Høydalen - Våje med retur i flammehimmel

En strålende dag! Jeg hadde forutsett det litt, så jeg hadde med meg alt jeg trengte for padling da jeg dro på jobb om morran. Så kjøpte jeg sushi og spiste middag på Kråkneset, med utsikt utover havet. Derfra bar det rett til Høydalen, der jeg satte ut - litt til høyre for dette bildet. Jeg har ute snøret for å sjekke mulighetene for fisk.

Turen startet med en slags action, for jeg hadde speilrefleksen i cockpiten og det glemte jeg da jeg gikk oppi. Så da jeg oppdaget det ble det en uvøren manøver, og plask, så lå jeg i vannet.

Det første jeg tenkte var "dæven, kameraet, den bagen er jo egentlig ikke 100% tett", så jeg fikk røsket den opp av havet.
Neste punkt var selvfølgelig desperat hodevrikking rundt for å se om det var noen i nærheten som kunne ha sett fadesen... Jeg vet ikke, men håper de tok bilde i så fall.

En ulempe med å padle fra Høydalen når man skal til Våje, er at man da må krysse Prestfjorden. Myre fiskerihavn er av den travle sorten, selv nå når det er en rolig periode. Jeg innvilget denne forkjørsrett selv om den kom til venstre. Det var i grunnen lurt nok, ellers ville jeg nok fått den i fleisen viste det seg.

Men det er flere fordeler enn ulemper ved å padle denne veien. Det er rett og slett den kuleste biten.

Himmel og hav!

Her er en av de tingene jeg liker så godt her, røffe fjell.

Det var som vanlig litt rotete forbi Søsteinen, men med bare tungsjø så gikk det nå helt fint. Verre når man får vindbølger i tillegg, men det slapp jeg. Jeg fortsatte videre rundt Nova, og så padlet jeg innafor Småsundskjæran. Det så greit ut der, men litt ekkelt når man kommer utenfra og innover og bølgene reiser seg. Bryter det innafor, eller ikke? Det gjorde ikke det.

Målet i sikte! Lykta på Våje var jeg tenkt meg til i dag.

Den forrige lykta var kulere, der hadde det nok gått an å henge opp hengekøya. Denne passer ikke like bra til det.

Jeg svingte helt innom ei av støene på Våje, for jeg måtte en snartur i fjæra, og rote i skottene. Jeg brukte favorittstøa for det var uansett faktisk fullt i den som er nærmest hytta. Ja, det var ikke mindre enn to båter her i dag. Det kan jeg ikke huske har skjedd før. De var ikke så pratsomme akkurat, men de hadde også vært på ettermiddagstur i det fine været.

Bilde av hytta - dermed er dagens post registrert.

Sola er på vei ned - har jeg feilberegnet totalt? Det aner meg at turen er litt lengre enn jeg husket i farta. Jeg sjekket jo ikke kartet.

Himmel og hav!

Jeg droppet å spasere bort til lykta, for å være sikker på at jeg nådde tilbake før mørket. (Hytta en rød prikk i bildet.)

Sola var i ferd med å gå ned, så jeg padlet sånn høvelig raskt i retur, og gledet meg til en flott solnedgang og etterfarger.

Jeg tok "innersvingen" også på retur, synes det er triveligst å padle her.

De forrevne fjellene ble jo ikke mindre flotte med det gyldne kveldslyset, akkurat.

Flott kveldslys slo til. Skyene laget fabelaktige formasjoner på himmelen.

Det var rett og slett fantastisk fint. Det tok en halv evighet å krysse Prestfjorden, fordi det var så flott - og det flotte var bak meg. Jeg måtte jo hele tiden stoppe for en ny titt.

Himmel og hav!

Etter hvert kom det tøffende en fiskebåt. Jeg var nysgjerrig på hva det var for en, men det var akkurat for mørkt til at det var mulig å se. Men jeg lo godt av den da den passerte, for det viste seg at den hadde musikk på full guffe. En ekte rånefiskebåt, faktisk.

Det ble litt fint innover mot Myre også etter hvert.

Men ingen tvil om at det var bak meg hovedshowet foregikk. Dette var virkelig en flott dag på sjøen, selv om den ble noe lengre enn jeg innbilte meg på forhånd. Himmel og hav, for en tur, rett og slett.