Etiketter

Skiftesanden - Spjelkvågen - Øra i knallvær

Med knallmelding var det bare å komme seg på tur, valget falt på en «rundtur». Jeg er nå på Skiftesanden der jeg har tilbragt natta, etter å ha padlet hit fra Eidet kvelden før. Den turen finner du HER, om du ikke har lest den ennå. Nydelig kveldspadling i solnedgang.

God utsikt fra teltet bort til den planlagte teltplassen noen hadde stjålet.

Det var slett ikke verst her etter at sola hadde stått opp heller, oppå knausen min.

Utsikten var rett og slett helt upåklagelig. Det lå an til en lang morgen med sløving i sola.

Etter hvert pakket teltplasstyvene sammen telt og pikkpakk og forlot. Fyren som hørte til der oppdaget teltet mitt på tur forbi hørte jeg. Entusiasmen over teltplassen (min!) var ganske åpenbar – da vant jeg. (Han visste riktignok neppe at det var noen konkurranse. Men det er det når man okkuperer min teltplass, uansett om man vet det eller ei. .)

Jeg satte ut og padlet mot Hovden, der skulle det jo være maritim dag. Jeg hadde såvidt vært innom tanken å padle rundt Frugga i dag hvis det var stille, men det var akkurat litt mer bevegelse til at jeg ville det, for det meldte litt økning i vinden også.

Joda, det var nok maritim dag. Men det så lite action ut, så jeg gadd ikke gå i land. Eliasbåten var her, men redningsskøyta var ikke, så da kunne det bare være det samme. Bodene var litt småkjedelig i fjor, og jeg gadd uansett ikke ta turen helt bort til grendehuset for å få fatt i kake.

Her fant jeg teist som hekker, det kan jeg ikke huske å ha sett her før. Kanskje har jeg ikke kjent igjen de hvite flekkene? Du ser dem vel? Artig i hvert fall, jeg liker teist. Det lå noen på fjorden og svømte også.

Innover Malnesfjorden er det flott. Her er jeg vel kommet til Røsshagan. Bakom ligger Røsshagvatnet, der har jeg aldri vært. Kanskje ta packraften med dit en gang?

Like forbi krysset jeg over, da så strekka jeg har padlet sånn her ut. Synes det er så kult med kombinasjonen av helt grønne lier og værbitte steinete fjell sånn som dette. Barskt.

Her er ruta, fortsatt mangler streken mellom Sandvika og Nykvåg som burde vært der, men. Tracket til høyre er dagens rute.

Jeg skulle gjerne hatt bilder av stedene jeg padler forbi, hvordan det så ut før i tiden. Her for eksempel, har det jo helt tydelig stått noe. Men hva? Naust kanskje?

Spjelkvågen til venstre, stranda med 10 på skjæret-steinen til høyre.

Jeg tok en liten sving såvidt innom Spjelkvågen. Det så ikke ut til å være så spennende her i dag, så jeg ble ganske snar.

Pling, 10 på skjæret-post i boks!

Jeg padlet helt inn til stranden for å ta litt mat og drikke før jeg padlet videre, for det var ganske varmt i dag. Etter hvert dukket det opp en del folk på tur, og en gjeng hunder. Noen av dem ganske så nysgerrige på kajakken, en av dem så ut til å helst ville bli med en tur. Det fikk han ikke, det var vel best tror jeg.

Kul stein like forbi stranda. Aller kulest er at man kan padle på innsiden, alltid gøy.

Fisk, dog ikke store nok til å fiske etter.

Det var lite straum på det smaleste, og grei skuring innover til Øra.

Jeg lot kajakken og stæsjet ligge her. Skiftet klær, og trasket den ene kilometeren det er bort til Eidet der bilen sto. På vei bortover hørte jeg noen i en hage diskutere Lars Monsen-besøket. Han var nemlig og gikk i Bø i dag, foreldrene mine var blanta alle som var med. Jeg ville jo gjerne padle til Gaukværøy, men det var knallvær og dermed sikkert fullt på de fleste aktuelle parkeringsplassene. Hm. Nuvel, mer tur blir det i neste episode. Den som leser får se.

2 kommentarer:

  1. Teltplassen på steinen har veldig høy "Monsen-faktor"! 👣👣🦅🐉

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes nesten det er tøffere teltplass enn Monsen pleier å ha, til og med! :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)