Alle mulige grunner til å hute seg ut

Noen kommer seg ut i all slags vær. Når man har flunke ny kajakk er gjerne motivasjonen høy, men når den ikke glinser like sterkt, så blir den dørstokkmila lengre.

På bildet over er jeg på min aller første tur med den første kajakken, da var det skikkelig gråvær. Men jeg fant en stille fjordtarm og kom meg på havet likevel. Det var underbart! Bare man huter seg ut, så blir det gjerne fint. Men sånn tenker man ikke alltid når man sitter i sofaen og ser ut...

Den første vinteren kom jeg meg på turer, så lenge det var vindstille. Nå er jeg ikke lenger like avhengig av vinden, for jeg er mer kjent og kan som regel finne en plass det er greie forhold uansett. Likevel er det ikke alltid lett å komme seg ut på tur. Men du verden så flotte turer jeg har hatt, som jeg ville gått glipp av om ikke jeg hadde hutet meg ut! Det er etter hvert blitt ganske så mange.

For eksempel når det er så kaldt som over, at kajakken rimer over, da frister det lite. De siste par årene er jeg mer plaget med kalde fingre enn før, og jeg er blitt lei av at ting ødelegges (plast blir sprøtt!), spruttrekket er et helsikes liv å få på - men du og du så fine bilder det blir når det er frost! Da er det ofte fint lys og nokså stille, som på bildet til høyre.

Jeg har lært meg noen triks for å komme meg ut litt oftere, når været byr på enkle unnskyldninger.  Er det skikkelig kaldt sånn som da, så padler jeg rett og slett hjemmefra for å komme meg ut. Da kan jeg ordne det meste klart før jeg går ut av huset, det er tiden før man kommer seg i kajakken som er kaldest.
Regner det mye, så kler jeg tørrdrakten på før jeg kjører hjemmefra, litt av det samme prinsippet. Det kan være jeg frister meg selv med noe godt som jeg «må» på tur for å få belønne meg selv med, også et triks som funker - men ikke bestandig, det innrømmes.

Våje 2010

Denne turen ble noe av, fordi det var så pass fint da jeg padlet av gårde en ettermiddag. Her (bildet nedenfor) er jeg på Hjellsandøya der jeg skal overnatte, i for anledningen et lånt telt. Dette var testtur, for å se om dette virkelig var noe for meg. Det ante meg nemlig at det ikke var det. (Turinnlegget ligger HER)

Det begynte å regne om natten, så da jeg våknet om morgenen var jeg rimelig sikker på at det ikke var det. Jeg var like muggen som en gammelost, så sur og gretten at jeg måtte ta bilde av det. Jeg så for meg at jeg kanskje ville synes dette trynet var morsomt i ettertid. Det får i hvert fall fram minnene om hvor sur jeg faktisk var.

Her har padlekompis Remi ankommet på dag to. (Turinnlegget fra denne dagen ligger HER) Vi skulle nemlig padle videre til Våje, var planen, for å overnatte der. Uten at jeg helt husker den delen av historien, er jeg rimelig sikker på at jeg måtte overtales til å bli med videre. Det skulle jeg heller ikke angre på å ha gått med på.

Dagen etter var det nemlig sånn her! (Turinnlegget dag 3 ligger HER) Perfekt padleføre! Rett og slett en fantastisk dag. Er veldig glad for at jeg ikke våknet hjemme den dagen!

Vedøya 2010

Dette var en av, om ikke den første overnattingsturen min med klubben. Kajakken var fortsatt ny, og jeg var fersk og ivrig. De andre dro  på tur, da var det uaktuelt å sitte hjemme. Men jeg var nok litt skeptisk siden det var så grått da vi startet. Men nytt telt var også god motivasjon – har det også vist seg senere. Det er mulig dette er litt medvirkende til at jeg har flere enn gjennomsnittet, he he. Triks fire, nytt utstyr som man vil teste. (Første del av denne turen ligger HER)

Den turen husker jeg skikkelig godt. Ikke fordi det var grått i starten, men fordi den ble så fin. (Siste del av turen ligger HER.)

