Etiketter

Overnattingstur til Guvåghytta

Frihelg, og jeg tenkte meg til Guvåghytta. Tok meg god tid lørdag til å ordne, laget pizza, handlet inn, pakket bøker og alt jeg trengte for en rolig kveld på Guvåghytta. Batteriene skulle lades, var planen. Jeg satte akkurat ut i tide til å komme meg dit med sånn høvelig dagslys, men som vi ser er det på grensen til fotografering. Jeg tok en sving rundt Jørnfjordflæsa, for å få litt mer schwung bort mot hytta.

Utpå fjorden fant jeg denne her. Helt umerket, er det egentlig lov? Den så imidlertid ut til å være fast i et bruk nede på bunnen (steike det må ha vært bra mye tau!), så ikke noe blåsefangst på meg denne gang.

Tett før jeg kom fram til hytta, kom jeg til å tenke på nøkkelen. Hvor i huleste hadde jeg pakket ned den! Jeg klarte ikke å komme på det. Ergo – den lå sannsynligvis igjen i bilen. &%/(&%$/&/)&/%&(&/( Hadde med Jervenduken, men ikke liggeunderlag. Og den aller tynneste soveposen, siden jeg skulle ligge inne.

Jeg sjekket det jeg kunne ha tenkt meg å legge nøkkelen i, men der var ikke noe. Og siden jeg ikke husket hvor den ble av, regnet jeg også med at den lå i bilen. Så her var det bare å spise et stykke pizza kald, og padle i retur. Y&)/)%&/(%&/(/()/()%&/(

Det ble da mørkepadling, og vinden frisket til. Om ikke annet fikk jeg prøvd meg på navigering i mørket, etter magefølelsemetoden. Jeg er jævlig fornøyd, for å si det mildt.

Først krysset jeg fjorden i mørket med sidevind som var såpass at bølgene skyllet over kajakken, og holdt kursen sånn at jeg traff nøyaktig der jeg planla mellom holmer og skjær (!), hvor det kun går an å padle gjennom når det er en viss vannstand. Det røde lyset i innløpet så jeg på god avstand, men jeg ble litt overrasket over hvor dårlig det grønne lyset på sleve lykta var. Det så jeg ikke før jeg var tett ved, faktisk. Pussig.

Men dette, som var planen for søndag, ble altså ikke noe av. :( For siden jeg hadde padlet tilbake så måtte det i tilfelle bli enda en att-og-fram-tur, og det var jeg overhodet ikke motivert for etter bomturen dagen før. 

Jeg dro til Vinjesjøen for å kanskje ta en kosetur der, men sånn her så det ut der jeg pleier å sette ut. Det fristet ikke.

Så jeg nøyde meg med bassengtrening i kveld, istedenfor. Der rullet jeg en zillion ganger, uten å måtte ut av kajakken en eneste gang. Og flest forsøk på den siden jeg har begynt å slite litt med. Sculling gikk sånn passelig, og høye støttetak fungerte som juling.

Helgen ble altså en passelig drithelg, men nå tror jeg snart jeg legger en nøkkel til den hytta et hemmelig sted der, for nå begynner jeg å bli lei av å komme dit uten nøkkel. (Og det er tydeligvis HELT umulig å huske på.)

Tilføyelse, etter nærmere ettertanke: – Ha ha, som om jeg ville husket hvor det hemmelige stedet er! God idé, umulig i praksis. ;)

2 kommentarer:

  1. Bra gjort att ha paddlat över 6 km i mörker bland dessa öar o över en fjord! Och raka spåret dessutom! Kanske du ska hänga nyckeln runt halsen nästa gång? Paddla på säkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, ha ha! Raka spåret, var jeg ganske imponert (og overrasket) over selv, da jeg sjekket tracket. :)

      Nøkkel rundt halsen er kanskje løsningen. Dette skal i hvert fall forhåpentligvis bli siste gangen det skjer. (Tidligere har det kun skjedd på dagstur eller når det har vært andre der, ikke så farlig. Men dette ble jo litt bomtur.)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)