Etiketter

Øvelse gjør mester

Sist helg var det kulingvarsel. Jeg kjørte til Fjærvoll for å se, der var det kult. Men det sto rett på så det var ikke le noe sted, og det var for mye vind til at jeg tok sjansen på å ta kajakken opp og ned av biltaket alene. Vinden lå jevnt på 11-13, med tilhørende sterke vindkast på rundt 18. Kjørte til Straumsnes, der var det litt bedre, men fortsatt sånn at jeg syntes det var litt risky å bale med kajakken alene, så jeg kjørte til Ringstad. Der burde det være bedre. Det var det.

Men det var litt vind her, likevel. Straumsnes til høyre. (Det er noen km å kjøre rundt, men bare 500 meter i luftlinje fra Ringstad til Straumsnes.)

For øvrig møtte jeg en kar ved båthavna der jeg satte ut. «Har du vær til å padle? Nå?» Jeg sa det var fint padlevær for jeg har jo tørrdrakt. Selv var han ute og gikk tur i samme været - uten tørrdrakt. Nuvel, det var vel noe goretex der, men dog. Hvis han hadde turvær så hadde vel jeg.

Forbi kaia på forrige bilde var det vindstille, men her kom det motvind. Oi, det var ei sterk rosse.

Oi, den var enda sterkere! Ikke noe krise om jeg hadde blåst overende her da, jeg ville blåst kjapt på en holme. Det ble ikke verre enn dette, noe jeg fryktet i øyeblikket, men jeg begynt å bli nysgjerrig på hvor sterk vinden egentlig var i kastene.

Jeg gikk derfor en tur i land. Rosenrota har blitt ganske stor nå, den er fin når det samler seg dråper i den i regnet.

Det er ikke lange biten bølgene får bygget seg opp her, men vinden var faktisk omtrent like sterk her som på Fjærvoll. Litt mystisk. Rossene var opp i 17,7. Dermed har jeg fått bekreftet at det kastet jeg opplevde tidligere i vår som pisket sjøen skikkelig opp, nok var godt over 20, for det var langt verre. Men også mye mer kortvarig enn disse vindrossene.

Fin i le bak holmen. Jeg var uansett ikke innstilt på å padle så langt i dag, skulle øve på rulling og manøvrering i vind. Lenge siden jeg har gjort i nordkappen.

Jeg satte kursen mot Buøyene, for å se om det gikk an å øve i bukta på andre siden. Om jeg valgte denne siden kunne det bli langt å drive dersom jeg mislyktes.

Her var det litt le.

Rolig her imellom øyene.

Men man skulle ikke så langt for å finne vind igjen. Jeg fant ut at det var fint å holde på her.

Hyret og kamera på!

Junirullinga gikk sånn her.

Holdt på ei stund, så ut i blåsten igjen.

Fikk et par små surf på vindbølgene, faktisk.

Bølgene ble ikke store, bare få hundremeter å bygge seg opp på. Men utpå var det nok gode bølger nå, synd jeg var alene.

Kult bilde, men jeg må få goproen på hjelmen snart, så jeg slipper alt vannet på linsa.

For en gangs skyld funka dette skikkelig. Så pass tak innimellom at jeg måtte holde godt på den.

Her borte ved kaia var det le igjen. Skikkelig flott når store regndråper treffer vannflata i sånt vær. Denne båten så ikke riktig like flott ut dessverre.

Jaja. Jeg padlet litt rundt hit og dit, fikk vind alle veier, det gikk i grunnen veldig så greit. Rullinga gikk jo også høvelig bra. Eller egentlig veldig bra, fikk vel alle til på første forsøk når jeg tenker meg om. Kunne nok fint ha holdt på en stund til før jeg ville blitt sliten, men jeg hadde lagt brødskiva igjen i bilen. Så det var det for i dag. Men det var i grunnen herlig med litt vær. Neste gang håper jeg på blittelitt annen vindretning, så kan jeg få mer ut av det. (Eller noen som blir med, så jeg kan få kajakken ned og opp av det jækla biltaket.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)