Skrovafjellet til topps

Første tittel som dukker opp når jeg Googler Skrovafjellet, er "Et vakkert smertehelvete". Nuvel, den handlet om et motbakkeløp så riktig så ille var det ikke. Men jeg har gått lite i marka på veldig lenge, så den formen er ikke allverdens – men jeg var lovet at dette skulle være kose-/pratetur, ikke treningstur.

Når attpåtil anledningen var at Sygni var på besøk i området, var det umulig å si nei. Padling utgikk denne dagen uansett – men fjelltur med padlevenninner (riktignok den ene kun møtt på internett hittil) er jo da en god erstatning. Spesielt når himmelen er så blå, og humøret sånn her.

Det ble ikke allverdens med bilder fra denne turen. Neida, jeg hadde ikke glemt kameraet. Men luka var åpen, noe som innebar at minnekortet sto i maskinen hjemme. En desperat runde på bensinstasjonene i Svolvær viste at sånt selger de ikke der. (Men jeg vedder på at de har etterspørsel, for de svarte mistenkelig raskt og bestemt nei!) Så det blir Iphonebilder, bare.

Tettstedet på Skrova til venstre nærmest her, Svolvær og omegn på andre siden. Jeg har padlet over her til høyre i bildet, men det er mange år siden nå. Artig å se området ovenfra – det BLIR tur hit til sommeren med kajakk, det må det bare bli.

Vi kom oss til toppen, tross min elendige form. Passe fart, passe høyt (skarve 281 meter) og langt for en tur når man skal komme i gang. Bommerten jeg gjorde et år før, var å friste meg opp en for drøy topp, og så overdreiv jeg både tempo og det hele, og endte med migrene i flere dager. Ikke nå!

Her ser vi mot Lille-Molla, bortover mot Svellingan og innover Vestfjorden. Sjekk den lagunen midt i bildet da. Der er det fint!

Flott utover Vestfjorden mot storhavet også. Ytterste delen av Lofoten til høyre i bildet.

Det klassiske "fotografen blir fotografert"-bildet må også med. Det ser kanskje varmt ut i bildet med den knallsola, men det var en sur vind her oppe, så vi ble ikke veldig lenge. Vi gikk ned til masta med et lite hus, som hadde en vegg vi kunne sitte i le bak. Fruktsuppe var ikke det dummeste å ha med seg. Underholdningen var fire innleide ørner som kom susende forbi ca. i vår høyde.

Jeg tror for øvrig jeg har satt rekord i antall ørner sett på en dag. Så 10-15-20 (rakk ikke å telle, men det var over ti) bare på ett eneste sted på kjøreturen. Ett eller annet må de ha funnet seg der. Og så diverse andre steder, i tillegg til de nevnte fire. Så mange at også jeg syntes det var mange, for å si det sånn.

Skittent vindu på ferga, men denne lille knausen var vi oppe på. Vi gikk opp til nesten det laveste til høyre der, og så fulgte ryggen oppover sånn høvelig. "Hovedveien" går nok mer rett opp til masta, og der gikk vi ned igjen.

Vi rakk første ferge tilbake, det var altså mye igjen av dagen. Damene kom opp med det fenomenale forslaget å ta turen videre til Henningsvær, så det ble rett på kafé. Dette er den tyngste solbollen jeg noengang har spist. I hvert fall siden sist jeg var her. Årsaken er gul, og midt i bildet. Det var maks en halv cm deig under - antagelig mindre. Stort bedre kan det ikke bli. Man blir mett! (De hadde vanlig mat også, men det så jeg ikke før jeg hadde lastet på alt dette fra kakedisken.)

Så måtte vi jo rusle litt rundt i værret. Fiskeværet. Her fra moloen. Ikke vanskelig å se at det er midt i skreisesongen.

Ikke vanskelig å lukte heller, for den del.

Vi gikk en tur til lykta. Fyret er i privat eie, visstnok.

Så vi vipper kameraet heller litt lenger denne veien, enda flottere utsikt - og helt almenn, værsågod.

Inn mot tettstedet, klatrevegg i bakgrunnen og fine greier. Det er som vi ser mye hjell det ikke er hengt fisk på ennå. Men de henger for harde livet for tiden, bare tydeligvis ikke så mye en søndag ettermiddag.

Takk for turen! Sjennial ide og gjennomføring!