Ettermiddagstur i Lifjorden

Sist torsdag hadde Vesterålen Turlag padletur i Lifjorden på programmet. Siden jeg skulle være turleder la padleklubben også sin torsdagspadling dit, så slapp jeg å være to steder på en gang. Ei måtte melde avbud i siste liten, men vi ble likevel fem på denne turen. For noen var dette årets første tur, så vi  hadde bestilt fint vær og det fikk vi.

Fjordpadling kan være så ymse, men Lifjorden er vel en av de bedre, for slike småturer. Ytterst er det litt holmer, og kule formasjoner.

Det er mye sandbunn her også. Turistene jeg var med innover her i fjor, syntes jo det lignet på Karibien. (Da tror jeg verken de så opp på fjellene, eller kjente på vanntemperaturen.)

Vi snirklet oss litt innimellom holmene, strake veien ville jo blitt ganske kort.

På Andøya ligger snøen enda tett på toppene.

Fjellene i Lifjorden er så pass bratte at det har smelta litt mer.

En nydelig dag, rett og slett.

Trudes kajakk er så gul som det går an, den lyser skikkelig opp på bildene. Dekorativt!

Snirkle snirkle.

Rødt er dekorativt det også, mer på nært hold. På lengre hold vises det mindre.

Her er vi spente. Det er to "kroker" innover Lifjorden, den ene kan padles men den andre ikke. Jeg trodde kanskje det var her det kunne padles gjennom, men det er drøyt å si at jeg var sikker. Skulle ha sjekka det på forhånd, men jeg begynte å bli syk tirsdag, og nå på torsdag var jeg både snørrete og noe feberbefengt. Så akkurat det hadde jeg ikke huska.

Strålende vær, strålende smil.

Vi kom oss gjennom der vi skulle, og fant frem til Straumen der vi hadde tenkt å gå i land. Det var passelig stor fjære, så strandtunga ut i fjorden lå oppe av vannet. Den er ganske tøff. Nå har vi også dokumentert en post på 10 på skjæret.

Fellesbilde med alle på, i en lun krok for den lille sniktrekken. Det er straks midten av mai, men den store varmen har ennå ikke kommet. Den skulle vært kommet i dag lørdag etter et tidligere værvarsel, men Yr har begynt forskyvingstaktikken sin. Nå skal det ikke bli tosifret før på tirsdag.

Han Tykje (kajakken) og strantunga, utsikt utover fjorden.

Det ble en fin tur innover. Ikke så lang, men for en ettermiddagstur så tidlig på sesongen er det greit nok. For noen var det også en test, og kunne ikke padle så langt. Da er det bedre å legge litt tid på land også. Men bål ble det ikke i dag.

Jeg fikk imidlertid testa varerommet i bilen min. Jeg kjørte direkte fra jobb, og tok meg ei ettermiddagshvil mens jeg ventet. Det var det helt fin plass til baki der, selv om liggeunderlaget var bittelitt for langt. Det er lengre enn meg, så jeg fikk fint plass selv. Veldig kjekt, da har jeg jo nesten campingbil.