Tenk om jeg hadde droppet det, bare fordi det startet med gråvær? Nei, man må bare komme seg av gårde. Det blir som regel fint!

ASKR 2010

De to forrige turene var forberedelser til ASKR. Der foregår nemlig de første dagene og tre nettene på tur, med overnattingene i telt. Jeg hadde vært veldig i tvil, spesielt med grått værvarsel. Telt var jeg ennå lite vant med, og i kombinasjon med regn fristet det bare middels. Men resten fristet! Så det ble til at jeg dro, jeg kjente jo flere som skulle være med.

Det startet grått, men ikke kjempevått. Her er vi kommet til Åsand, været var sånn at vi måtte flytte bålet til ei grop i sanddynene for å finne le, teltstanga mi var bøyd, og jeg var egentlig bestemt på å dra inn fjorden til en kompis for å avslutte turen. Heldigvis fikk jeg ikke tak i han, så det var bare å fortsette.

For det var jo fint her. Oppe i høyden var det bra utsikt, og det var stort sett oppholdsvær. Bare litt fuktig om kvelden. Selv var jeg så muggen at en av kompisene strammet teltbardunene mine i all stillhet. Jeg ble med videre, og nå i ettertid husker jeg heller ikke denne turen som så fryktelig grå.

Bildene forteller i hvert fall at det var grått. Fra dagen etter husker jeg mest de artige bølgene vi fikk prøve oss i, for min del for første gang. I Hovden var det så hustrig at en deltaker satte seg i ly i et telt på stranda, som vi ser til høyre.

Jeg husker også at jeg vurderte å dra hjem da vi kom til Skipnes den dagen, siden været var litt muggent ennå. Men flere hadde gode overtalelsesevner, så jeg ble værende. Heldigvis, for det ble jo også kanonvær senere i uka, og bølgene på yttersiden hadde jo vært perfekte for en fersk padler å få øve seg i. Egentlig ei flott uke. (Etappe 1 her og 2 her og 3 her og 4 her og 5 her og 6 her og 7 her og hviledag her og maraton her og heimtur her)

Meløyvær 2012

Det vil nok være drøyt å si at jeg var kurert mot «gråværsfrykten», men jeg ble likevel med da vi dro fire stykker fra klubben med på vårtur til Meløyvær. Dette ser jo fint nok ut, men starten på også denne turen var av det grå slaget. (Hele turinnlegget fra del 1 HER)

Her sitter naboen i teltet ved siden av ute og kokkelerer maten vår, mens jeg sitter trygt unna regnet. Ser antagelig ut akkurat som bildet noe lengre opp... I løpet av natten kom også Harstadgjengen på plass, men da regnet det ennå og jeg lå sikkert og sov... Tror ikke jeg var ute noe mer.

Men heldigvis var jeg i det minste blitt med hit, for i løpet av natten klarnet det opp! Her har humøret steget betraktelig allerede, før vi kommer oss ut på padling dag to. (Resten av turen HER)

Jeg fikk til og med kraftig skille før helgen var over.

Det ble en kjempeflott tur her ute, selv om migrene siste dagen la en demper på den dagen.

Høsttur Guvåghytta 2012

Høstturen til Guvåghytta var det også grått og noe regn første kvelden. Men her var det jo mulig å overnatte inne, det var nok kraftig medvirkende til at jeg ble med likevel. (Og sikkert delvis at jeg hadde mast etter å få turen satt opp, da var jeg jo ikke begynt å lede turer selv ennå.)

