Etiketter

Fisketur på sundet - nise og makrell

Sist søndag hadde jeg ingenting klart til middag. Hva gjør man da? Tar kajakken med ut på sundet for å fiske middag, så klart. Det var nesten for varmt for padling, eller det VAR for varmt for padling, men jeg led meg gjennom det... He he.

Men jeg kom ikke langt før jeg fikk annet å tenke på. 

Nisefamilien dukket opp igjen, nemlig, den som har vært utenfor naustet flere ganger i sommer. Filmingen ble så som så, men jeg klarte å bare ligge i ro da de dukket opp, og da kom de svømmende mot meg og tett forbi. :) Det lønner seg ofte – å padle etter dem straffer seg nærmest alltid.

Men utpå sundet fikk jeg fisket, og etter hvert også napp!

Å neeei. En torsk. Off you go. (Det er feil tid på året for torsk. Det eter vi om vinteren.)

Ikke noe mer enn den skarve torsken. Dorske torske. Tenker jeg setter kursen ut mot Fiskholmen, der bør det jo være fisk?

Først må jeg bare få ordnet denne søring-driten. "Nordnorsk seidorg" kalte de denne for, det er det største tøvet jeg har hørt på en stund. Søkket øverst, og så slenger snøret med krokene etter, sånn at det kan snurre seg i en j@vla ball. Grrr. Aldri i livet at denne er nordnorsk, det er en søring som har laget og så kalt det for nordnorsk fordi vi er så j@kla gode på å fiske at da tror folk at man får fisk på den og kjøper. (Nei, jeg gikk ikke på. Det kan sikkert fyren i butikken bevitne. Jeg kjøpte den mest for å få det bevist, herved gjort.)

Ups, her var det grunt. Ups, der satt jeg fast i botn ja. Ja, for jeg hadde nå pensjonert den nordnorske dorga, og byttet til den skikkelige. Nuvel, ingen vits å plage redningsselskapet, det er jo bare å bakke så kommer man ofte løs igjen. Vips, løs.

Så kom det tre helsikes spetakler. WROOOOOOOOM! De kræsja ikke.

Får ikke fisk, sendte jeg SMS om her.

Så like etter fikk jeg så klart fisk! Her er det napp!

1 – 2 – 3 • Tre makrell på en gang! Det var ganske stilig, for jeg hadde egentlig slutta å fiske. Men så begynte det å hoppe utenfor holmen. Så jeg heiv ut, og padlet den veien, og slutta å padle. Sprettinga kom nærmere, og var plutselig rundt meg. Da jeg kikket nedi så jeg makreller som pilte hit og dit! Fiske fiske – vips, napp. 

Vi får tro at det ikke var denne som jaget dem vekk, men jeg fikk i hvert fall ikke flere enn de tre jeg fikk på samtidig før denne kom. Men egentlig var tre makreller passe.

Å få dem opp, sløyd og så videre er jo et litt avgjørende punkt i prosessen. Det er nå krokene flakser alle veier og sånt... Men nå hadde jeg funnet en god patent, så det gikk i grunnen ganske greit. En dings for å sette fast krokene i.

Tok meg en runde rundt holmene, men det var verken fisk å få eller sel å se. Så da dro jeg heller videre.

Facebook må jo oppdateres.

Jeg husker at jeg monterte ihop noen styretak-deler i en variant som jeg ikke kan huske å ha vært borti før. Men hva er det med den hånden? Hvordan får jeg til det der? Det ser jo helt forvrengt ut. (Den er helt motsatt av hva jeg trodde, når åjeg studerer bildet.) 

Så kom det en gjeng store fugler som jeg ikke klarte å identifisere. De var MANGE, dette er bare noen få av flokken.

Såkalt støttetak? (Så varmt er det, at man må kjøle seg litt.)

Nei, det blir nok ikke mer fisk, her har jeg omsider gitt opp. 

Jeg hadde evig nok tid til å komme over før storbåten kom.

Den har nå lagt seg til mellom Fiskholmen og Kringelskjæret, de har så lite å drive med.  He svinger den inn.

Han er ser ikke så fornøyd ut, men det var jeg.

En makrell ble avlevert til en kar som kom innom i det samme jeg var kommet på land, en ble stekt og denne kokt med laurbærblader og spist til middag i dag med potet, rømme og agurksalat. Såkalt herremåltider, det er helt sikkert.

2 kommentarer:

  1. Kokt makrell skal prøves neste gang, spiser du den kald? Søringhelvete er jeg ikke helt enig i men søkket øverst høres veldig dumt ut, må være en Finsk patent......

    SvarSlett
    Svar
    1. Kokt makrell spiser jeg kald, ja. Varm synes jeg ikke er noe godt, men det er sikkert en smakssak etter hva man er vant med. Noen spiser laksen også varm, jeg foretrekker den også på samme viset. Kokt med laurbærblad, kjølt ned og spist kald. Perfekt!

      Mulig den er finsk, den dorga. Sikkert en dott i innlandet som har funnet den på.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)