Torsdagspadling Risøya og Storskjæret - Gjæva for noen

Foto: Chipo Tendeland
Torsdagspadling med klubben - og ny rekord! Ekstra gøy at det ble når vi satte ut fra klubbnaustet. Artig også at Chipo, Fredrik og Trym tok turen bort hit med gummibåten, selv om de ikke ble med på padleturen.

Martine og Cecilie var tidlig ute, for de skulle få prøve padling i dag. Her kunne jeg dratt en sak om å kjøre solidarisk, samme outfit som de ferske, men den går nok ingen på...

Nei, sannheten er at siden jeg hadde tatt med en boks med diverse ekstra sko, vest osv, siden noen skulle låne, så sto min egen boks igjen hjemme, for jeg hadde jo tatt med "boksen". Tenkte ikke på at jeg skulle ha TO bokser i dag. Det upraktiske med det var at der lå både tørrdrakt, den vanlige vesten, sko, dekksbag osv. Så det der med laminerte huskelapper tror jeg IKKE var lurt. Heldigvis hadde jeg jo med reservevest til andre, så da hadde jeg jo en jeg kunne bruke selv likevel...

Vi gikk først ut, så de fikk både prøve å velte, og ei kameratredning hver. Her er de foreløpig litt småspente på hvordan dette skal gå.

Foto: Wenche Edvardsen
Plopp, der fant hun ut hvor langt man kan lene seg ut før man går rundt.

Det gikk som smurt med begge to, null problem. De kom så kjapt opp at Wenche tydeligvis ikke rakk å fotografere noen av dem akkurat da de gikk oppi igjen.

Foto: Tore Bjørkmo
Imens kom det flere og flere biler, kajakker og padlere. Jeg ante ikke hvor mange det var, men vi begynte å ane at vi kunne snuse litt på rekorden. Den forrige for en torsdagspadling var 13, satt for et par år siden.

Ferskingene er klare for å bli med oss på tur.

Etter hvert var alle kajakker kommet på havet, da var vi blitt hele femten stykker til sammen! Hurra, ny rekord! Kjempegøy. Noen var helt nye, noen har figurert på 10 på skjæret-bilder og/eller har vært med der men var på første klubbpadling, noen gamle travere, en skikkelig miks. Artig!

Som nevnt kom Chipo, Fredrik og Trym i gummibåten for å hilse på, så da var vi jo faktisk 18 innom på et vis. Da vi la av gårde mot Risøya i første omgang, dro Fredrik på og laget litt bølger. Tom heiv seg på bak dem.

Foto: Chipo Tendeland
Sånn så det ut fra den tjukke båten.

Så padlet vi av gårde, i varierende tempo. Det er ikke så farlig når forholdene er som dette her, da behøver vi ikke være sild i tønne. Det er god plass.

Jeg var med baktroppen, så da vi ankom Risøya var noen allerede gått i land der.

Noen skjærsankere ville til Gjæva for å få seg en post til, så de lå og ventet. Det var virkelig dagen for å padle til Gjæva.

Vi hadde imidlertid noen nye og en kajakk som ikke gikk dit skipperen ville, rene mytteriet. Så en gjeng dro videre til Gjæva, mens noen av oss ble igjen på Risøya. Jeg har ikke samlet Gjæva selv ennå, men den blir nok liggende der en stund til så jeg får nok muligheten.

Fargene ble bare finere og finere.

Foto: Wenche Edvardsen
 Mens sauene ble tøffere og tøffere.

Etter en trivelig pause var vi etter hvert begynt å bli litt småkalde, så vi puslet oss i kajakkene igjen. Da var himmelen blitt ganske så magisk. Bildet gir bare et hint. (Det kom forresten en padler forbi mens vi var på øya, så da var det jo nesten 16. Bare at han kom ikke bort til oss, så da kan vi ikke telle ham med.)

Innafor Risøya fant vi et par blå brennmaneter. Jeg synes maneter er fine, og disse blå er enda litt kulere enn de vanlige - fordi den ikke er like vanlig, selvfølgelig. Men de blir stadig mer vanlige, se mer f.eks. HER.

Vi byttet litt kajakker oss imellom, så påtok jeg meg å padle den uregjerlige kajakken selv. Har ikke prøvd den før nemlig, så det var greit nok. (Tahe reval mini, plast) Den blir nok ikke min favoritt, men kjennes grei nok ut til klubbkajakk. Ikke sånn at det fristet å slå seg løs, direkte, rolig sak.

Her borte møtte vi en padler, som hadde satt ut fra klubbnaustet. Kan vi telle han med da? Mnjæ. Men da var vi i hvert fall 17 padlere på vannet i området på samme ettermiddag, det er sannelig bra uansett.

Plutselig slo det meg, at vi hadde jo ikke sett noe til de andre, at de var på vei fra Gjæva enda. Min bil sto aller innerst. Det gjorde flere av de andres også...

Ingen grunn til å skynde seg tilbake til naustet for å stå der å vente, så vi la kursen om nitti grader. Storskjæret neste! Så de som ikke fikk samlet Gjæva, fikk samlet en annen post istedenfor. (Bortsett fra meg, som allerede hadde den. Men det er ikke nøye.)

Moloen til Børøya begynner å bli noe utvasket herpå denne siden. Været kan stå bra på her til tider tror jeg.

Tre på skjæret.

Et par til på skjæret.

Stig, Wenche, Anne Berit, Martine og Cecilie på skjæret + meg. En liten beinstrekk er kjekt før vi padler til naustet. En liten teknikkseanse ble det også tid til, framdrifsteknikk. Oppgave på returen - bruk beina, og på riktig side.

På toppen av alt bød anledningen seg til å fotografere en fotograferende i artig positur, slike anledninger lar jeg jo sjelden gå fra meg. Med tørrdrakt på kan man enklere få litt andre vinkler enn ellers, ser vi.

Om folk måtte på do, lengtet hjem, eller faktisk jobbet med fotarbeidet skal jeg ikke ha sagt, men det som er sikkert er at tempoet gikk klart opp. Det var likså det ble bånn gass. Da vi ankom naustet var Gjæva-gjengen allerede kommet, så der var det liv. Det var folk og kajakker alle veier, artig kaos.

Det ble jo ikke så man rakk å prate så mye med alle i dag, men forhåpentligvis har mange fått prate med mange og blitt litt kjent med noen nye. Kjempefin tur, bare ei uke til neste torsdagspadling.