Kvelden ble flott inne på hytta, med reker og tilhørende godis, og det kom stadig flere sigende. Tror vi var rundt tjue stykker til sammen. (Del 1 av turen HER

Det ble faktisk så fint vær på lørdag at vi brukte plan K eller noe sånt - kryssing av Eidsfjorden, over til Skjervøyan. Besøket her husker nok alle som var med ganske godt, for det var også en høydare.

Utover kvelden var det quiz og badstu på folk, og sosialt. (Del 2 HER)

Siste dagen og hjemtur - kan ikke klage på været nå heller. Det var faktisk så fint at vi svingte innom Hongværan, siden det lot seg gjøre. En kjempetur! (Siste del HER)

Vintertur Eidsfjord 2012

Noe av det vanskeligste synes jeg i dag er å komme seg ut når det er vinter. Det er jo så kaldt! At det ikke er så kaldt når man har kledd seg godt, er forunderlig vanskelig å huske på når man sitter i sofaen. Det er absolutt enklest når man har en avtale med noen, sånn som her. Det hjelper på.

For når man har kommet seg ut så er jo alt i orden, og man legger nok en gang merke til hvor lurt det faktisk er å komme seg på sjøen når det er minusgrader, for over sjøen er det ofte plussgrader. Her har også sola begynt å varme.

Med fjellduk på så er det slett ikke verst å sitte på land heller, når man har pause. Skulle noen være i tvil er det bare å sjekke stemninga her. Knall! (Turrapporten ligger HER)

Vedøya 2013

Her er det jo ikke direkte gråvær, men det var meldt en del vind for denne helgen. Men turleder Remi visste råd, og vinden skulle ikke ta så godt i det området vi skulle. Så vi dro likevel, og det begynte på dette viset.

De som ikke er vant med værvarsel kunne fort droppet denne turen på grunn av vinden, men vi hadde altså knapt et vindpust hele helgen. Det var vel heller ikke noe nedbør, såvidt jeg husker.

Men turen ble fin, og en av de på den mer minnerike siden. Denne kvelden rundt bålet var skikkelig flott.

Dagen etter padlet vi en tur i «Karibien», og øvet på slep og redninger. Det hadde vært en skikkelig tabbe å bli hjemme, det er helt sikkert. Jeg lærte noe ikke minst noe om tolking av værvarsel denne helgen. (Turrapporten HER)

Hamarøy 2013

Turen til Hamarøy er et annet godt eksempel. Her var det rett og slett regn da vi startet en fredag. Hvordan de fikk meg med på turen er jeg usikker på, men jeg har bilder og husker den så jeg var nok der. Husker det første stykket var det noe vind og bølger også. (Del 1 HER)

Med ganske fersk hengekøye ble den prioritert brukt, men som vi ser måtte det tarp over – og den er våt. Men det skulle jo ikke være sånn hele helgen, heldigvis. Akkurat her er jeg vel ikke så sikker på det, men.

Det hadde begynt å bedre seg allerede i løpet av natten, og lørdag ble en flott dag etter hvert.

Stadig mer blå himmel, og vindstille nok til å komme oss helt bort til fyret på Tranøy. Det hadde nok ikke turleder vært like sikker på hele tiden, at det skulle gå. (Del 2 HER)

Der fikk vi oss et herlig måltid i knallsol, ikke rart stemningen er på topp!

Kvelden rundt bålet ble også flott, så klart.

Padlingen tilbake til bilene søndag foregikk også i kanonvær.

Fargen på den delen av kroppen som hadde vært utenfor tørrdrakten bekrefter at vi hadde sol så det holdt på denne turen. Nok en gang lønte det seg stort å komme seg av gårde.

Hjellsandøya 2014

Noen ganger kan man bli lurt av elinger, og holde seg hjemme av den grunn. Men om man da kommer seg av gårde, så er det egentlig veldig kult! Bygevær er noe av det aller kuleste fotoværet, synes jeg.

