Etiketter

Ringstad-Guvåg-Snarset

Forrige helg fant jeg på en lur plan. Padle fra Ringstad, motvinds til Guvåghytta. Så videre motvinds så langt jeg orket innover Eidsfjorden - for å suuuse tilbake i medvind. Smart, syntes jeg. Ingen andre virket som de syntes det, det blåste jo på fjorden! Som om ikke jeg visste akkurat hvor mye, jeg har da både værvarsel, måling og kikkert. Her er jeg ved Finnøya. Det var slett ikke ille, og dessuten mindre langs ruta mi enn ute på midten av fjorden.

Ganske så stor fjære, så stranda var relativt stor i dag. 

En flott dag. Endelig litt sommer! 

Som jeg i grunnen var forberedt på, var det ikke vann i den lille passasjen før Guvåg. Men det var lenger å dra over enn jeg var forberedt på, så jeg fant det enklere å padle rundt likevel. 

 Ved Guvåghytta var det liv, og flere kanoer ute.

Fantastisk fint sted. Egentlig var jeg ment å padle litt videre innover, men jeg hadde altså klart å glemme gassboks. Man gjør lite med stormkjøkkenet uten gassen...

Så jeg slo meg heller til ro her, så kunne jeg bruke kjøkkenet på hytta til å fikse maten. Det var folk på hyttene, blant annet en seks snart sju år gammel hjelper som sørget for å klippe bort buskas på hengekøyeplassen min. Det hadde vokst opp nytt siden sist, så det var kjekt. Han gjorde en solid jobb. 

Utsikten til venstre fra køya var slett ikke verst? Jeg sovnet til fuglesang, og våknet til fuglesang. 

Det var en herlig morgen, jeg lå her og sløvet og hørte på fuglene (og antagelig en oter som plasket nede i havet en stund), en stund satt det til og med en løvsanger i treet rett over meg. 

Det ble ganske seint før jeg kom meg opp av denne, rett og slett. 

Det var som nevnt andre her, blant annet denne karen, en linselus.

Og så han her, samme karen som ryddet "skog" der jeg skulle ha hengekøya. Før jeg kom hadde han vært med tilsyns-Tom og plukket søppel i fjæra, og det betalte seg - en flaskepost! Brevet i flaska ble besvart, og jeg fikk i oppdrag å ta den med når jeg padlet utover fjorden, for å sende den videre. Her er den lagt klar på dekk.

Det var varmt, sånn ordentlig varmt. Det ble badet i flere runder. (Niks, ikke meg. Det utgår. Noen må ta bilder.)

Tilsyns-Tom innvilget seg pauser i diverse forefallende arbeid. I sånt vær kan det ikke bare jobbes, været må også nytes.

Padleplanen min skar seg, men værvarslet sa heldigvis fra litt på forhånd om at det hadde ombestemt seg. Vinden daua, så det ble null medvind tilbake. Da droppa jeg også motvindspadlinga.

Jeg satte heller kursen utove. I den grad det skulle dukke opp vind, skulle den nå komme motsatt vei.

Flotte farger i sollyset.

Jo, det går an å padle mellom her faktisk.

Flaskeposten på vei videre. Om den tar turen utover Vesterålsfjorden kan den vel strengt tatt havne omtrent hvor som helst. Kult.

Jeg sneiet forbi Flæsa en tur.

Hongværan også.

Siden det er hekketid tok jeg en ganske stor runde for ikke å forstyrre. De eneste jeg skremte opp var disse to, som plutselig var tett ved. Men de lå ikke på reir i hvert fall.

Til slutt padlet jeg helt ut til Snarset. Da begynte jeg smått å bli sulten.

Men først måtte jeg padle innimellom alt. Har vel aldri sett det så stille her før. Havet var peise flatt i dag, sånn skikkelig. 

Kul himmel.

Ikke så farbar vei før det flør.

Jeg padlet så tilbake til Ringstad, men tok en stopp ved Buøya, for litt rulletrening. Det skar seg selvfølgelig, fikk ikke til noen. Men det er jo likevel bra å være litt nedi vann og tippe runt, og sånt, så kanskje jeg får den til igjen om ikke så lenge. Det er jo stress det står i - to sekunder, så vil kroppen bare OPP OPP OPP og da går det jo ikke.

Flott vær, flott tur, neste gang skal jeg huske gassen.

3 kommentarer:

  1. I find a checklist useful so I don't forget anything because I can be forgetful *lol*

    SvarSlett
  2. Hyggelig lesing, og flotte bilder:) gjør sitt til at en selv bare vil komme seg ut, og det er bra :-)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)