Etiketter

Vinterpadletreffet 2018 - del 3

Vinterpadletreffet nærmer seg slutten, siste dag. I dag sto det ulykkeshåndtering i praksis på programmet for min del. Ellers var det personlig trener, padletur i skjærgården, brottpadling og reparasjon av kajakk man kunne velge.

Jeg visste at det var meldt snø, men det hadde jeg bare tatt sånn passelig alvorlig. Ikke i det hele tatt, egentlig. Så jeg ble faktisk litt paff da jeg sto opp om morgenen og det så sånn her ut. Snø? Seriøst??? Det skulle bli betydelig mer etter hvert.

Han Tykje var pynta med snø.

Disse også - det ser jo fint ut da. Det må innrømmes at det var noe motvillig jeg kledde på meg. Det fristet ikke særlig å være ute på workshop med en god del på land i dag.

Egentlig hadde jeg mistet all motivasjon, jeg var IKKE innstilt på denne snøen. Dessuten hadde vinduet stått åpent om natten (til jeg omsider skjønte at det var det som var saken) så jeg hadde hørt kaignissing og måkegnål om natten pluss en brannvarsler som hylte etter batteri, så jeg var skikkelig trøtt også.

Nuvel, jeg prøvde å gjøre som ingenting, og ble med likevel. Alternativet var nemlig å dra rett hjem, og da er det jo alltids bedre å padle først! Ble riktignok gjennomskuet av Alf som tydeligvis så at jeg ikke direkte gledet meg i snøværet, hvordan han nå klarte det. Mulig det der "du er som en åpen bok" slo til igjen... Hørt det før ja. Anyhow, vi satte ut, og slusene med pudder åpnet seg igjen. Ut på tur!

Det var fortsatt relativt kaldt denne helgen, så vi begynte rett og slett med å padle oss i varmen. Smart trekk.

Padle padle, stadig litt varmere. Men det ser hustrig ut, og det var det i grunnen litt også. Jeg hadde godt med klær i dag også, angret heller ikke nå på et eneste plagg.

Nå har vi vel fått varmen i oss? Joda! Så da tar vi en tur på land.

Både Alf og Morten var jo særdeles uheldige. Tryna i fjæra og "ødela" foten. Da var det sannelig flaks at vi hadde lært om spjelking dagen før. Med seg hadde vi også noe spjelkegreier tilfeldigvis, så vi fikk spjelket begge to og gjort dem klare for utskiping.

Vi var ikke så langt av gårde. Men nå begynte det å bli kjølig igjen.

Det var nesten så man måtte lete etter kajakken, den var passe kamuflert tross psykofarger på stæsj.

Ny padlerunde for å komme i varmen. Nå hadde det hvite teppet lagt seg og påfyllet stoppet, så det ut for.

Så var det på land igjen. Det gikk selvfølgelig ikke lange tiden før Alf gikk overende igjen. Veldig klumsete i dag, han Alf, bra vi hadde gått gjennom alt mulig ulykkeshåndtering først. Likevel var det ikke alt som gikk like glatt hele tiden.

Vi la underlag under, pakket inn i jervenduker og greier. Likevel ble det kaldt fra undersiden, ifølge Alf.

Gjennomgang, hva kunne gjøres bedre neste gang?

Vi prøver en gang til, jeg meldte meg frivillig. Fant ut at jeg kunne jo dokumentere hvordan dette så ut "innenfra". Her pakkes jeg inn først i jervenduk.

Foto: Alf Andreassen
Som det ble behørig påpekt av enkelte, var humøret steget betraktelig etter hvert. Jo jo, nå har jeg jo vært i kajakken så.

 Titt tei! Det sjekkes om det er liv i leiren. Nå er jeg inni en vindsekk også. Smart greie.

Jeg syntes det var ganske varmt i alt det de hadde pakket meg i, men vi hadde jo vært en stund på land nå så det ble ny runde med padling for å komme i varmen igjen. Jeg varmet hendene med varmtvann først, lur greie. Det funket faktisk, frøs lite på hendene i dag når jeg brukte vannet. Må kanskje prøve å huske varmtvann på mer fast basis... Ikke minst huske på å faktisk bruke det når jeg har det med.

Padle padle! Åpne sluser ovenfra igjen. Jaja.

Disse hadde iset litt på den ene siden. Eksotisk, hæ?

Før vi gikk i land demonstrerte Alf og Morten metoder for å få folk inn og snudd opp i kajakken igjen. Så kjølig ut, men kjekt med oppfriskning og tips.

Morten parkerte kajakken sin ved min, så jeg fikk notert meg noen tips for dekksriggen også. Tror snart det er dags for å freshe opp min igjen uansett.

Straks på tide å dra hjem, men før man tar kajakken opp på biltaket må man faktisk koste den først... Sært.

Det har rett og slett vært en flott helg på vinterpadletreff i år også. Før jeg dro hjem kjøpte jeg boka som Bodø kajakklubb har gitt ut, den var virkelig fin. Anbefales definitivt herfra, sjekk den ut. Variert bok om alskens padlegreier.

Takk for selskapet og ei flott helg. Dessverre rekker jeg ikke å hilse på og prate med riktig så mange som jeg ønsker ei sånn helg som er så full av innhold, men da må vi jo bare gjøre dette igjen? Bodø tar nå over stafettpinnen, Vinterpadletreffet er på flyttefot. Det kan bli veldig spennende - og enda bedre?

Ses til neste år. ;)

Har du ikke lest de forrige dagene, så finner du dag 1 HER og dag 2 HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)