På denne turen måtte vi skifte turmål fordi det var for mye vind i elingene, men turen ble flott likevel. Og bildene blir jo nesten spektakulære i sånt vær! (Turrapporten er HER)

Vinterpadletreff 2014

Vinterpadletreffet i 2014, ja det husker jeg virkelig godt. Det jeg husker aller best er nok det som skjedde FØR disse bildene. Da var det nemlig orkan, vi satt i Lødingen med innstilt ferge den ene veien, og en omkjøring der veien var stengt inntil tre steder samtidig. Seriøst drittvær! Flere meldte avbud, selv om det skulle bli fint resten av helgen, når det bare hadde roet seg. Jeg skal ikke kalle folk idioter, men at de gikk glipp av et flott treff er det liten tvil om! Her på straumpadling i Ness-straumen, superskøy i helt ok vær.

Padlingen dagen etter, i knallvær og speilblankt hav var heller ikke å forakte. Det var definitivt verdt en sjøsyk tur over Vestfjorden kvelden før, da ferga omsider begynte å gå igjen. Du finner Del1 HER og Del2 HER. og del 3 HER)

Vinterpadletreffet 2015

Ja, det var flere av deltakerne året etter også som møtte orkan på vei til treffet. Men det løyet og de fleste kom fram høvelig etter planen. Noen fikk en i overkant heftig tur på fredag, men resten av helga var det mest skøy. (Del 1 HER)

Øvelse med redningsskøyte og padling med litt bølger i sola på lørdag. Full klaff, ingen tenkte på stengte bruer i dag.

Søndag var det mye vind, men for noen var jo det som bestilt. I knallsol kan jo det også være stas, bare man er på riktig sted, slik som vi var her. Topp helg. (Siste del HER)

Tjeldøya 2015

Turen til Tjeldøya ble vi ikke så mange på, det var jeg og disse tre. Men selv om det var grått, var stemninga på topp som vi ser.

Turen inn Kjærfjorden ble også fin, og vi har lyst til å ta en tur tilbake hit.

Søndag ble det litt mye vind så vi dro i retur, men det angrer jeg nesten litt på. For resten av turen var tipp topp, og det kunne fort en tur på søndag også blitt. Men noen ganger bør man heller holde seg på land, og dette var vel en dag man like gjerne kunne det. (Hele turrapporten HER)

Høsttur Øksnes Vestbygd 2015

Denne høstturen er ett av eksemplene på at været var både som meldt, som det så ut for, og like dårlig hele turen. Men vi kom oss på tur likevel, og den ble bra!

Vi skulle egentlig på tur fem stykker til Trollfjorden, men det meldte dritt. Jeg avlyste den, for den vil man jo helst se skikkelig. Men jeg tenkte at om noen ville på tur likevel så skulle jeg bli med, til et sted som passet bedre ut fra værvarslet. Kun én meldte avbud, de andre ble med! Huhei, da må jeg faktisk på tur i dette været. Jaja.

Selv grått, vått og vindfullt blir bra hvis bare folk har positiv innstilling. Det må man kunne slå fast at denne gjengen hadde. (Selv om de var noe mer avmålt på bildet jeg tok noen sekunder før.)

Vi fikk lånt oss et kjøkken å tilbringe det sosiale om kvelden på, men overnattet i telt. Det gikk helt fint, og ble til og med trivelig. Neppe like trivelig uten kjøkkenet, men dog.

En kjempetur som vi levde på en god stund, og man hadde nok neppe gjort så mye annet fornuftig den helgen. Takk og pris for gærne folk som vil på tur uansett vær, så jeg blir med. (Hele turen HER)

Værøy og Røst 2017

Det er ikke alltid man bør sette ut og padle turen man har tenkt, uansett vær. Det kommer blant annet på hvor man er. Påsken 2017 hadde vi noen planer for padling, og det var Værøy og Røst som fristet mest. Men værvarslet var ikke helt på vår side. Vi tok likevel turen utover – vel vitende og enige om at det kunne være det ikke om til å bli noe padling. (Del 1 HER)

Men det ble det. Vi satte ut om morgenen, spente på hva dagen men ikke minst værvarslet for de neste dagene ville bringe.

