Vinterpadletreff 2016 - Offersøy - del 2

Lørdag var det klart for «lang tur» (den ble ikke det), hurra. Nå var det imidlertid meldt noe vind, så noen turer ble flyttet sånn at folk fikk padle i medvind. Det liker de fleste, så det er jo fornuftig nok. Som vi ser, litt grått i dag også. Her er det vel mellomlang tur som har samling før de setter ut.
Del 1 av Vinterpadletreffet finner du forresten HER om du ikke har lest det.

Noen gikk heller i fjæra og samlet tang. Hver sin lyst.

Det var slett ikke så ille vind og bølger på sjøen, så vi slapp å eskortere kort-gruppa så lenge. Det var jo bare å suse av gårde. Så det gjorde vi, liksågodt. Vi skulle forbi Kjeøya, stoppe for fix servert lunsj på Rinøya, for å bli hentet i Høkfjorden. Hentet med bil, vrooom

Geir Steinar har jeg ikke sett på lenge, så det var trivelig selskap å ha på turen.

Underveis dukket også paparazziene opp per båt.

Etter en liten navigeringsbom gikk vi i land en snartur i Selsøy-området. Der er det ganske tøft, det er der man kommer og ser en liten strand, men hvis man så går opp av kajakken og ser på andre siden, så er det «uendelig» med sand. I hvert fall på fjære sjø. Det er litt stilig. Men vi gikk i land litt mer på siden, bare for dopause og snack. Prikkene i bakgrunnen er mellomlang tur som padler forbi.

Vi suste videre mot Rinøya, nå var vi sultne på lunsjen vi var forespeilet! Innspurten gikk relativt raskt.

I land på stranda på Rinøya fikk vi såvidt hilst på de siste av den andre turen, de skulle bli kjørt tilbake herfra. Siden vi skulle stoppe og spise, gadd ingen slenge seg med videre herfra, de hadde jo allerede ventet lenge.

Men hvor ble maten av? Den kom ikke. Vi hadde padlet for fort med vinden i ryggen, så her var det bare å grave fram fra lengst inne i skottene det man hadde av reservemat. Nedtur, rett og slett.

Etter en heller kjølig pause tok vi fatt på neste etappe, som jeg ikke akkurat gledet meg til. Fjordpadling er ikke min greie, jeg ville mye heller padlet herfra i retur. Men det er ulempen med slike arrangementer, man henger bare på det som blir bestemt. De fleste synes jo det er kjekkest å padle i medvind uansett hvor, det er forståelig.

Med vinden i ryggen var det også tid til å svinge innom steder som dette, med litt bevegelse rundt stein. Jeg må forresten kjøpe meg ny hjelm. Jeg har som regel min på, for å slippe styr hvis jeg plutselig trenger den. Og fordi jeg som oftest har GoProkameraet på oppå der. Da er det ekstra dumt å ha en stygg hjelm!

Det var ikke så veldig mye vi så av omgivelsene i dette gråværet, men her har vi snart kommet fram.

Foto: Jan-Erik Kristoffersen, Vinterpadletreffet 2016
Ventende i fjæra var maten vi skulle fått på Rinøya, og den var jævlig god! Siden vi ikke fikk den før nå var det også blitt rimelig greit å bare laste på og bli kjørt tilbake. Selv om jeg egentlig hadde mest lyst til å padle mer.

Men også i dag var det ting som skjedde på land etter padlinga. For eksempel hadde Eilif en workshop om reparasjon av kajakk. Vi tenker å få ham hit i løpet av året så jeg droppet starten for at det ikke skal bli en reprise, men slutten som jeg fikk med meg, var så absolutt interessant. Her tror jeg mange fikk gode tips.

Til sist dukket til og med sola fram ute! Åh, det var jo NÅ vi skulle padlet. Men nå var det tid for after paddle, badstu (for de som liker sånt) og etter hvert festmiddag med seriøst god mat, så det måtte bare vente til i morgen. Jeg hadde den sola mistenkt for å bare stikke kort innom... Vi får se.

Ellers et tips fra våre padlevettregler, som vi har fått generelt gode tilbakemeldinger på.
(Men det er fullt lov å komme med endringstips også.)
10. Vær et godt forbilde
Jo mer erfaring du har, jo viktigere er det å være et godt eksempel. «Jeg hører hva du sier men jeg ser hva du gjør» - gode forbilder viser hvordan regler følges i praksis.

Den kan det vel være greit om vi alle tenker over fra tid til annen. Jeg fikk meg en liten ahaopplevelse på denne turen i hvert fall, som gjør at jeg selv skal være mer oppmerksom på den der.