Pollåsvatnet

Ny fiskestang skulle testes, og i ferien hadde jeg fått øynene opp for padling i ferskvann. Jeg tok med kajakken for å padle Pollåsvatnet i Bø en snartur – og se om det var noe multer å finne tak i.

Fiskestanga fungerte i grunnen greit. Den er ikke delt på noe vis, men er ganske kort – likevel trefire ganger så lang som de pilkestengene jeg har brukt før.

En varm dag med litt svalende vind. I grunnen perfekt. Dette var helt i starten av august, så hovedmålet var egentlig å få rullet litt. Det hadde jeg ikke gjort siden elvekurset, da jeg ikke fikk den til på den ene siden. Nå skulle det derfor terpes.

Men først altså – fisking. Det gikk sånn passelig. Null fisk selvfølgelig – i all hovedsak fordi sluken ramlet av etter et beskjedent antall kast. Snøret røk, rett og slett. Da var det vel litt gamlere enn jeg mente å huske…

Ikke noe å fiske med lenger altså, da var det bare å padle videre.

Jeg gikk i land for å teste ei moltemyr jeg visste om.

Det var ikke flere bær enn jeg glatt klarte å spise etter hvert som jeg plukket. De aller fleste sto umodne og ventet på mer modning. Men jeg fikk nå en smak.

Mange av stedene jeg padlet forbi har jeg jo vært på før, på land. Men det ser jo litt annerledes ut fra vannet. Her bortover går en skogsvei sånn høvelig langs vannet.

Jeg husker det er mye maur her… Greit å være på vannet, he he.

På vannet var det mye fluer – men det har jeg mest sett på bildene i ettertid. Jeg merket ikke så mye til dem egentlig.

Siv er tøft. Her er det ingen gjedder i sivet. Muligens ørret, men det hjelper ikke når man ikke har sluk på.

Ingen vannplanter i blomst heller, dessverre. Men hva gjør denne her i vannkanten? Den så litt malplassert ut.

Denne her derimot, rent pyntet opp.

Det jeg egentlig kikket etter på turen, var elg som etter min plan skulle stå ved vannkanten og beite et sted.

Dessverre fant jeg ingen elg. Så det får bli et bilde av disse kyrne isteden…

Til høyre i bildet kan du skimte badeplassen. Den er i bruk hver eneste sommer når det er fint vær, også i dag. I år har det også dukket opp en greie uti vannet, med en sklie på. Sikkert gøy for ungene.

Tilbake ved bilen lempet jeg av fiskestanga og iførte meg rullepåkledning. Briller for anledningen, siden jeg skulle sørge for å få rulla på plass igjen på den siden jeg ikke fikk til sist.

Det var ikke veldig vits, for jeg fikk til rulling på begge sidene uten videre problemer. Da spørs det om ikke det var fremmed utstyr som var bøygen sist. Dessuten var den solid på den ene siden, og da funker det jo godt nok. (Stilen bryr jeg meg heller lite om.)