Blant annet litt vinterlige forhold. Storm cag og fjellduk var definitivt riktig bekledning her. Padleforholdene var foreløpig flotte.

Men værvarslet lovet ikke godt for dagen etter. Vi anså risikoen for å bli værfaste for så stor, at vi valgte å padle tilbake og sikre oss å nå neste ferge.

Dagen etter blåste det bra. Vi holdt oss på land, for det var svinkaldt også. Skikkelig, skikkelig hustrig. Så det ble sightseeing istedenfor, denne dagen.

Dagen etter ble det samme sak. Vi kom til Værøy, men det blåste. Forhold som sikkert ville gå greit - men hvor sikkert? Sikkert nok? Det var kaldt i tillegg til vinden? Er det tvil så er det ikke tvil konkluderte vi med, og dro på ny sightseeing.

Vi endte med å dra til andre siden av øya på telttur. Skikkelig flott var det der. Det er flott å komme seg av gårde og på tur – men når man gjør det, gjelder det også å tilpasse turen når det er nødvendig. Man må ikke på død og liv gå etter plan A, heller – og det kan bli fint med plan B eller C også. Bare ikke sitt hjemme i sofaen! (Siste del av turen HER)

Havheng Vestre Oksøy 2017

Det første havhenget til klubben var også en tvilsom affære før vi dro av gårde. Jeg husker jeg brukte mye tid på å tolke værvarsel. To av deltakerne hadde jo ganske langt å kjøre. Jeg valgte å dra til Vestbygda som planlagt og se an forholdene, med en plan B i baklomma. Men der var det greit nok, og vi kjørte plan A.

Den var å dra til Oksøya, som vi har kommet fint fram til her. Stein-Evert hadde med seg tarp som vi kunne sitte under ved bål om kvelden, og den ble i grunnen ganske fin tross litt regn. Vi hadde tarp over hengekøyene også, det trengs når det regner. Backupteltet mitt ble kun brukt til bagasje. (Del 1 HER)

Morgenen etter var belønningen kommet! Du herlige tid!

Om noen skulle være i tvil om stemninga i dag, så er den herved dokumentert. Og vi var i tvil om det skulle bli noe av?

Det var rett og slett så kanonfint at vi drøyet LENGE før vi satte oss i kajakken for retur, det fristet jo å bare være her hele dagen.

Til sist padlet vi hjem, og hadde en flott opplevelse å se tilbake på. (Siste del av turen HER)

Trollfjorden og Grunnfjorden 2017

Neste høsttur var også litt fischy varsel for. Jeg hadde en teori om at det burde kunne gå bra ut fra topografien i området – men jeg hadde ikke prøvd før, på tilsvarende vær. Da vi møttes øverst i Raftsundet blåste det bra. Men etter litt rekognosering viste det seg heldigvis at 1. folk ville padle, og 2. teorien min holdt stikk.

Så vi kom oss av gårde, med sydvester og hetter på hodet. Vind var det lite av, det lille som var hadde vi i ryggen. Brakøya neste. Alternativet ville vært å overnatte ved bilene på campingen, for det skulle bli mindre vind dagen etter uansett. (Del 1 av turen HER)

Det ble tidlig kveld i sånt vær, og det var fortsatt grått da vi våknet. Nuvel. Drøyer frokosten litt til.

Etter hvert sluttet det å regne. Vi satte opp et par tarper, sånn at vi skulle ha tak klart når vi kom tilbake fra Trollfjorden. Det er det jeg kaller forebygging, forbereder man seg på regn så minker jo sjansene for at det blir det. Banna bein.

