ikke bevis, det er jo svært sjelden jeg gjør sånt.)

Foto: Bjørnar Hansen
Meg i farta, ute ved det største skjæret. Det er tre til man må passe seg for her, men de var godt under vann foreløpig, så ikke snurten av dem ennå.

Anja på tur ut!
Ups... Ny opp-
levelse.

Foto: Bjørnar Hansen
Ufrivillig velt har hun ønsket seg, så nå var damen storfornøyd. De liker action, disse nye ferskingene våre, det er helt klart. "Nu har æ åsså velta!", uttalt med verdens bredeste glis rundt hodet.

Trond i farta på tvers av bølgene. Her blåser det litt ekstra. I perioder gjorde det det. Yr melder i dag om jevnt liten kuling i går, med vindkast opp i 15-18 m/s. Trond håndterte imidlertid kajakken helt greit – i dag meldes dog om noget stive muskler her og der…

"Trond!!! Nu kommer det en stor en!!!"

Jeg vet ikke hvorfor jeg roper og tror han skal høre det med en bråkende bølge rett bak seg.

Hvordan skal dette gå tro…

Foto: Bjørnar Hansen
Det ender sånn her... Annet er det ikke å vente for en førstereis. Men det skal ikke mye trening før de takler også dette, de lærer utrolig kjapt! Veldig flinke folk.

Anja på tur ut, denne gangen går det bedre, og det helt uten hjelp tror jeg også. Slett ikke verst.

Bølger fra siden bortover, gir god bølgefølelse.

Trond i farta. Dag i farta.

Foto: Bjørnar Hansen
Meg og Dag i farta, med noen som jobber i bakgrunnen. Fiskehjeller, ser det ut for.

Dag har havnet i vannet og kommet seg opp på kajakken. Men seiler bare inn mot land. Skulle vi ha prøvd en kameratredning? – Vi burde vel øve på det, kom det til svar. Egentlig var det ikke tid.

Ok, da tester vi.

Ikke sjans å rekke å få tømt, men Dag kom seg lett opp av vannet med en heelhook. Det går utrolig kjapt og enkelt. Hook, vipp, vri, opp, bang, ferdig.

Trond i farta.

Trond i farta 2, med kult vær og Gaukværøya i bakgrunnen. Oppe på en bølge her.

Klar for pause!

Bilen til Dag er den perfekte turbil. Jeg ville slitt med å få kajakken opp på taket siden den er så høy, men du og du for en plass baki her. I grumseværet kunne vi sitte i varmen her og lade batteriene. Sjennialt.

Dag og Anja hadde fått nok i første runde, men Trond var mer enn klar for mer padling i bølger. Ikke så rart, det er jo ganske så gøy da.

Foto: Anja Isaksen
Vi ble enige om å teste kameratredning i bølger, og padlet utover.

Trond reddes først. Også han kommer seg opp på et BLUNK med heelhooken. Jeg driter i å tømme kajakken for vann – de er så flinke disse folkene, de må få nye utfordringer. "Den ble veldig ustabil med vann oppi", kom det like etter, da vi hadde surfet innover og snudd. Jaja, da var jeg avslørt, og det var bare å få tømt kjakakken igjen, og Trond hadde fått en ny (og nyttig) erfaring.

Litt bølger her ute, ja.

Så var det min tur å reddes. Jeg prøvde rulle først, det gikk ikke bra. Sliter med å kjenne hvordan åra ligger når jeg har muffer på og det er bølger. Så prøvde jeg reentry, det gikk også i dass - fant ikke pedalene. Men tredje forsøk, reentry, svopp opp.

Så hoppet jeg uti igjen, så Trond fikk prøve å redde i bølger og vind. Han kjempet som en helt for å nå bort, klarte det, og så gikk resten som smurt. Very good.

Men så var det den åresnora igjen… (Alltid under minst en kajakk, denne gangen var den under to.) Ha ha ha! Nok en særdeles nyttig erfaring!

Foto: Anja Isaksen
Vi tok nå stadig korte pauser på land, tømme kajakken og prate litt om det vi har gjort. Som vi ser, Trond fortsatt klar for å padle mer.

Tjelden har det også gøy i vinden, med å stå i ro i lufta.

Det var litt vind. Trond skjønte hvor mye det faktisk var, når han så på tjelden. Anja så det da det plutselig ble kaldt på ørene, og det viste seg at luen var forsvunnet fra hodet. Den hadde blåst av, og lå bak i hetta på jakken. ;) He he he. Vind er gøy.

Begynner å bli litt sliten nå, men det setter ingen demper på stemninga!

Foto: Anja Isaksen
Én tur til! En tur, bare én tur til! Surfe surfe surfe! Trond har etter i dag visstnok surfet mer i kajakk enn på surfbrettet. Det må være bra.

På tur innover begynte vinden å ose seg seriøst opp. Nå kommer den stive kulingen, tenkte jeg. Det begynner å bli tungt å padle i. (Den siste turen ut var det faktisk så sterk vind at det ble direkte tungt.)

Da tenker jeg det er nok nå. :)

Foto: Bjørnar Hansen
Teambilde! Vind og bølger er gøy!

Hadde vinden i starten vært som på slutten, hadde jeg vel kanskje ikke tatt dem med ut her, for ikke å skremme dem helt ifra all padling. Men inne er det bra skjermet for tungsjø, og det er ei strand uten masse stein her og der. Noen få skjær å passe seg for, men de er ganske lette å se, og ligger i tillegg plassert der det ikke er mest heftig, eller størst sjans for å havne. Så om man bare tør (det ser jo skummelt ut), er det ganske ypperlig, sånn som i dag. Og disse er ikke så lettskremte, har jeg skjønt.

– Men jeg fikk dem ikke med på padling på søndag, grunnet stiv og støl og døing på sofa. ;)