Etiketter

Gråværs-skøy på Fjærvoll

Nå hadde det blåst og regnet og blåst og regnet, stormer med og uten navn i en uke. Lørdag og helg – tid for gråværspadling.

Observert på tur til Bø
Egentlig burde jeg vært i Bodø på samling, men jeg fikk vite på så kort varsel at det var garantert ikke en sånn tullesamling, at jeg rett og slett ikke rakk det. Ville ikke kommet fram før langt på natt med neste ferge, så jeg opprettholdt den opprinnelige planen.

Det var perfekte forhold for å ha et par stykker med hit til Fjærvoll for øving. «Perfekt» ble riktignok stilt spørsmål ved da man ankom, for da blåste det egentlig ganske bra.

Men før vi kom oss utpå hadde elingen gått forbi – og det VAR perfekt.

Foto: Bjørnar Hansen
Wenche har jeg vært på finværsturer med og Trude har jeg ikke truffet på havet før, så vi testet drakter og redninger før vi dro ut i bølgene. 

Det gikk så fint at det skulle ikke være noe problem å ta disse damene med ut i mer skøy.

Uuu, litt dramatisk effekt. 

Synes virkelighetens himmel egentlig var dramatisk nok.

Foto: Bjørnar Hansen
Panorama. Som vi ser hadde vi fotograf på land, det gir kulere bilder. Denne himmelen var flott fanget. Elingene gikk forbi både sør og nord for oss i starten.

Foto: Bjørnar Hansen
Her på tur innover etter første runde i gynging. Wenche har det tydeligvis enda verre enn meg når det kommer til sjøsyke, så hun tok seg en pause på land med litt mat og drikke i ro og mak for å bøte på det.

Foto: Bjørnar Hansen
Imens tok jeg og Trude en runde til ut i bølgene. 

Nå begynte en eling å nærme seg, og det blåste littegrann. Men det bekymret ikke Trude allverdens.

Hun var tydelig vant med havet, så jeg fikk henne til å prøve et åttetall. Det gikk helt fint.

Fersking tester litt bølger-video.

Jeg ble helt fascinert av den himmelen. Utrolig flott, dette er favorittværet mitt. (Fortrinnsvis litt tidligere, så det ikke er riktig så kaldt.)

På tur innover, for å se om Wenche er klar for ny frisk utpå.

Fotograf på land må orienteres om våre planer videre så han vet hvor han skal posisjonere seg.

Ny eling på tur, det blåser enda litt mer – vi satser på en tur rundt «klubben».

Damene henger på utover.

Foto: Bjørnar Hansen
Her runder vi et stykke ut. At det er rotete utenfor klubben er en ting, men når man kommer lenger inn kommer det ofte sånn surfebølge innover som kræsjer i masse stein. I tilfelle det var sånn nå, ville jeg unngå å komme inn der.

I sus og dus og bølgebrus.

Foto: Bjørnar Hansen
Splæsh!

På tur innover fikk vi god fart.

Foto: Bjørnar Hansen
Det var heldigvis ikke så mye surfebølgestein der nå. Den bruker å gå fra knausen her og langt utover, noen ganger.

Foto: Bjørnar Hansen
Flytebrygga vi noen ganger har brukt lå trygt fastreipet på land. Så vi måtte prøve alternativ ilandstigning. Damene var ikke helt vant med så dårlig standard på «stranda», men det gikk aldeles som smurt likevel. Jeg har for øvrig, som vi ser, kledd meg for å stå i stil med andres kajakk.

Foto: Bjørnar Hansen
Litt hustrig på land, men vi måtte jo ha påfyll. Og så var det i ferd med å treffe en skikkelig eling, så det var ikke helt aktuelt å padle tilbake.

Foto: Bjørnar Hansen
Det vil si – jeg gjorde jo det, alene. 

Det var i grunnen bra at jeg gjorde det alene, for da elingen traff viste det seg å være en rimelig kraftig en. Kortvarig, men dog. Det var på grensen til at det ble tuuungt å snu en Avocet, faktisk.

Foto: Bjørnar Hansen
Jeg padlet litt hit og dit og snudde og herjet mens det sto på, men det var nok begrenset hva Bjørnar fikk fotografert med en sånn eling imot. Men da den var forbi, padlet jeg videre rundt «klubben», og da fikk han knipset dette.

Foto: Bjørnar Hansen
På andre siden møtte jeg Trude og Wenche som hadde bært kajakkene over, og var klar for ny runde. Fra nå av ble vi overvåket også fra sjøsiden, som vi ser. Selsius fulgte interessert med.

Ja, for nå var det jo bare én ting for meg å gjøre – få på plass oktoberrulla. Fikk den til på begge sider flere ganger. Ikke allverdens stil, men den funka.

Foto: Bjørnar Hansen


 Til slutt måtte det jo gå galt, og det gjorde det.

Foto: Bjørnar Hansen
Da tok jeg reentry og rullet opp, men så var jo cockpiten full av vann selvfølgelig.

 Pumping er kjedelig, så da fikk Wenche heller teste å redde i litt mer bølger enn sist.

Så var det game over, for nå hadde vi fått nok. Flere timer hadde vi holdt på. Og artig var det.

Gråværspadling i denne slags gråvær er veldig skøy.

2 kommentarer:

  1. Looks gnarly and fun. The camera really flattens the water on still shots but the video shows the true sea condition.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's amazing how the camera just removes all the waves every time. :) Unfortunately I didn't think of video when I was on my own – it was too fun. Lot of movement along the rocks. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)