Anyhow, det ble jo så klart tur inn til Trollfjorden, og da hadde det klarnet bra opp. Ikke noe problem å se fjelltoppene her, da er det viktigste på plass. (Del 2 HER)

Det ble en stasdag. Først hit til Trollfjorden, så inn Grunnfjorden, tilbake til leir med bål under åpen himmel istedenfor tarp, og i det hele tatt. Kjempekveld ble det, om man ser bort fra at det nye teltet mitt ble luta.

Kjempetur, og nok en gang var jeg sjeleglad for at vi satset på tur og dro for å sjekke de faktiske forhold før endelig avgjørelse. (Siste del HER)

Havheng Lødingen Vestbygd 2018

Nytt havheng, ny suspekt værmelding. Denne gangen var gruppa og værvarsel sånn at det ble padling, men vi la om på planen, ettersom det skulle være verst dag to. Det er nemlig kjekt at alle både kan og vil være med, og samtidig få en fin opplevelse. Det skulle vi være sikra ved å heller legge turen til et litt annet sted.

Det ble en topp tur, her representert ved den ene markkryperen som fikk lånt seg ei hengekøye, siden bakken ikke var riktig like bra for telting som plassen vi egentlig skulle til. Men han var godt fornøyd med det, altså. God stemning! (Del 1 HER)

Dagen etter var det en del vind, akkurat som meldinga hadde sagt. Men siden vi hadde lagt om så fikk vi bare litt å bale imot, men ikke noe særlig til bølger istedenfor. Så på bildene ser det jo ganske blankstilla ut – og fint var det!

Kjempefint, faktisk. Rene sommerdagen, bortsett fra temperaturen, he he. Nei dette var super tur, uten tvil. Det er allerede bestemt at det blir nytt havheng i 2019 – forhåpentligvis denne gangen uten twisty værvarsel! Vi har uansett lært at om vi bare legger turen opp etter varslet, så blir den fin! (Del 2 HER)

Sommarøy 2018

Ungdomspadlesamlinga i Troms sist sommer må nesten også med som eksempel. Det var malabarisk varsel for deler av helgen – og på det meste attpåtil fralandsvind. Det gikk med tre telt det første døgnet, heldigvis bare de voksnes…

Men avlyse, å nei. En gjeng med instruktører og hjelpere fikk brynt seg, og jeg har vel aldri vært borti så mange planskifter på så kort tid. Men det ble bra! Her padler vi tur og øver fremdriftsteknikk…

Det løyet heldigvis, og det ble padling på havet også etter hvert. Jeg tror ungdommene hadde en flott helg, og personlig synes jeg det er fin lærdom at man viser respekt for og tilpasser seg været på den måten det ble gjort her – uten at man nødvendigvis avlyser hele greiene, om ikke det faktisk er nødvendig. (Hele blogginnlegget om samlinga HER)

Store Molla 2018

Nå er det jo slett ikke sånn at bare man kommer seg ut når det er gråvær, så klarner det snart opp til finvær. Dessverre. Her er nok en tur der det stort sett var fuktig og grått hele turen. Harstad hadde vårtur til Store Molla, som jeg lenge hadde hatt lyst til å padle yttersia av. Jeg klarte ikke å komme meg lenger enn til Digermulen på fredag, men sov i bilen der. Lørdag møtte jeg resten ute på Store Molla. (Del 1 av turen HER)

Vi hadde en fin tur til Lille Molla lenger sør, med kjentmann som guide. Innimellom lettet det så pass at vi så toppene på fjellene her og der, og dermed fikk føle på de mektige omgivelsene.

Det er forskjellig som kan trekke opp en tur. Selskapet hjelper ofte på mye, men sjokoladekake og laksemiddag kan også være gode plusser i regnskapet.

