Testtur til lands - truger og pulk

Foto: Mareno
Endelig testtur med pulken! Det gikk ikke helt som planlagt, riktignok. Det første som skar seg var at jeg hadde glemt fellene, og da utgår jo ski for min del. Men det er ikke krise å få brukt trugene heller, og de hadde jeg jo med. Trugetur altså! Gøy! Siden jeg har kjøpt nye skisko så ble det skisko i trugene (det var tross alt en testtur), det gikk fint.

Ja, jeg sa kjøpt nye skisko, men det stemmer ikke helt. Etter å ha ventet to år (minst) på godt tilbud på skikkelige skisko, og i mellomtiden ha brukt de kalde som jeg får gnagsår av, så sjekket jeg Finn.no. Der var det et par Crispi Stetind i min størrelse, lite brukt til 800 kr. Istedenfor minst tre ganger så mye helt ny. Jeg slo faktisk til uten en gang å få prøvd dem, og var litt spent. Men jeg har Crispi fjellsko som jeg aldri har hatt gangsår i, så regnet med det var en lest som passer.

Det gikk høvelig fint å gå med pulk også. Veden var jeg ikke sikker på om jeg fikk plass til, så den havnet på toppen når resten var pakket... Det var jo ikke helt ideelt. Men da fikk jeg testet hvordan der er når pulken velter. Det skjedde noen ganger, men ikke så mange at jeg ble rasende eller i det hele tatt sur. Bare tenkte "æsj", og da er det innafor.

Det aner meg at jeg kommer til å foretrekke å gå med truger, det er nok noen hakk enklere å klipse seg løs og gå bak for å ordne enn med ski på føttene vil jeg tro. Jeg skulle bak i skogen ved foreldrene mine, såkalt Hundremeterskogen. Men der var det liv, nabolaget hadde den til utlån for noe nissegreier.

Så jeg droppet plan A, snudde og gikk til plan B rundt skogen. Da fikk jeg også prøvd i litt bakker og sånt, det var i grunnen enklere enn jeg trodde. Været slo om mens jeg kjørte til Bø, fra nesten tosifret minus til plussgrader. Blåste opp hadde det også gjort, men stedet jeg fant var i passelig le så det var helt uproblematisk å sette opp teltet også.

Egentlig skulle jeg nå sitte ute ved bålet, ta bilder av telt i nordlys, stjernehimmel og sånt. Men den ideen spilte jo ikke været på lag med i det hele tatt. Isteden var det våt snø, så når tarpen lå igjen i bilen var det ikke et alternativ å sitte ute. Jeg holdt meg inne i teltet og spiste finnbiffgryte til middag.

Klokken var nå alminnelig ettermiddag. Hva skal man gjøre resten av kvelden? Jeg endte med å sovne i sjutiden... Han som kom med ekstra ved til meg i nitiden om kvelden måtte bare snu, da det var helt stille i leiren.

Jeg sovnet i telt, men våknet i halv-iglo. Den våte snøen hadde frosset i løpet av natten, og blitt steinhard. Litt sært, men passe kult også.

Hva skal man med stormmatter på teltet når snøen bare kan stivne sånn her isteden...

Litt utsikt bortover her i hvert fall. Men ingen elg. Litt av grunnen til at jeg dro hit, var at det er mye elg, så jeg håpet det kunne komme en traskende forbi leiren. Niks.

To nedsnødde truger. Jeg blir like overrasket hver gang over hvor greie de er å gå med. Veier omtrent ingenting, og jeg tråkker heller ikke på dem med hverandre, slik jeg ville trodd. Skikkelig bra.

Telt foran Rambergåsen.

Foto: Mareno
Jeg gikk inn i teltet og begynte å pakke ned sovepose og diverse. Da jeg kom ut igjen sto det jammen en fotograf der! Med Ludvig-ryggsekk som i Flåklypa, den benyttes visstnok til vedbæring.

Bål! Når man ikke har bål om kvelden kan man jo heller ha det om formiddagen. Spesielt når det kommer etterfylling av ved. Det var litt synd at jeg ikke hadde med meg pølse, men det er kanskje ikke så bra til frokost uansett.

Helt stivfrossent.

Jeg har vel kjøpt den minste utgaven av pulken, men det var i grunnen bra med plass i den likevel. Dette er bare det jeg ikke tok med meg inn i teltet om natta.

Foto: Mareno
Det ble nokså snart bra dreis på bålet. Melon og skinke var godt selv om det var iskald. Skiskoene var litt kjølige å sitte i ro med når jeg hadde tatt dem iskalde på, men jeg skulle ikke gå mye i dem før jeg fikk varmen i føttene igjen. Så de funker så langt bra.

Jeg hadde tenkt å ha bare store poser oppi egentlig, men det var nå litt med pulk som med kajakk også når det kommer til små ting. Man får med seg mye når man stapper småtterier imellom de større tingene. Der skapes det en del hull man ikke helt vet om før man stapper noe i dem, på en måte.

Nå fikk jeg også liggeunderlaget inni.

Foto: Mareno
Den skal ikke bli så lett borte i skauen i hvert fall, med denne fargen.

Joda, den får godkjent denne pulken, skiskoene også så langt. Må jo prøve dem på ski også før den får godkjentstempel men de ligger godt an. Nå er det bare å finne spennende turmål som ikke er alt for langt å gå til.