Padlingen tilbake til bilen var det litt småbølger på, og Pundslettrenna er jo alltid like artig å svinge innom. Jeg er glad jeg kom meg av gårde til slutt, selv om jeg måtte slite litt for å motivere meg nok i gråværet denne gangen. (Del 2 HER)

Trollfjordhytta 2018

Det er ikke bare når man padler at det kan lønne seg å hute seg ut. Sist sommer ble jeg også med på tur til Trollfjorden, selv om det var grått. Grått - men ikke såkalt grått og trasig. Dette ble en flott tur, her har vi kommet med jekta Brødrene til Austpollen, der turen startet.

Jeg kommer nok ikke til å gå akkurat denne turen igjen i samme vær, for et stykke langs vannet var det ganske bratt og brådypt. Ikke noe særlig hvis man ramler uti der når man ikke kan svømme og i tillegg har sekk på ryggen. Men ellers var det helt greit, selv om det var litt fuktig!

En annen positiv ting med å komme seg av gårde på en tur som dette, er at da er gjerne motivasjonen til å dra tilbake i bedre vær, på topp. Er det knallvær så er i hvert fall jeg sånn at det gjerne blir en stund til, for jeg lever så lenge på den fine turen og en ny tur tenker jeg vil fort bli en nedtur. En tur som anbefales nesten uansett vær, egentlig, opp til Trollfjordhytta. (Hele turinnlegget HER)

Åsand 2018

En av årets høydarer var denne turen. Jeg skulle padle, og så møte Inger og gutta på Åsand. Jeg fikk bange anelser allerede på kjøreturen, og måtte bruke vindusviskerne store deler av veien. Nå feiger de vel ut, tenkte jeg. Men neida, de var en tøff gjeng og bestemt på tur! Så her har de kommet fram, og er klare til å sette opp telt. Selve regnet hadde stoppet sånn cirka da vi pakket og startet turen.

Skyene hang langt nedpå, men det var ellers fint og greit, god temperatur også.

Etter at teltene var kommet opp var det tid for bål og pizza på bålet, og det ble en fin kveld for både voksne og den yngre garde.

Når man da våkner til fullstendig sommer og sol blir jo både folk og hund lykkelige, det blir restepizzaer til frokost, og allverdens strandkos utover dagen.

Rett og slett fantastisk! Ville nok angret stort om jeg heller hadde våknet hjemme i dag, ja. Uten tvil. (Hele turen HER)

Lonkanfjord 2018

I slutten av august måtte vi også legge om en plan, etter at værvarslet ble litt for drøyt for det vi hadde aller mest lyst til. Men det skulle passe fint for en tur til Lonkanfjord, og det var dessuten en post vi ikke hadde fra før. Turen startet med sydvester på.

Men plutselig sprakk himmelen opp og vi kunne bytte til caps.

– Så ble det tid for sydvest igjen innerst i fjorden. Men det var helt greit vær, vi hadde jo tørrdrakter på så uansett. (Hele turen blogget HER)

Sånn fortsatte det, noe jeg egentlig synes er ganske kult. Det ble veldig varierte bilder på den turen i hvert fall, det er helt sikkert. Absolutt en av turene jeg kommer til å huske godt fra i år.

Førpåsketur Steigen 2019

I 2019 fant Wenche og jeg ut at vi skulle på førpåsketur, for hun hadde jobb i påsken. Værvarslet var litt ymse, men vi hadde liksom forbannet oss på at vi skulle av gårde så lenge varslet ikke var farlig dårlig. Grått da vi skulle av gårde, men vi dro likevel. (Del 1 HER)

Det er jo et utrolig vakkert område da! Dette hadde vi ikke fått sett hvis vi hadde holdt oss hjemme. Litt vind og litt kjølig, men skikkelig flott dag på havet. (Del 2 ligger HER)

I løpet av den andre natten kom det noen regndråper, men da lå jo vi i teltene så det var jo egentlig ikke så nøye. Da vi våknet var det oppholdsvær. Vi måtte legge litt om på turen for å ikke bli liggende værfast noe sted siden Wenche måtte rekke jobb, og avsluttet en dag tidligere enn vi hadde på oss. Men du store verden så mye bedre med disse dagene på tur istdenfor å sitte hjemme! (Siste del av turen ligger HER)

Grunnkurs 2019

Noen ganger er det hensynet til andre som får meg ut, og takk og lov for det. Som for eksempel da vi hadde grunnkurs i 2019, mai er muligens litt tidlig for det her. Jeg husker at jeg hadde en hel jobb for å få til å gjennomføre kurset overhodet, fordi det var så kjipt vær. Men det er sjelden været er så dårlig at man ikke finner ett eller annet sted man kan holde til. Så de som skulle gå kurs og få våttkort, de fikk våttkortet sitt, selv om den ene ettermiddagen var sånn her pass!

Heldigvis fikk vi også sånn her vær – attpåtil var det siste dagen. Men vi flirte godt da været ble som på det første bildet, det var rett og slett helt latterlig. Men det er veldig nyttig med sånt vær, med tanke på å lære turplanlegging, vurdere forhold, sikkerhet, og så videre. Jeg tror for øvrig at dette godt mulig var det grunnkurset deltakerne i størst grad har deltatt på klubbturer i etterkant av! (Hele kursrapporten HER

Vind og bølger 2020
Så er det jo artig å øve i litt vind og bølger, så ikke hoftene gror fast i løpet av vinteren. Så på en gråværsdag i 2020 dro jeg til Stamnes for å sjekke forholdene, og fant ut at det var et fint sted å bruke til sånt. Det har blitt en del flere ganger i etterkant av denne testturen. (Som ligger HER)

Påske-ettermiddagstur 2020
Påsken i 2020 var visst ikke ulik det den ser ut til å bli i 2023, men til slutt klarte jeg å hute meg ut. Da fikk jeg en fin tur fra Rækøya til Håkabogen og Straumen. Hele turen HER.

Arctic Sea Kayak Race 2021
Om jeg syntes værvarslet for ASKR 2010 var ille, så ble det verre i 2021. Værvarslet var så ille at mange trakk seg fra hele arrangementet, og det er jo forståelig nok. Men for de som trosset varslet, kom seg ut og ble med, så ble det en kjempeopplevelse de kommer til å huske. Det ble alt fra dette her, til…

langt verre forhold – men som ble tilpasset, slik at folk fikk velge fritt hva de ville prøve seg på i trygge rammer. Om kvelden etter denne dagen var det ikke få som gikk nærmest med stjerner i øynene, etter å ha fått prøve seg, mestret, og hatt det fantastisk. (Del 1 HER)

Og når det hele avsluttes på dette viset (egentlig null vits å ha seilet oppe, men når man først har hatt det med så insisterer man på å bruke det til slutt likevel, he he), så kan man nesten bare synes synd i de som kansellerte sin deltakelse. Jeg er rett og slett jeg er glad jeg var med i crewet, slik at det ikke var et alternativ jeg vurderte. (Del 2 HER)

Høsttur Guvåghytta 2022
For ikke å glemme klubbturen til Guvåghytta høsten 2022. Værmeldingen var litt ymse, så vi var ikke garantert så mye padling. Men vi fikk en kjempetur inn Hellfjorden, med diverse vær underveis. Når en av deltakerne dro rett hjem og meldte seg inn i klubben, da tenker jeg det er liten tvil om at det ble bra, og «noen» hakk bedre enn å sitte i sofaen. (Hele turen HER)

Hut deg ut!

Ja. Det lønner seg å bare hute seg ut, stort sett bestandig. Jeg fant bare én eneste tur opp gjennom de siste årene, som jeg i ettertid syntes var litt bortkastet. Men jeg angret ikke! Og jeg var nok drit sur den dagen, så totalt ble nok også den dagen bedre ved å dra på tur enn å surmule hjemme.

Hut - deg - ut, du også. Har du egne triks for å lure deg sjøl ut, del gjerne!